// Наука і освіта. – 2017. – №9. – 111-115.
DOI:
Ольга Володимирівна Камінська,
доктор психологічних наук, доцент,
професор кафедри загальної психології та психодіагностики,
Рівненський державний гуманітарний університет,
вул. Степана Бандери, 12, м. Рівне, Україна
ВПЛИВ ТИПУ ГЕНДЕРНОЇ ПОВЕДІНКИ НА ОСОБЛИВОСТІ
САМОСТАВЛЕННЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
АНОТАЦІЯ:
В статті висвітлено актуальну у сучасній психологічній науці проблему впливу гендерної поведінки на особливості самоставлення студентської молоді. Важливість цього питання зумовлюється деструктивним впливом негативного самоставлення на різноманітні аспекти життєдіяльності: особливості мотиваційної сфери, емоційний стан особистості, її самооцінку, «Я-концепцію», специфіку побудови міжособистісної взаємодії, продуктивність навчальної діяльності. У зв’язку з актуалізацією гендерних уявлень, що відбувається в студентському віці, яка пов’язана з орієнтацією на вибір майбутнього шлюбного партнера, в цей період вплив типу гендерної поведінки на самоставлення відчувається особливо гостро, що і зумовлює перспективність його дослідження. В процесі роботи реалізовано мету дослідження, а саме, встановлено взаємозв’язок між переважаючим типом гендерної поведінки та специфікою самоставленням особистості. При проведенні емпіричного дослідження використовувались такі методи та методики: методика діагностики психологічної статі С. Бем; анкета дослідження гендерних стереотипів Г. Гейманса; тест-опитувальник самоставлення В.В. Століна; тест двадцяти тверджень самоставлення М. Куна і Т. Мак-Партланда. Для обробки результатів емпіричного дослідження застосовано методи математичної статистики: обрахування коефіціє- нту лінійної кореляції Пірсона, χ 2 -критерію Пірсона.На основі узагальнення отриманих результатів виділено три групи обстежених: перша група характеризується неадекватним позитивним самоставленням; друга – адекватним самоставленням із елементами критичності; третя група – неадекватним критичним ставленням до себе. Виявлено гендерні відмінності самоставлення: в хлопців вищі показники аутосимпатії та самовпевненості, тоді як в дівчат вищим є самоінтерес, самокерівництво та самопослідовність, а самоставлення в цілому є більш адекватним. Встановлено, що для більшості дівчат характерна фемінінна, а для більшості хлопців – маскулінна модель поведінки. В меншої кількості осіб проявляється андрогінність, і лише в незначної кількості – статево-недиференційована поведінка.Дівчатам з фемінінним типом гендерної поведінки притаманна сформована гендерна ідентичність, натомість у феміннінних хлопців спостерігається конфлікт ролей. Виявлено такі закономірності: андрогінний тип гендерної поведінки пов'язаний з самоприйняттям, а статево-недифернційований, гіперфемінінний тип гендерної поведінки дівчат та фемінінний тип хлопців – з неприйняттям себе; гіпермаскулінний тип хлопців пов'язаний з неадекватним позитивним самоставленням, андрогінний – з адекватним самоставленням із елементами критичності, а статево-недиференційований – з неадекватно критичним самоставленням.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
гендерна поведінка, самоставлення, маскулінність, андрогінність, фемінінність.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1.Берн Ш. Гендернаяпсихология / Ш. Берн. – М.: Прайм-Еврознак, 2004. – 320 с.
2. Бондаревська І. О. Психологічні особливості гендерної ідентичності жінок – майбутніх менеджерів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.10 «Організаційна психологія; економічна психологія»/ І.О. Бондаревська. – К., 2009. – 20 с.
3. Гритчук Г.В. Гендерні уявлення як чинник формування індивідуального життєвого стилю в юності: автореф. дис.на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Г.В. Гритчук. – Хмельницький, 2008. – 20 с.
4. Долгих Л.М. Вплив статеворольових стереотипів на кар'єрні домагання молоді: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.05 «Соціальна психологія; психологія соціальної роботи» / Л.М. Долгих. – К., 2007. – 14 с.
5. Кубриченко Т.В. Формування гендерної ідентичності студенток педагогічного коледжу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Т.В. Кубриченко. – Івано-Франківськ, 2007. – 23 с.
6. Логвінова Д.В. Вплив гендерних установок на статеворольове самовизначення старших підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Д.В. Логвінова. – Х. – 2007. – 20 с.
7.Мельник Т.М. Гендер як наука та навчальна дисципліна / Т.М. Мельник // Основи теорії гендеру : навч. посібник. – К.: К.І.С., 2004. – С. 10-30.
8. Романова В.Г. Особливості статеворольової соціалізації підлітків: автореф. дис.на здобуття наук. ступеняканд. психол. наук: спец. 19.00.05 «Соціальна психологія; психологія соціальної роботи» / В.Г. Романова. – К., 2002. – 19 с.
9.Сарджвеладзе Н. И. Личность и её взаимодействие с социальной средой / Н. И. Сарджвеладзе. – Тбилиси: Мецниереба, 1999. – 344 с.
10. Bem S. L. The measurement of psychological androgyny / S. L. Bem // Journal of Consulting and Clinical Psychology. – 1994. – №42. – P. 115-162.
11. O’Heron, C.A., &Orlofsky, J.L. Stereotypic and nonstereotypic sexrole traits and behavior orientations, gender, identity, and psychological adjustments / C. A. O’Heron, J. L. Orlofsky // Journal of Personality and Social Psychology. – 1990. – №58. – P. 134-143.