// Наука і освіта. – 2025. – №2. – 93-98.
Юлія Рібцун,
кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник,
старший науковий співробітник відділу логопедії,
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України,
вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-2672-3704
Оксана Гришутіна,
спеціаліст вищої категорії, старший учитель,
вчитель української мови та літератури,
Спеціальна школа у смт Мізоч Рівненської обласної ради,
вул. Б. Хмельницького, 35, смт Мізоч, Рівненський район, Рівненська обл., Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0001-0086-5704
ОСОБЛИВОСТІ СФОРМОВАНОСТІ МОРФОЛОГІЧНО-ГРАМАТИЧНИХ НАВИЧОК У ШЕСТИКЛАСНИКІВ ІЗ ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
АНОТАЦІЯ:
Усі процеси пізнавальної і творчої діяльності людини супроводжуються мовою, без неї неможливе існування самого суспільства. Саме тому так необхідними є вчасне виявлення та ефективне подолання функціонально- та навчально-мовленнєвих труднощів у дітей, починаючи з раннього віку. Найчастіше зазначені труднощі коригуються у дошкільному віці, проте якщо у дітей наявні тяжкі порушення мовлення (ТПМ), вони можуть долатися упродовж усього шкільного чи навіть дорослого життя.Поряд з існуванням значної кількості наукових розвідок стосовно логопедичної діагностики та корекції мовленнєвих розладів у дітей молодшого шкільного віку практично відсутні аналогічні дослідження стосовно учнів підліткового віку. З огляду на це, нами виділено та охарактеризовано шість показників психофізичного та психосоціального розвитку школярів молодшого підліткового віку з тяжкими порушеннями мовлення, зокрема: біологічні, соціальні умови психічного розвитку, комунікативно-соціальне становлення, новоутворення особистості, психомовленнєва та навчальна діяльність.У шкільній практиці для кращого вивчення української мови знання подаються окремими блоками, дещо абстраго- вано, але разом із тим практично, адже учні вивчають звуковий бік мови – фонетику, словниковий склад – лексикологію, а також зміну лексем, їх будову, сполучення в реченні, тобто граматику. Саме остання має велике загальноосвітнє та виховне значення, адже допомагає опанувати закономірності використання мови, зрозуміти закони мислення.Чи не найскладнішим розділом навчальних програм з української мови для дітей з особливими мовленнєвими потребами є словотвір, що зв’язує граматику з лексикою, визначає взаємозв’язки між словами. Метою статті є аналіз навичок усвідомленого засвоєння граматичного складника рідної (української) мови учнями шостих класів із тяжкими порушеннями мовлення.Нами проаналізовано наявні у шестикласників із ТПМ труднощі з восьми тем:1) будова слова, значущі частини слова, основа, їхні функції;2) морфемний словник;3) словотворення, морфологічні способи словотворення;4) звукові зміни у процесі формо- та словотворення, їх відображення на письмі;5) явища омонімії, антонімії, паронімії у системі словотвірних засобів; правопис префіксів, суфіксів;6) творення форм ступенів порівняння прикметників і прислівників; відносних і присвійних прикметників;7) неморфологічні способи словотвору, складні слова;8) явище складених слів; абревіація, скорочення.У статті репрезентовано кількісні та якісні результати дослідження аналізу сформованості морфологічно-граматичних навичок у здобувачів загальної середньої освіти з тяжкими порушеннями мовлення.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
психічні процеси, психічні стани, психічні властивості, особистість, психічний розвиток, вікові особливості, соціальна ситуація розвитку, провідна діяльність, комунікація, соціальний вплив
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
- Мельніченко Т. В. Формування фонологічного компоненту мовлення в учнів 5–6-х класів із тяжкими мовленнєвими розладами : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2017. 22 с.
- Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури). 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти / І. П. Старагіна та ін. URL: https://imzo.gov.ua/model-ni-navchal-ni-prohramy/movno-literaturna-osvitnia-haluz/intehrovani-kursy/
- Пригода З. С. Корекція дизорфографій в учнів 5–6 класів із тяжкими порушеннями мовлення : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2014. 19 с.
- Кондратенко В., Ломоносов В. Комплексний підхід до подолання заїкання у підлітків : навчальний посібник. Київ : КНТ, 2014. 272 с.
- Рібцун Ю. В. Алгоритмізація роботи з учнями з особливими мовленнєвими потребами на уроках української мови. Scientific Collection “InterConf+”. № 49 (217) : with the Proceedings of the 10th International Scientific and Practical Conference “Theory and Practice of Science: Key Aspects” (September 19–20, 2024; Rome, Italy) / comp. by LLC SPC “InterConf”. Rome : Dana, 2024. Р. 99–116. URL: https://lib.iitta.gov.ua/742472
- Рібцун Ю. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку» для 1–4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для осіб із тяжкими порушеннями мовлення. Київ : Цибульська В. О., 2024. 198 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/743608/
- Рібцун Ю. В. Учні початкових класів із тяжкими порушеннями мовлення: навчання та розвиток : навчально-методичний посібник. Львів : Світ, 2020. 264 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/730353/
- Clark J., Klecanaker J.S. Therapeutic strategies for language disorder children: the impact of visual imagery on verbal encoding in vocabulary instruction. Communication Disorders Quarterly, 2016. 14 (2), 129–145.
- Kaplia O., Ribtsun Y. Barbashova I., Chobaniuk M., Ptashchenko O. Development of Ukrainian education in the conditions of military incursion. Multidisciplinary Science Journal. 2024. Volume 6. Issue 10. Р. 1–6. URL: https://lib.iitta.gov.ua/740752 (Scopus).
- Marchuk, O., Holiiad, I., Boiko, V., Ribtsun, Y., Bogdan, Z., & Lukashenko, K. (2024). Holistic Education: the Unity of the Intellectual and Emotional Sphere. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 16 (2), 666–677. URL: https://lib.iitta.gov.ua/741224 (Web of Science).
- Paul R., Norbury C., Gosse C. From infancy through adolescence: Listening, Speaking, Reading, Writing and Communicating (5th ed.). 2018. Elsevier.
- Ribtsun Y., Bielova O., Korolenko V., Bolotnykova T., Govorun O., Myttseva O. Personality Development in the Paradigm of Current Neuropedagogy. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. Volume 14, Issue 4, December 2023. Р. 388–403. URL: https://lib.iitta.gov.ua/738458 (Web of Science).
- Startling J. et al. Supporting secondary school students with language impairment. ACQuiring Knowledge in Speech, Language and Hearing. 2011. (13) 1, Рp. 26–30.
- Ukrainetz T. A. Sketch and speak: An expository intervention using note-taking and oral practice for children with language-related learning disabilities. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 2019. 50, Рp. 53–70.