Сергій Сичов, Олена Сиротинська ЗМІЦНЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ

// Наука і освіта.  2025.  №1. – 92-96.

Сергій Сичов,
доктор педагогічних наук,
професор кафедри біобезпеки і здоров’я людини,
Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
просп. Берестейський, 37, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8428-5116

Олена Сиротинська,
старший викладач кафедри
технологій оздоровлення і спорту,
Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
просп. Берестейський, 37, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0371-1601


ЗМІЦНЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено проблемі покращення та збереження психічного здоров’я здобувачів вищої освіти в процесі навчальної діяльності в сучасних реаліях, коли довготривала негативна психоемоційна напруга, особливо на тлі проблем зі здоров’ям, провокує порушення у функціонуванні органів і систем організму людини, викликає депресивні стани, що призводять до загострення і ускладнення захворювань, а також погіршення якості життя. Тому питання подолання цієї проблеми є актуальним і потребує пошуку ефективних засобів для покращення психічного здоров’я здобувачів вищої освіти. Одним із таких засобів є фізична активність, яка відіграє важливу роль саме у збереженні та зміцненні здоров’я. Говорячи про фізичну активність, ми маємо на увазі сукупність будь-яких та різної інтенсивності рухів тіла, що виконуються протягом доби завдяки роботі скелетних м’язів із витратою енергії. У класифікації фізичної активності можна виділити такі типи: інтегрована в повсякденну діяльність, структурована, запланована, регулярна, господарсько-побутова, рекреаційна, спортивна, фізкультурно-оздоровча, аеробна (кардіотренування), анаеробна (силовий тренінг), вправи на розвиток фізичних якостей людини. Мета роботи полягала в тому, щоб сформувати у здобувачів вищої освіти мотиваційно-ціннісне ставлення до занять фізичною активністю для збереження й покращення психічного здоров’я. Були запропоновані рекомендації щодо формування у здобувачів вищої освіти мотиваційно-ціннісного ставлення до занять фізичною активністю, потреби в регулярних заняттях фізичними вправами для підтримки й покращення психічного здоров’я. Ці рекомендації містили вибір виду фізичної активності, дотримання педагогічних принципів фізичної активності, участь у групових тренувальних заняттях. Важливо також враховувати, що для досягнення позитивного ефекту слід створювати індивідуальний план тренувань, вибираючи види фізичної активності, які приносять задоволення. Таким чином, можна стверджувати, що фізична активність є ключовим аспектом, який має значний вплив на психічне здоров’я здобувачів вищої освіти. Регулярні тренування та заняття спортом не лише сприяють покращенню фізичного стану, але й допомагають справлятися з тривожністю, депресією і стресом.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

фізична активність, психічне здоров’я, здобувачі вищої освіти, фізичне навантаження


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Гончаренко Л. Вплив фізичної активності на психічне здоров’я студентів. Фізична культура, спорт і здоров’я нації. Вінниця: Державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського. 2018. Вип. 3 (45). С. 23‒27.
2. Гуцуляк Н., Чуйко О., Дуб В. Стратегії подолання професійного стресу в управлінській діяльності. Наука і освіта. 2024. № 1. С. 7–12.
3. Козуб О. Вплив регулярних занять спортом на психологічний стан студентів. Психологічний вісник. 2020. Вип. 6 (45). С. 88‒93.
4. Семеренко Г. І. Вплив фізичних навантажень на психічне здоров’я, 2024. URL: https://bhealthyclinic.com.ua/news/vliyanie-fizicheskikh-nagruzok-na-psikhicheskoezdorove/.
5. Цигановська Н. В., Гончар В. В., Батулін Д. С. Мінімізація наслідків стресу засобами фізичної активності серед студентської молоді. Креативний простір: електрон. наук. журн. № 7. Харків : СГ НТМ «Новий курс», 2021. С. 34‒37.
6. Ядвіга Ю. П., Коробейніков Г. В., Петров Г. С., Коваль С. Б., Дудник О. К. Вплив рухової активності на психоемоційний стан студентів вузу економічних спеціальностей в сучасних умовах навчання. Педагогіка, психологія та медикобіологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2009. № 12. С. 202‒204.
7. Dunn A., Madhukar H., Trivedi M., Kampert J., Clark C., Chambliss,H. Exercise Treatment for Depression. American Journal of Preventive, 2005. Volume 28. Issue 1, pp. 1‒8.
8. Gillian S., Ray J. The relationship between organised recreational activity and mental health. Medicine. 2019. Vol. 28 (1), рр. 1‒8. URL: https://www.dlgsc.wa.gov.au/department/publications/publication/ (accessed 08.07.2022)

         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.