// Наука і освіта. – 2025. – №1. – 99-103.
Юрій Русін,
аспірант кафедри педагогіки і методики початкового навчання,
Український державний університет імені Михайла Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0001-4587-8189
СИНЕРГЕТИЧНА МОДЕЛЬ ГЕЙМІФІКОВАНОГО СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ЯК ЗАСІБ УРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
АНОТАЦІЯ:
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю формувати в молодших школярів уміння мирно врегульовувати конфлікти в умовах підвищеного соціально-емоційного напруження, спричиненого воєнними подіями в Україні. Мета статті полягає у теоретичному обґрунтуванні та апробації синергетичної моделі гейміфікованого соціально-емоційного навчання, що поєднує ігрові цифрові технології, емоційно-рефлексивні практики та педагогічну медіацію. Методологія дослідження ґрунтувалася на системному, порівняльно-історичному та моделювальному підходах; емпіричний компонент реалізовано як формувальний експеримент у трьох школах м. Києва за участю 96 учнів 2–3-х класів. Застосовано авторську шкалу для вимірювання конфліктної компетентності й опитувальник для оцінювання компетент- ностей; статистичний аналіз здійснено за допомогою t-тесту, критерію Манна – Уїтні та коефіцієнта d-Коена.Результати показали достовірне зниження частоти конфліктних інцидентів на 33 % (χ² = 6,12; p < 0,05), приріст емоційної регуляції – на 14 % (U = 402,5; p < 0,05) та збільшення середнього балу когнітивного розуміння конфлікту з 2,8 до 3,7 (d = 0,54). Інтегральний ефект програми становив d = 0,69, що відповідає середній величині. Отримані дані підтверджують ефективність запропонованої моделі та її потенціал для масштабування у змішаному форматі навчання за умови підготовки вчителів і стабільної ІКТ-інфраструктури.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
гейміфіковане соціально-емоційне навчання, інтерактивні технології, конфліктна компетентність, початкова школа, педагогічна медіація, QR-квест, емоційна регуляція
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
- Бондаренко Д. Використання QR-технологій в умовах дистанційного та змішаного навчання. Наука і освіта. 2023. № 1. С. 11–16. DOI: https://doi.org/ 10.24195/2414-4665-2023-1-2
- Булгакова О., Савченкова М. Психологічні можливості підтримки дітей, які перенесли травматичний досвід. Наука і освіта. 2022. № 4. С. 24–28. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2022-4-5
- Запорожченко Т., Горбик А. Особливості кооперативного навчання молодших школярів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 80. Т. 1. С. 287–294. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/80-1-43
- Козубська С. В., Мукан Н. В. Організація інтерактивного навчання іноземної мови в закладах загальної середньої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2024. № 97. С. 45–52. DOI: https://doi.org/10.32782/1992-5786.2 024.97.3
- Коцун Л. О., Дмитроца О. Р., Коцун Б. Б. Адаптація здобувачів факультету біології та лісового господарства Волинського національного університету імені Лесі Українки до навчання в умовах воєнного стану. Природнича освіта та наука. 2024. № 5. С. 19–23. DOI: https://doi.org/10.32782/NSER/2024-5.04
- Саннікова О. Емоційне здоров’я і конгруентність: проблеми детермінації. Наука і освіта. 2024. № 1. С. 68–74. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2024-1-11
- Скоромна М. В., Набокова Т. В. Застосування арт- технологій для розвитку емоційного інтелекту молодших школярів в умовах Нової української школи. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. № 4. С. 124–129. DOI: https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-18
- Фрумкіна А. Формування флексивного мов- лення під час інтегрованого навчання молодших школярів засобами англійської мови. Вища освіта України. 2024. № 4. С. 60–67. DOI: https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.4(95).08
- Asmara B., Rulyansah A. Play to Resolve: Educational Games as a Pathway to Conflict Resolution for Early Learners. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan. 2024, 16 (3). URL: https://journal.staihubbulwathan.id/index.php/alishlah/article/view/5528/2520
- Carcelén-Fraile M. d. C. Active gamification in the emotional well-being and social skills of primary education students. Education Sciences. 2025. 15 (2). 212. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci15020212
- Vinokur E., Yomtovian A., Shalev Marom M., Itzchakov G., Baron L. Social-based learning and leadership in school: conflict management training for holistic, relational conflict resolution, Frontiers in Social Psychology. 2024. 2. 1412968. DOI: https://doi.org/10.3389/frsps.2024.1412968
- CASEL. What is social and emotional learning? 2023, URL: https://101.ocde.us/what-is-social-and-emotional-learning/