Анжела Мишеніна, Олексій Чебикін ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ЖІНОЧОЇ АТРАКТИВНОСТІ У СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНІЙ ВЗАЄМОДІЇ В УМОВАХ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

// Наука і освіта.  2025.  №2. – 46-58.

Анжела Мишеніна,
аспірант кафедри теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0007-6900-0155

Олексій Чебикін,
доктор психологічних наук, академік НАПН України, професор,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7905-2708


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ЖІНОЧОЇ АТРАКТИВНОСТІ У СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНІЙ ВЗАЄМОДІЇ В УМОВАХ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено результати теоретико-емпіричного дослідження, присвяченого вивченню психологічних особливостей прояву жіночої атрактивності у соціально-комунікативній взаємодії в умовах професійної діяльності. Актуальність проблеми зумовлена зростанням ролі міжособистісної взаємодії у професійному середовищі, де рівень та стиль атрактивності жінки виступають важливими чинниками спілкування. Метою дослідження стало з’ясування впливу жіночої атрактивності на комфорт соціально-комунікативної взаємодії в умовах професійної діяльності. Застосовано методи теоретичного аналізу (узагальнення, систематизація, класифікація наукової літератури, логіко-семантичний та аналіз змісту категорій предмету дослідження) й емпіричного дослідження з використанням модифікованої шкали жіночої атрактивності О. Чебікіна, А. Кленчу та авторського опитувальника «Оцінка впливу гендерних особливостей на професійну та соціальну взаємодію», які дали змогу діагностувати стилі та рівні атрактивності, офіційну та неофіційну соціально-психологічну взаємодію досліджуваних із чоловіками та жінками у професійній діяльності. Обробка результатів здійснювалася за допомогою методів описової статистики, кореляційного та дисперсійного аналізу з використанням IBM SPSS Statistics 21. У результаті визначено п’ять основних компонентів атрактивності: фізичний, емоційний, когнітивний, комунікативний та соціально-ролевий. Установлено, що фізичний і соціально-ролевий компоненти є домінантними у створенні позитивного первинного враження, а емоційний, когнітивний і комунікативний потребують розвитку. Розкрито, що поєднання високого рівня фізичної привабливості з розвиненою соціальною роллю сприяє більш ефективному досягненню професійних цілей у сфері комунікації. Виявлено позитивні кореляції між рівнем і стилем атрактивності (м’яким, яскравим, формальним, змішаним) та відчуттям комфорту у професійній взаємодії. Доведено, що рівень атрактивності є важливою детермінантою комунікативної ефективності жінок у професійному середовищі. Отримані результати можуть бути використані у практиці кадрового менеджменту, корпоративної психології та під час розроблення програм розвитку емоційно-комунікативної компетентності жінок.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

жінка, жіноча атрактивність, соціально-комунікативна взаємодія, професійна діяльність, стилі атрактивності, рівні атрактивності, соціально-комунікативний комфорт


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Бєлавін С. П. Особливості соціальної комунікації та взаємодії студентської молоді в поліетнічному просторі України. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2020. Т. 31 (70). № 1. С. 1–10. DOI: https://doi.org/10. 32838/2709-3093/2020.1/01
  2. Гайдукевич К., Поліщук Л. Емоційний інтелект як важливий складник успіху в професійній діяльності івент-менеджера. Питання культурології. 2023. № 41. С. 78–88. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.41.2023.276695
  3. Сергєєва І. В., Фатальчук С. Д., Федотова С. М. Психологічні особливості міжособистісної взаємодії працівників у виробничому колективі. Наукові записки. Cерія «Психологія». 2025. № 1. С. 138–144. DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-18
  4. Сердюк Н. Атракційність як запорука ефективної консультативної діяльності психолога. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2021. Т. 32 (71). № 3. С. 70–74. DOI: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.3/11
  5. Ситнік С., Чебикін О. Особливості міжособистісної взаємодії психологів із різним рівнем соціального інтелекту. Наука і освіта. 2020. № 1. С. 41–48. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2020-1-6
  6. Хомич Г., Шамардак Ю. Атракція як складник міжособистісної перцепції у професійній діяльності психолога. Humanitarium. 2019. Т. 42. № 1. С. 189–197. DOI: https://doi.org/10.31470/2308-5126-2019-42-1-189-197
  7. Чебикін О., Кленчу А. Психологія атрактивності дівчини : монографія. Одеса : М. П. Черкасов, 2012. 271 с.
  8. Abbasi Z., Billsberry J., Todres M. Empirical studies of the “similarity leads to attraction” hypothesis in workplace interactions: a systematic review. Management Review Quarterly. 2023. № 74. P. 661–709. DOI: https://doi.org/10.1007/s11301-022-00313-5
  9. Buggio L., Vercellini P., Somigliana E., Viganò P., Frattaruolo M.P., Fedele L. You are so beautiful : Behind women’s attractiveness towards the biology of reproduction: a narrative review. Gynecological Endocrinology. 2012. № 28. P. 753–757. DOI: https://doi.org/10.3109/09513590.2 012.662545
  10. Chen D., Yao Z., Liu J., Wu H., Hu X. Social conformity updates the neural representation of facial attractiveness. Communications Biology. 2024. № 7. Р. 1360–1369. DOI: https://doi.org/10.1038/s42003-024-06791-5
  11. Cross N., Kiefner-Burmeister A., Rossi J., Borushok J., Hinman N., Burmeister J., Carels R. Facial attractiveness, weight status, and personality trait attribution: The role of attractiveness in weight stigma. Obesity Research & Clinical Practice. 2017. № 11. P. 377–388. DOI: https://doi.org/10.1016/j.orcp.2016.03.007
  12. Dijkstra P., Barelds D. Women’s meta-perceptions of attractiveness and their relations to body image. Body Image. 2011. № 8. P. 74–77. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2010.09.007
  13. Durkee P., Polo P., Muñoz-Reyes J., Rodríguez-Ruiz C., Losada-Pérez M., Fernández-Martínez A., Turiégano E., Buss D., Pita M. Men’s bodily attractiveness: muscles as fitness indicators. Evolutionary psychology. 2019. № 17. Р. 1–10. DOI: https://doi.org/10.1177/1474704919852918
  14. Fisher M., Voracek M. The shape of beauty: determinants of female physical attractiveness. Journal of cosmetic dermatology. 2006. № 2. P. 190–194. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1473-2165.2006.00249.x
  15. Groyecka A., Pisanski K., Sorokowska A., Havlíček J., Karwowski M., Puts D., Roberts S., Sorokowski P. Attractiveness is multimodal: beauty is also in the nose and ear of the beholder. Frontiers in psychology. 2017. № 8. Р. 778. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00778
  16. Hill C., Nelson S., Perlman D. What influences judgments of physical attractiveness? A comprehensive perspective with implications for mental health. International review of psychiatry. 2023. № 35. P. 42–61. DOI: https://doi.org/10.1080/09540261.2023.2172998
  17. Horton R. Similarity and attractiveness in social perception: differentiating between biases for the self and the beautiful. Self and identity. 2003. № 2. P. 137–152. DOI: https://doi.org/10.1080/15298860309033
  18. Johnson S., Keplinger K., Kirk J., Chan E. The perils of pretty: Effects of personal appearance on women’s careers. Research handbook of diversity and careers. 2018. № 8. P. 129–143. DOI: https://doi.org/10.4337/9781785365607.00016
  19. Kaschel P., Hildebrandt L. Can beauty be measured with photos? A systematic review and meta-analysis on static and dynamic physical attractiveness ratings. International review of social psychology. 2023. № 36. Р. 1–5. DOI: https://doi.org/10.5334/irsp.758
  20. Lennon S. Effects of clothing attractiveness on perceptions. Home economics research journal. 1990. № 18. P. 303–310. DOI: https://doi.org/10.1177/1077727x9001800403
  21. Liu M., Sommer W., Yue S., Li W. Dominance of face over voice in human attractiveness judgments: ERP evidence. Psychophysiology. 2023. № 60. Р 1–16. DOI: https://doi.org/10.1111/psyp.14358
  22. Menegatti M., Pireddu S., Crocetti E., Moscatelli S., Rubini M. The Ginevra de’ Benci Effect: competence, morality, and attractiveness inferred from faces predict hiring decisions for women. Frontiers in Psychology. 2021. № 12. Р. 1–13. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.658424
  23. Miller G.F. Multidimensional indicators as enablers on perception of facial beauty and appearance among Indian population: A descriptive cross-sectional study. Journal of Cutaneous and Aesthetic Surgery. 2023. № 16. Р. 292–299. DOI: https://doi.org/10.4103/jcas.jcas_208_22
  24. Miller G.F. Sexual selection for indicators of intelligence. The nature of intelligence . Novartis Foundation Symposium. 2000. № 233. P. 260–275.
  25. Niimi R., Goto M. Good conduct makes your face attractive: The effect of personality perception on facial attractiveness judgments. PLOS ONE. 2023. № 18. Р. 1–13. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0281758
  26. Schreiber R., Hess M., Grichnik D., Shepherd D., Tobler P., Wincent J. An attractiveness bias? How women entrepreneurs’ physical appearance affects men investors. Journal of Management. 2024. № 6. Р. 1–51. DOI: https://doi.org/10.1177/01492063241249699
  27. Shinners E. Effects of The “What is Beautiful is Good” Stereotype on Perceived Trustworthiness. UW-L Journal of Undergraduate Research. 2009. № 12. Р. 1–5.
  28. Sinkman Е. The Psychology of Beauty: Creation of a Beautiful Self. Lanham : Rowman & Littlefield Publishing Group, 2013. 180 p.
  29. Tan L., Folwarczny M., Otterbring T., Li N. Hot at the Top: The Influence of Self-Rated Attractiveness on Self-Perceived Status. Current Research in Ecological and Social Psychology. 2024. № 7. P. 100–205. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cresp.2024.100205
  30. Zhuravlova L., Kolomiiets T., Shmygliuk O. Psychological peculiarities of the interpersonal interaction in adolescence. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. 2020. Т. 12, № 9 (54). С. 58–68. DOI: https://doi.org/10.31392/npu-nc.series12.2020.9(54).05

 

         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.