Natalia Bobro ETHICAL ISSUES AND RISKS OF FORMING A DIGITAL UNIVERSITY

// Наука і освіта.  2025.  №1. – 75-81.

Наталія Бобро,
кандидат економічних наук,
директор діджітал департаменту Європейського університету;
директор «NooLab & AI»
наукова лабораторія Європейського університету
б-р. Академіка Вернадського, 16-в, м. Київ, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-5316-0809


ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ТА РИЗИКИ ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОГО УНІВЕРСИТЕТУ


АНОТАЦІЯ:

Цифрова трансформація університетської освіти є однією з ключових тенденцій сучасного освітнього простору, що відкриває нові можливості для підвищення якості навчального процесу, розширення доступу до освіти та розвитку цифрових компетенцій студентів і викладачів. Водночас процес цифровізації супроводжується низкою етичних викликів, пов’язаних із загрозами академічній автономії, цифровою нерівністю, захистом персональних даних, ризиками втрати традиційних університетських цінностей і зміною ролі викладача в навчальному процесі. Ці аспекти потребують детального аналізу та розробки ефективних механізмів регулювання. Метою дослідження є аналіз етичних ризиків, які супроводжують процес цифрової трансформації університету, і визначення можливих шляхів їх мінімізації в умовах цифровізації вищої освіти. Для досягнення поставленої мети використано методи системного та порівняльного аналізу, що дало змогу виокремити основні етичні виклики цифрового університету. Теоретичний аналіз літератури допоміг визначити ключові проблеми цифрової освіти, зокрема питання академічної доброчесності, цифрової комунікації, впливу цифрових технологій на якість освіти й етики використання штучного інтелекту в навчальному процесі. Також застосовано методи описового аналізу для узагальнення особливостей впливу цифрових технологій на університетське освітнє середовище. Результати дослідження засвідчують, що цифровий університет, будучи інноваційною моделлю освітнього простору, потребує збалансованого підходу до впровадження цифрових технологій. Особливу увагу слід приділити питанням захисту персональних даних, забезпеченню академічної свободи викладачів і студентів, етичному використанню штучного інтелекту в освітньому процесі. Для мінімізації етичних ризиків запропоновано впровадження спеціалізованих навчальних курсів із цифрової етики, посилення механізмів регулювання використання цифрових технологій у навчальному процесі та розробку етичних кодексів цифрового університету.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

діджиталізація, цифровий університет, цифрова етика, штучний інтелект, цифровізація освіти, цифровий етикет, захист персональних даних


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Bobro N. Digital technologies in the context of economic systems development. International Journal of Economics and Business Administration, 2024. 12 (2), pp. 64–70. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/842.
2. Bobro N. Strategic management models for digital universities in the new economy. International Journal of Economics and Business Administration, 2024. 12 (3), pp. 3–11. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/850.
3. Dushchenko O. The current state of digital transformation in education. Physics and Mathematics Education, 2021, 28 (2), pp. 40–45. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-028-2-007 (date accessed: 01.12.2024).
4. Khomenko O.O., Paustovska M.V., Onyshchuk I.A. The impact of interactive technologies on the learning process and the development of higher education applicants. Scientific Innovations and Advanced Technologies, 2024, No. 5 (33), pp. 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231.
5. Komninos A., Santoro C., Gavalas D., Schöning J., Matera M., Leiva L. A. Proceedings of the 25th International Conference on Mobile Human-Computer Interaction, Companion, MobileHCI 2023, Athens, Greece, September 26–29, 2023, pp. 50–57.
6. Kozhyna A. Reducing poverty, inequality, and social exclusion in European countries. Economics and Management of The National Economy, The Crisis of National Models of Economic System, 2022, pp. 29–32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7.
7. Kubiv S.I., Bobro N.S., Lopushnyak G.S., Lenher Y.I., Kozhyna A. Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 2024. 8 (2), pp. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457.
8. Leiva L.A., Matera M., Schöning J. PACMHCI V7, MHCI, September 2023 Editorial. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 7 (MHCI), Article No.: 191, pp. 1–2. DOI: https://doi.org/10.1145/3604238.
9. Lopuschnyak H.N., Chala O., Poplavska O. Socioeconomic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 2021, 1, pp. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019.
10. Sklyarenko O.V., Yahodzynskyi S.M., Nikolayevskyi O.Y., Nevoroz A.V. Digital interactive technologies of learning as an integral part of the modern educational process. Innovative Pedagogy, 2024, No. 68 (2), pp. 51–55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51.
11. Soroko D., Savino G. L., Gray N. How Can AI Earn Trust of System Administrators in the IT-Security Domain? Conference acronym ‘XX’, June 03–05, 2018, Woodstock, NY, pp. 60–69.
12. Verina N., Titko J. Digital transformation: conceptual framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering, 2019, pp. 719–727. DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073.

13. Williamson B., Eynon R., Potter J. Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 2020, 45 (2), pp. 107–114. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641.
14. Карплюк С. О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку: матеріали методологічного семінару НАПН України, 4 квітня 2019 р. / за ред. В. Г. Кременя, О. І. Ляшенка; уклад. А. В. Яцишин, О. М. Соколюк. Київ, 2019. С. 188–197.
15. Ягодзинський С. М. Глобальні інформаційні мережі у соціокультурній перспективі: монографія. Київ: Аграр Медіа Груп, 2015. 276 с.

         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.