// Наука і освіта. – 2017. – №7. – 5-10.
DOI:
Людмила Василівна Романюк,
доктор психологічних наук, зав. кафедри психології,
Львівський державний університет внутрішніх справ,
вул. Максима Кривоноса, 1, м. Львів, Україна,
Медея Деспоташвілі,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки,
Тбіліський державний університет,
пр. Чавчавадзе, 1, м. Тбілісі, Грузія,
Георгій Валерійович Коробейніков,
доктор біологічних наук, завідувач кафедри біомеханіки и спортивної метрології,
Національний університет фізичного виховання і спорту України,
вул. Фізкультури, 1, м. Київ, Україна
ФЕНОМЕНОЛОГІЧНО-СИНЕРГЕТИЧНА МЕТОДОЛОГІЯ КОНСТРУЮВАННЯ
УМОВ СТАНОВЛЕННЯ ЦІННОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТА-СПОРТСМЕНА
АНОТАЦІЯ:
Метою дослідження є висвітлення таких умов становлення цінностей у розвитку особистості спортсмена, як організація здорового конструктивного простору зайнятості особистості (університетського, професійного, родинного) та використання раціональних психотехнік, пов’язаних із руховою активністю, а також аналіз становлення цінностей особистості спортсмена за результатами створеної та апробованої програми. Для досягнення мети було здійснено підбір, розробку й апробування комплексу методів та валідних і надійних методик для дослідження цінностей соціально-професійних груп спортсменів у кроскультурному просторі, а також емпіричне визначення особливостей становлення цінностей особистості спортсмена раннього дорослого віку в кроскультурному контексті. У контрольному експерименті взяла участь 81 особа, з яких – 28 українських студентів-спортсменів другого року навчання, кроскультурну вибірку склали 28 студентів-спортсменів з Румунії і 25 – з Грузії. Отримані результати виявили зміни та ефекти становлення цінностей особистості студентів-спортсменів. Як показали результати контрольного ексмерименту, піднялися рейтинги усіх учасників за ціннісними факторами відкритості до змін та досягнень, які пов’язані із суб’єктивним благополуччям як індикатором здоров’я досліджуваних. Водночас знизилися рейтинги ціннісних факторів консерватизму і влади. Було зафіксовано підвищення пізнавального та творчого потенціалу осмислення позитивних цінностей у результаті цілеспрямованого впливу, який посилює їх становлення в студентів-спортсменів, що й визначає їх суб’єктивне благополуччя у життєвому просторі. Результатом застосування програми є подальше зростання зрілості особистісних структур спортсмена, пов’язаних зі становленням цінностей. Це також визначає її позитивні зміни в тенденціях до самоактуалізації з акцентом на ціннісному блоці смисложиттєвих орієнтацій.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
цінності, становлення цінностей, психотехніка становлення цінностей, особистість спортсмена, раціональна психотехніка, феноменологічна психопедагогіка, конструктивний простір.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Романюк Л. В. Становлення цінностей особистості: концептуальна модель та її методологічний потенціал / Л. В. Романюк // Психологія особистості. – №1(4). – Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. – 2013. – С. 138-148
2. Diener E. The Satisfaction With Life Scale / E. Diener, R. A. Emmons, R. J. Larsen, S. Griffin // Journal of Personality Assessment. – N. 49. – 1985. – P. 71-75. doi:10.1207/s15327752jpa4901_13
3. Hofstede G. Culture’s consequences: International differences in work related values / G. Hofstede – Beverly Hills, CA : Sage, 1980.
4. Hofstede G. Dimensions of national cultures in fifly countries and thry regions / G. Hofstede // Explications in Cross-Cultural Psichology / J. Deregowski, S. Dzuirawiec and R. Annis (eds) – Lisse : Swets and Zeitlinger. – 1983.
5. Rokeach M. Beliefs, Attitudes and Values / M. Rokeach. – San Francisco : Josey-Bass Co, 1972. – 214 p.
6. Rokeach M. The nature of human values / M. Rokeach. – New York : Free Press, 1973 – 438 р.
7. Rokeach M. The nature of human values and value systems / M. Rokeach // Current Perspectives in Sosial Psychology, 4th edn. / E. P. Hollander and R. G. Hant (eds). – New York : Oxford University Press, 1976.
8. Romanyuk L. Meaning-in-life orientations and values in youth: cross-cultural comparison / L. Romanyuk, N. Gorlova, R. van de Schoot, L. Vanbrabant // Europeian Jurnal of Developmental Psychology. – 2012. – 9 (6). – P. 744-750.
9. Schwartz S. H. Human Values / S. H. Schwartz, W. Bіlsky // Journal of Personality and Social Psychology. – Vol.53, N 3. – 1987. – Р. 550-562.
10. Schwartz S. H. Toward a Theory of the Universal Content and Structure of Values : Extensions and Cross-Cultural Replications / S. H. Schwartz, W. Bіlsky // Journal of Personality and Social Psychology. – Vol. 58, N°5. – 1990. – Р. 878-871.