Iryna Kniazheva. CULTURAL DIMENSION OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS

// Наука і освіта.  2022.  №4. – 6-10.

Ірина Княжева,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри педагогіки,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8395-6902


КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ ВИМІР ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ


АНОТАЦІЯ:

Реалізація культурологічного виміру професійної підготовки майбутніх учителів значною мірою сприятиме не лише тактичному завданню щодо підвищення якості вітчизняної вищої освіти, а й стратегічній меті нашої держави що її євроінтеграції, зокрема і в освітній галузі. Метою статті є визначення перспективних шляхів реалізації в умовах вітчизняних закладів вищої освіти культурологічного виміру сучасної педагогічної освіти. Застосування такого теоретичного методу наукового дослідження, як аналіз наукових джерел щодо культурологічного виміру сучасної педагогічної освіти, дало змогу довести взаємозв’язок і взаємозалежність освіти та культури. У статті за допомогою синтезу, узагальнення, пояснення здійснено уточнення сутності феномену «культура», який розглянуто з позицій аксіологічного, діяльнісного, особистісного, інформаційно-семіотичного і системного підходів. Доведено перспективність застосування системних визначень досліджуваного феномену як сукупності суспільних досягнень, надприродних, створених людьми порядків і об’єктів, що демаркують людину та природу; як специфічної системи цінностей, норм, смислів, які сконструйовані людьми з метою фіксації і трансляції соціально значущої інформації, досвіду, технологій, характерних для певного рівня розвитку суспільства або його частини. Розкрито сутність і перспективи впровадження в практику вищої педагогічної освіти культурологічного підходу, що забезпечує можливість аналізу педагогічних феноменів і процесів через призму культурологічних понять, переосмислення методологічних засад професійного становлення та розвитку майбутніх учителів із позиції культури через і завдяки її освоєнню, привласненню і збагаченню.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

культура, освіта, культурологічний підхід, майбутні вчителі, вища педагогічна освіта, професійна підготовка, методологічні засади професійного становлення, система цінностей, системний підхід.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Балл Г.О., Мєдінцев В.О. Особистість як індивідуальний модус культури і як інтегративна якість особи. Горизонти освіти. 2011. № 3. С. 7–14.
2. Бистрицький Є.К. Філософський образ культури та світ національного буття. Феномен української культури: методологічні засади осмислення. Київ : Фенікс, 1996. С. 62–90.
3. Гриценко Т.Б., Гриценко С.П., Кондратюк А.Ю. Культурологія : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2007. 392 c.
4. Зязюн І.А. Філософія педагогічної дії : монографія. Черкаси : ЧНУ ім. Богдана Хмельницького, 2008. 608 с.
5. Кизима В. Культурологія і сучасна методологія гуманітарного пізнання. Вісник НАН України. 2001. № 5. С. 18–21.
6. Машкіна С.В., Усатенко Т.П., Хомич Л.О., Шахрай Т.О. Теоретичні засади культурологічного підходу у підготовці педагога до виховної діяльності : монографія. Київ : ІПООД НАПН України, 2016. 168 с.
7. Олійник О.В. Культурологічний підхід як наукова основа розвитку теорії та практики педагогічної освіти. Педагогічні науки. Наукові праці. 2006. Т. 50. Вип. 37. С. 39–42.
8. Concepts of Culture: Art, Politics, and Society. ed. вy A. Muller. Calgary: University of Calgary Press, 2006. 330 p.
9. Kaplan D., Manners R. A. Culture Theory. New York, 1972.
10. Knyazheva I.А. Higher and professional education: a culturally appropriate dimension. European potential for the development of pedagogical and psychological science: Collective monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2021. Р. 215–241.
11. Kroeber A.L., Kluckhon С. Culture. A Cretical Review of Concept and Definitions. Harvard University, 1959. Р. 10–29.
12. Muller А. Concepts of Culture: Art, Politics, and Society. Calgary: University of Calgary Press, 2006. 330 p.
13. Storey J. Cultural Theory and Popular Culture: A Reader. Third edition. Pearson Prentice Hall, 2006. 659 р.
14. Watkins D. Learning and Teaching: A cross-cultural perspective. School Leadership & Management. 2000. Vol. 20. Р. 161–173.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.