Тетяна Швець. СУЧАСНІ МОДЕЛІ ТЬЮТОРИНГУ У СИСТЕМІ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ КРАЇН ЄВРОПИ ТА США

// Наука і освіта.  2022.  №3. – 41-47.

Тетяна Швець,
кандидат педагогічних наук,
заступник директора з науково-методичної роботи
Приватної школи «Афіни» м. Києва
вул. А. Головка, 13/1, Київ, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9713-7817

 

 


СУЧАСНІ МОДЕЛІ ТЬЮТОРИНГУ У СИСТЕМІ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ КРАЇН ЄВРОПИ ТА США


АНОТАЦІЯ:

У статті автор звертає увагу на актуальність однієї з найефективніших освітніх технологій у сфері реалізації принципу індивідуалізації – тьюторської технології, що зумовлено сучасною тенденцією розвитку освіти – її спрямованістю на особистість людини. Метою статті є порівняльний аналіз різних моделей тьюторингу у системі середньої освіти країн Європи та США. Автором використані методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури та якісний аналіз досвіду реалізації тьюторингу в країнах Європи та США. У статті моделі тьюторингу класифіковані за принципом мети тьюторингу: академічний або дидактичний тьюторинг, який реалізується через тьюторинг ровесників, індивідуальну та групову підтримку академічної успішності учнів школи; виховний тьюторинг, який реалізується через сімейний тьюторинг (у мережі приватних католицьких шкіл), виховну систему школи та розвивальний тьюторинг. Проаналізовано сутність кожної з моделей та специфіку їх впровадження в школах європейських країн та США. На основі аналізу зроблено висновок, що спільним у всіх моделях тьюторингу в школі, що спрямований на навчальну діяльність, є налагодження тісних, щирих взаємин, підтримка учнів у їхніх прагненнях у навчанні, утримання мотивації, допомога у розпізнаванні своїх можливостей, здібностей та розвитку потенціалу. На відміну від моделей так званого англо-саксонського академічного тьюторингу, який більше спрямований у школах на допомогу тим, хто відчуває труднощі у навчанні, у Польщі діяльність тьютора більшою мірою стосується розкриття потенціалу учнів та підтримки їх мотивації.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

академічний тьюторинг, дидактичний тьюторинг, сімейний тьюторинг, виховний тьюторинг, розвивальний тьюторинг, тьюторинг ровесників.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Альохін М.М. Теорія та практика тьюторського супроводу соціального розвитку молодших школярів приватних закладів освіти. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2020. № 1. С. 8–17.
2. Гуманізація шкільної освіти в країнах ЄС та США. Трансформаційні процеси у шкільній освіті країн Європейського Союзу та США : монографія / А.П. Джурило, О.З. Глушко, О.І. Локшина та ін. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 192 с.
3. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи : ухвалено рішенням Колегії МОН України 20.10.2016 p. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova- ukrainskashkola-compressed.pdf (дата звернення: 27.03.2022).
4. Осадча К.П. Тьюторство як простір для педагогічної діяльності. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія «Педагогіка». 2016. № 1. С. 52–60.
5. Швець Т.Е. Аналіз понять «тьютор» і «тьюторинг» у вітчизняному та зарубіжному освітньо-науковому просторі. Академічні студії. Серія «Педагогіка». № 2. 2022. С. 56–65. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.2.9.
6. Brzezińska A.I., Appelt K. Tutoring nauczycielski – tutoring róweśniczy: aspekty etyczne. Forum Oswiatowe. 2013. Nо. 2 (49). S. 13–29.
7. Jakubowska М. Тutoring rodzinny jako element kultury szkoły. Rozprawy Społeczne. 2018, Tom 12, Nо. 3. S. 29–37.
8. Evans S. The Role of the Tutor Teacher in Secondary School Pastoral Care: Challenges and Expectations. Unitec Institute of Technology. Auckland. New Zealand. 2017. P. 78.
9. Krzyczał S. Nauczyciel-tutor. Prakseołogiczna rekonstrukcja tutoringu szkolnego. Kraków : Impuls, 2018. 364 c.
10. Mellado M.E., Valdebenito V., Aravena O. Peer tutoring to develop social skills among university students. Int. J. of Pedagogies & Learning. 2017. Р. 147–159.
11. Peterson R.L., O’Connor A., Strawhun J. Academy support. Strategy Brief. Lincoln, NE: Student Engagement Project, University of Nebraska-Lincoln and the Nebraska Department of Education, 2014. 9 c.
12. Poradnik tutora szkolnego / red. Piotr Nita. 2018. URL: http://www.tutoringszkolny.pl/ (дата звернення: 21.01.2022).
13. Sarnat-Ciastko A. Tutoring w polskiej szkole. Warszawa : Wydawca DIFIN, 2015. 244 c.
14. Sławińska M. Tutoring rówieśniczy w edukacji, czyli jak uczniowie uczą się od siebie wzajemnie i co z tego wynika. 2015. Forum Oświatowe, 27(2), s. 41–56.
15. Smith, John R., Jr. A Comparison of a Peer Tutoring Program and a Teacher Driven Tutoring Program on Reading Skills in an Adjudicated Secondary School. Widener University. Pennsylvania. 2020. P. 179.
16. Świat dobrey przyszlości. ABC tutoringu. 2014. URL: https://docplayer.pl/3583792-Podrecznik-swiatdobrejprzyszlosci-innowacyjna-metoda-inarzedzia-pracywychowawczej.html (дата звернення: 21.01.2022).

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.