Rashid Jabbarov. Factors Affecting the Development of Self-Realization Among Students of Different Professions.

// Наука і освіта.  2017.  №9. 75-87.


DOI:

Рашид Джаббаров,
доктор психологічних наук, доцент,
кафедра соціальної та педагогічної психології,
Державний університет Баку,
З. Халілов-38, Аз 1148, м. Азербайджан, Баку


ФАКТОРИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА РОЗВИТОК
САМОРЕАЛІЗАЦІЇ СТУДЕНТІВ РІЗНИХ ПРОФЕСІЙ


АНОТАЦІЯ:

У статті досліджено зв’язок між самореалізацією студентів та академічними досягненнями залежно від рівня освіти, статі, а також соціально-економічного статусу. В експерименті взяли участь 368 студентів різних спеціальностей державного університету Баку. Для вивчення індивідуальних особливостей та рівня освіти, академічних досягнень, а також їх соціально-економічного статусу та професійного спрямування було розроблено спеціальну анкету. Для вимірювання рівня самореалізації студентів було використано анкету «Особистісна спрямованість» (Самоактуалізаційний тест А. Шострома в адаптації автора статті). За результатами проведеного дослідження було зроблено висновок, що, на відміну від студенток, у студентів-чоловіків існує значна позитивна кореляція між рівнем самореалізації та академічними досягненнями (p <0,05, r = -0,154*). Існують також значущі кореляції серед мотивацією студентів бути фахівцями своєї справи та самоповагою (r = 0,34 ** на рівні p <0,001), когнітивними вимогами (r = 0,35 **) на рівні p <0,001 ), самооцінюванням (r = 0,36 ** на рівні 0,001), креативністю (r = 0,24 ** на рівні p <0,001), гнучкістю поведінки (r = 0,22*, p <0,05). Це означає, що кореляція між самореалізацією студентів та академічною успішністю є двосторонньою. Зроблено висновок, що для покращення самореалізації учнів потрібно розвивати їхню мотивацію. Студент, який має високий рівень самореалізації, вважає себе незалежним, більше зацікавлений у використанні творчих методів в освіті та мотивований динамікою позитивних змін в академічних досягненнях. Навпаки, студенти, які мають низький рівень самореалізації, як правило, мають негативні погляди та низьку самооцінку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

студент, самореалізація, самооцінка, академічні досягнення, професійне консультування.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Adler, A. (1997). Ponyat prirodu cheloveka [Understanding human nature]. Saint Petersbirg. Akademicheskiy proekt [in Russian].
2. Vahromov, E. E. (2001). Psihologicheskie kontseptsii razvitiya cheloveka: teoriya samoaktualizatsii [Psychological conceptions of human development: theory of self-actualization]. Moscow: Mezhdunarodnaya pedagogicheskaya akademiya [in Russian].
3. Galazhinskiy, E.V. (2002). Sistemnaya determinatsiya samorealizatsii lichnosti [System determination of personal self-realization]. Tomsk: Tomskogo Universiteta [in Russian].
4. Gershunskiy, B.S. (2003). Kontseptsiya samorealizatsii lichnosti v sisteme obosnovaniya tsennostey i tseley obrazovanie [Self-realization concept in the system of substantiation of values and aims of education]. Pedagogika – Pedagogy, 10, 6-11 [in Russian].
5. Ishmuhametov, R. R. (2010). Problemy i samorealizatsiya lichnosti [Problems and personal selfrealization]. Moscow: Krasand [in Russian].
6. Korostyileva, L.A.(2005). Psihologiya samorelizatsii lichnosti: zatrudnenie v professionalnyiy sfere [Personal self-realization psychology: challenges in professional field]. Saint Petersburg: Rech [in Russian].
7. Maslou, A. (1982). Samoaktualizatsiya [Selfactualization]. Moscow: Unita Press [in Russian].
8. Fromm, E.(1998). Begstvo ot svobody, Chelovek dlya sebya [Release from freedom, one for oneself]. Minsk: Popurris. [in Russian].
9. Horni K. (2002). Samoanaliz. Psihologiya zhenshiny [Self-analysis. Female psychology]. Saint Petersburg: Piter [in Russian].
10. Yaschenko, E. F. (2006). Osobennosti samoaktualizatsii studentov s raznoy professionalnoy napravlennostyu [Peculiarities of self-actualization of students with different professional focus]. Psihologicheskiy zhurnal – Psychological journal, 27(3), 31-41 [in Russian].
11. Adler, A. (1956). The individual psychology of Alfred Adler. A systematic presentation in selection of his writings. H. L. Ansbacher, R. R. Ansbacher (Ed.). NewYork: Basic Books.
12. Alpay, E. (2003). Self-Concept and Self-Esteem. Department of Chemical Engineering and Chemical Technology, Imperial College of Science, Technology and Medicine, Prince Consort Road, London. SW7 2BY
13. Bauer, J.J.,& McAdams, D.P. (2004). Growth goals, maturity, and well-being. Devel. Psychol., 40, 114- 127.
14. Britz, J,. & Pappas, E. (2010). Sources and outlets of stress among university students: Correlations between stress and unhealthy habits. Undergraduate Research J. for the Human Sciences., 9 (1), 32-47.
15. Chandola, T., Britton, A., & Brunner, E (2007) Work stress and coronary heart disease: what are the mechanisms? European Heart Journal, 29(5), 640-648.
16. Cohen, S., Doyle, W., & Alper, C. (2009). Sleep Habits and Susceptibility to the Common Cold. Archives of Internal Medicine; 169(1), 62-67.
17. Cares, R. C. and Blackburn, R. T. (1978). Faculty self-actualization: Factors affecting career success. Research in Higher Education, 9, 123-136. Retrieved from: http://hdl.handle.net/2027.42/43634
18. Taylor, E.A. (1896). Self-Realization.-A Criticism. International Journal of Ethics, 6, 356-371. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/2375452 .
19. . Uddin Ali Khan, M., Rehman, N.& Javed, S. (2012). Relationship between Faculty’s Self Actualization and Student’s Faculty Evaluation. A Case-study, Karaci, 2(2), 171-195.
20. Friedlander, L., Shupak, N., & Cribbie, R. (2007). Social Support, Self-Esteem, and Stress as Predictors of Adjustment to University among First-Year Undergraduates. Journal of College Student Development , 48(3), 259-274.
21. Von Ah, D., Ebert, S., & Ngamvitroj, A(2004). Predictors of health behaviors in college students. Journal of Advanced Nursing, 48(D), 463-474.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.