// Наука і освіта. – 2017. – №7. – 31-36.
DOI:
Лариса Анатоліївна Ільницька,
старший викладач кафедри теорії та методики практичної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ОСОБЛИВОСТІ ЛОКУСУ КОНТРОЛЮ ОСОБИСТОСТІ,
СХИЛЬНОЇ ДО ІНТЕРНЕТ-АДИКТИВНОЇ ПОВЕДІНКИ
АНОТАЦІЯ:
Суттєва обмеженість ціннісно-мотиваційної сфери в особистості, схильної до Інтернет-адиктивної поведінки, сприяє формуванню віртуальної реальності, орієнтації на зовнішні критерії оцінки, призводить до викривлення відображення дійсності, зниження почуття відповідальності, а, відтак, порушення її взаємодії з об’єктивною реальністю. Метою дослідження є визначення зв’язків локусу контролю та виразності проявів Інтернет-адиктивної поведінки в особистості. В емпіричному дослідженні використано методики: «Шкала Інтернет-залежності» С. Чена, «Рівень суб’єктивного контролю» Дж. Роттера, методика Т. Дембо- С. Рубінштейн. У дослідженні взяли участь 98 студентів Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського віком від 19 до 24 років. Проведений статистичний аналіз результатів дослідження дозволяє стверджувати наявність достовірного зв’язку між схильністю особистості до Інтернет-адиктивної поведінки та такими параметрами локусу контролю як загальна екстернальність та екстернальність в області виробничих відносин, досягнень і невдач. Досліджуваним, схильним до Інтернет-адикції, характерні занижені самооцінка та рівень домагань.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
особистість, Інтернет-адикція, локус контролю, інтернальність, екстернальність.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Акімов С. К. Психологічні особливості Інтренет-адиктивних змін у структурі особистості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» / С. К. Акімов. – Одеса: ПНПУ імені К.Д. Ушинського, 2014. – 20 с.
2. Войскунский А. Е. Концепции зависимости и присутствия применительно к поведению в Интернете [Електронний ресурс] / А. Е. Войскунский // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. – 2015. – N 4 (33). – C. 6-12. Режим доступу: http://www.medpsy.ru/mprj/archiv_global/2015_4_33/no mer07.php.
3. Войскунский А. Е. Перспективы становления психологии Интернета / А. Е. Войскунский // Психологический журнал. – 2013. – Т. 34. - № 3. – С. 110- 118.
4. Камінська О. В. Психологія Інтернет-залежності: монографія / О. В. Камінська. – Житомир: Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2015. – 339 с.
5. Малыгин В. Л. Ценностно-смысловая сфера у подростков с интернет-зависимым поведением [Електронний ресурс] / В. Л. Малыгин, Ю. А. Меркурьева, А. В. Прокофьева, В. Н. Портнягин, М. В. Барышевская // Вестник новых медицинских технологий. Электронное издание. - 2016. - №4. С. 258-263. Режим доступу: http://www.medtsu.tula.ru/VNMT/Bulletin/E2016-4/7-5.pdf.
6. Менделевич В. Д. Психология девиантного поведения / В. Д. Менделевич. – М.: МЕДпресс, 2001. – 432 с.
7. Плохих В. В. Особенности реализации когнитивных процессов у интернет-аддиктов / В. В. Плохих, С. К. Акимов // Психологический журнал, 2014. – Т. 34. - № 3. – С. 58-67.
8. Хомерики Н. С. Индивидуально- психологические особенности подростков с Интернет-зависимым поведением: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.04 «Медицинская психология» // Н. С. Хомерики. – СПб.: 11-й формат, 2013. – 24 с.
9. Чудова Н. В. Особенности образа «Я» «жителя Интернета» / Н. В. Чудова // Психологический журнал. - 2002. - Том 23. - № 1. - С. 113-117.
10. Шаталина М. А. Анализ факторов, влияющих на формирование Интернет-аддикции / М. А. Шаталина // Вестник КГУ. – Кострома: Издательство Костромского государственного университета, 2009. – Т. 15. – Серия «Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика». - № 1. – С. 188-192.
11. Amar P. Psychologie für Fach- und Führungskräfte / Patrick Amar . - Berlin: Springer Spektrum, 2013. – 292 s.
12. Kasten Y. Attributionstheorie: Ort der Kontrolle / Yvonne Kasten. – München: GRIN Verlag, 2002. – 15 s.