Кирило Кривошей ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ У СТРУКТУРІ СУЧАСНОЇ НАУКОВОЇ ПАРАДИГМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ

// Наука і освіта.  2025.  №2. – 79-86.

Кирило Кривошей,
магістр психології, аспірант кафедри освітніх наук,
цифрового навчання та академічного підприємництва,
Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9163-9891


ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ У СТРУКТУРІ СУЧАСНОЇ НАУКОВОЇ ПАРАДИГМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ


АНОТАЦІЯ:

У статті здійснено ґрунтовний теоретико-методологічний аналіз поняття «педагогічні умови» як складової частини наукового знання в галузі вищої освіти. Поняття розглянуто в міждисциплінарному контексті: філософському, педагогічному та соціокультурному. Уточнено дефініції термінів «умова» та «педагогічні умови», систематизовано підходи до їх класифікації, виокремлено основні рівні, функції, структурні компоненти та типології, що представлені у вітчизняній педагогічній думці. Особливу увагу приділено трактуванню педагогічних умов як комплексу спеціально організованих зовнішніх і внутрішніх чинників, що сприяють реалізації цілей навчання, виховання й розвитку особистості здобувача вищої освіти. На основі аналізу наукових джерел окреслено суттєві ознаки педагогічних умов: ціле- спрямованість, системність, функціональність, взаємозалежність суб’єктивних і об’єктивних чинників.Показано, що педагогічні умови можуть виступати не лише як фонові обставини, а й як активні інструменти трансформації освітнього процесу відповідно до сучасних викликів і потреб суспільства. Установлено, що ефективність освітнього процесу значною мірою залежить від гармонійного поєднання матеріально-технічних, організаційно-педагогічних, психолого-педагогічних та соціально-культурних умов, які створюють сприятливе освітнє середовище для розвитку компетентної, креативної й самостійної особистості. У статті обґрунтовано, що розуміння педагогічних умов як цілісного науково-методичного конструкту дає змогу педагогам свідомо формувати стратегії підвищення якості вищої освіти. Результати дослідження мають наукову та практичну цінність для викладачів, менеджерів освіти та дослідників педагогіки вищої школи.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

педагогічні умови, вища освіта, освітнє середовище, освітній процес


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 
  1. Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і доп.). Київ ; Ірпінь : Перун, 2009. 1736 с.
  2. Гора Н. В. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх товарознавців. Молодий вчений. 2018. № 6 (1). С. 134–137.
  3. Гусак О. Г. Педагогічні умови розвитку інтересу до професійної діяльності в студентів ВНЗ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. 2012. Вип. 26. С. 521–524.
  4. Дворнікова Н. Педагогічні умови модернізації навчально-виховного процесу у ВНЗ : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2009. 20 с.
  5. Дубич К. В. Особистісно орієнтоване виховання студентів в умовах соціокультурного середовища вищого навчального закладу : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07. Рівне, 2007. 267 с.
  6. Костюшко Ю. О. Педагогічні умови підготовки майбутнього вчителя до міжособистісної взаємодії в ситуації конфлікту : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2005. 263 с.
  7. Костюченко К. Є. Педагогічні умови формування раціонально-критичного мислення у майбутніх учителів у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Кіровоград, 2011.
  8. Касярум К. В. Формування комунікативної компетенції магістрантів педагогічних спеціальностей у процесі фахової підготовки : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Черкаси, 2011.
  9. Литвин А. В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови» : практичний посібник. 3-є вид. Львів, 2022.
  10. Литвин А. В., Мацейко О. Методологічні засади поняття «педагогічні умови». Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 4. С. 43–63.
  11. Манько В. М. Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін. Соціалізація особистості. 2000. Вип. 2. С. 153–161.
  12. Назола О. В. Педагогічні умови підвищення якості навчання іноземних мов курсантів вищих військових навчальних закладів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2005. 20 с.
  13. Підласий І. П. Практична педагогіка, або Три технології : інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти. Київ : Слово, 2004. 616 с.
  14. Прокопенко І. А. Формування професійно-менеджерської культури майбутнього вчителя : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2008. 226 с.
  15. Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 2004. 335 с.
  16. Словник-довідник із професійної педагогіки / за ред. А. В. Семенової. Одеса : Пальміра, 2006. 220 с.
  17. Стасюк В. Д. Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх економістів у комплексі «школа – вищий заклад освіти» : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2003. 280 с.
  18. Тверезовська Н., Філіппова Л. Сутність та зміст поняття «педагогічні умови». Нова педагогічна думка. 2009. № 3. С. 90–92.
  19. Фіцула М. М. Педагогіка : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2006. 560 с.
  20. Хриков Є. М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011. № 2(60). С. 11–15.
  21. Шмоніна Т. А., Глухов І. Г. Сучасні підходи до розуміння поняття «педагогічні умови». Педагогічні науки. 2011. № 1 (59). С. 65–69.
         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.