Олена Бабчук, Біньбінь Шоу ПРОЯВ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ В ОСІБ ЗАЛЕЖНО ВІД РІВНЯ МІЖЕТНІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ

// Наука і освіта.  2025.  №1. – 7-12.

Олена Бабчук,
кандидат психологічних наук, доцент,
завідувач кафедри сімейної та спеціальної педагогіки і психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https//orcid.org/0000-0001-5712-909X

Біньбінь Шоу,
аспірант кафедри сімейної та спеціальної педагогіки і психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https//orcid.org/0000-0001-6868-4558


ПРОЯВ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ В ОСІБ ЗАЛЕЖНО ВІД РІВНЯ МІЖЕТНІЧНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються прояви ціннісних орієнтацій в осіб з різним рівнем міжетнічної толерантності. Ми визначаємо міжетнічну толерантність як інтегративну якість особистості, що базується на позитивній етнічній ідентичності та проявляється в повазі до представників інших етносів, з якими встановлюється комунікація через засоби міжкультурної взаємодії. Міжетнічна толерантність виявляється у витримці, самоконтролі, готовності до конструктивної комунікації, навіть за умов культурної відмінності чи незвичних соціальних впливів. Така форма взаємодії запобігає конфліктам, знижує напругу в міжетнічних відносинах і сприяє соціальній згуртованості. У цьому контексті толерантність функціонує як ціннісна установка, що відображає моральну зрілість особистості та її здатність визнавати рівноправність і гідність кожної людини. Цінності, будучи внутрішньо засвоєними регуляторами поведінки, формують основу соціальної активності, орієнтують індивіда у виборі життєвих стратегій і визначають смислові пріоритети. Вони формуються не шляхом зовнішнього нав’язування, а як результат особистісних переживань і досвіду, набутого в процесі активної взаємодії з навколишнім світом. Ціннісні орієнтації, як стрижневі елементи світоглядної структури, відіграють вирішальну роль у формуванні відкритого ставлення до культурного розмаїття, сприяють подоланню упереджень і формуванню соціально відповідальної особистості в умовах мультикультурного середовища. Проведений кореляційний аналіз засвідчив наявність статистично значущих взаємозв’язків між показниками ціннісних орієнтацій і показником міжетнічної толерантності. Наступним кроком була побудова профілів, що дало змогу надати психологічні портрети групам осіб з різним рівнем міжетнічної толерантності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

міжетнічна толерантність, рівні, показники, ціннісні орієнтації, кореляційний аналіз, якісний аналіз, профілі, психологічні портрети


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Бабчук О. Г., Шоу Біньбінь Феноменологія міжетнічної толерантності. Перспективи та інновації науки. 2022. № 10 (15). С. 378–387.
2. Кириченко В. В. Роль цінностей у ситуативній зміні толерантності особистості. Толерантність як соціогуманітарна проблема сучасності : ІІ Міжнародна науково-теоретична конференція (17 грудня 2009 року) : зб. матеріалів. Житомир : Видавничий центр ЖДУ імені Івана Франка, 2009. С. 99–102.
3. Коберник Л. О. Роль та місце ціннісних орієнтацій у формуванні особистості. Наука і освіта. Одеса. 2008. № 4–5. С. 28–33.
4. Колесніченко М. В. Міжетнічна толерантність як чинник соціальної когезії в етнічно диверсифікованому суспільстві. Культурологічний альманах. 2022. Вип. 4. С. 99–110.
5. Мілютіна К. Л., Максимов М. В. Психологія міжкультурної комунікації : навчальний посібник. Київ, 2014. 256 с.
6. Молчанова А. О. Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності педагога : посібник. Київ : Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, 2013. 150 с.
7. Нагорняк К. М. Уточнена теорія базових цінностей Ш. Шварца: попередні результати адаптації методики PVQ-57 в Україні. Наукові записки НаУКМА. 2017. Том 196. С. 24–31.
8. Павленко В. М., Мельничук М. М. Психологія толерантності особистості (на матеріалі дослідження студентів) : монографія. Полтава : ФОП Мирон І. А., 2014. 244 с.
9. Шайгородський Ю. Ціннісні орієнтації в психологічній структурі особистості. Соціальна психологія. 2009. № 4 (36). C. 65–73.
10. Allport G.W. The Nature of Prejudice. Cambridge, MA: Addison-Wesley. 1954. 568 р.
11. Schwartz S.H. Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1992. Р. 1–65.

         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.