// Наука і освіта. – 2022. – №2. – 39-43.
Микола Носко,
доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки,
психології та методики фізичного виховання,
дійсний член НАПН України,
заслужений діяч науки і техніки України
Ольга Мехед,
доктор педагогічних наук, доцент кафедри біології,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка,
вул. Гетьмана Полуботка, 53, м. Чернігів, Україна
НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА СТУДЕНТІВ ЯК СКЛАДОВА ЧАСТИНА ПІДГОТОВКИ ДО СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
АНОТАЦІЯ:
У статті визначено сутність, особливості та основні аспекти науково-дослідницької роботи студентів як однієї із складових частин соціально-педагогічної діяльності в роботі вчителя біології та основ здоров’я. Мета дослідження полягала у виявленні основних аспектів та обґрунтуванні теоретичних засад підготовки майбутніх учителів біології та основ здоров’я до науково-дослідницької діяльності, для чого було розкрито теоретичні засади підготовки майбутніх учителів до науково-дослідницької діяльності й визначено коло питань, що потребують наукового розв’язання; обґрунтувано сутність, структурні компоненти, критерії та рівні сформованості готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я до науково-дослідницької діяльності; визначено теоретичні основи концепції педагогічного впливу на процес підготовки майбутніх учителів до науково-дослідницької діяльності. Використано такі методи дослідження: аналіз наукової, психолого-педагогічної, навчально-методичної та спеціальної літератури, інформаційних джерел з проблеми дослідження; синтез та узагальнення теоретичних положень, розкритих у науковій та навчально-методичній літературі; узагальнення власного педагогічного досвіду підготовки майбутніх учителів до здійснення науково-дослідницької діяльності в процесі навчання, а також практичного досвіду педагогів. Охарактеризовано основні аспекти науково-дослідницької діяльності здобувачів освіти у педагогічному закладі вищої освіти. Обгрунтовано теоретичні засади підготовки майбутніх учителів біології та основ здоров’я до науково-дослідницької діяльності. Встановлено, що дієвим чинником системи професійної підготовки майбутніх учителів біологія та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності є організація їхньої науково-дослідницької роботи, яка чітко реалізується в три етапи: залучення до виконання посильних завдань із використанням методів науково-педагогічного дослідження у процесі психолого-педагогічної діагностики школярів та окремих елементів соціально-виховного процесу; вивчення кращого педагогічного досвіду вітчизняних і зарубіжних педагогів з окресленої проблеми, проведення соціально-педагогічних досліджень у закладах загальної середньої освіти. Перспективи подальших досліджень полягають у тому, щоб встановити та охарактеризувати етапи й рівні засвоєння студентами основних видів соціально-педагогічної діяльності вчителя біології та основ здоров’я, описати методику формування відповідних компетенцій майбутніх педагогів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
вчитель біології та основ здоров’я, науково-дослідницька робота, освітній процес, професійна діяльність, соціально-педагогічна діяльність.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Артеменко О.В. Підготовка майбутніх учителів філологічних спеціальностей до науково-дослідницької діяльності : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Дніпро, 2017. 327с.
2. Будник О.Б. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2015. 42 с.
3. Мехед О.Б. Формування здорового способу життя як важлива частина виховання та соціалізації підростаючого покоління. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2019. Вип. 4(160). С. 84–88.
4. Мехед Д.Б., Мехед О.Б., Швидкий А.Л. Роль інформаційно-комунікаційних технологій у мотивації навчальної діяльності студентів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Збірник наукових праць. Випуск 31. Київ-Вінниця : ТОВ: фірма «Планер», 2012. С. 417– 422.
5. Druz V.A., Iermakov S.S., Nosko M.O. The problems of students’ physical training individualization. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. 2017. Vol. 21(2). P. 4–12.
6. Griban, G., Myroshnychenko, M., Tkachenko, P. (2021). Psychological and pedagogical determinants of the students’ healthy lifestyle formation by means of health and fitness activities. Wiadomości Lekarskie, 2021; 74 (5), 1074–1078.
7. Ivashchenko О., Khudolii О., Yermakova Т. Factorial and discriminant analysis as methodological basis of pedagogic control over motor and functional fitness of 14–16 year old girls. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), 2016. 16(2). Р. 442 – 451.
8. Nosko, M., Mekhed, O., Ryabchenko, S. The influence of the teacher’s social and pedagogical activities on the health-promoting competence of youth. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(9), 2020. 18–28.
9. Sitovskyi, A., Maksymchuk, B., Kuzmenko, V., Nosko, Yu., Korytko, Z., Bahinska, O. Maksymchuk, I. (2019). Differentiated approach to physical education of adolescents with different speed of biological development. Journal of Physical Education and Sport. 19(3). 1532–1543.