// Наука і освіта. – 2017. – №4. – 181-188.
Тетяна Олександрівна Голубенко,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та технології соціальної роботи,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,
вул. Пирогова 9, м. Київ, Україна
НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНІ ФАКТОРИ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ
ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ ДО ПАТРОНАЖНОЇ РОБОТИ З ЛЮДЬМИ ПОХИЛОГО ВІКУ
АНОТАЦІЯ:
У статті проаналізовано результати констатувального та експериментального дослідження науково-педагогічних факторів процесу формування готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку. Проведено ретельний пошук для оптимізації навчально-виховного процесу таких варіантів прийняття найкращого науково-методичного рішення, який б найбільш продуктивно сприяв формуванню готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку на фундаменті оволодіння студентами основними соціальними, педагогічними знаннями та вміннями. У дослідженні науково-педагогічних факторів процесу формування готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку представлена сукупністю чотирьох компонентів: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-орієнтаційний, змістово-професійний, практично-діяльнісний. Відповідно до них було сформульовано чотири критерії: ціннісний, інформаційний, компетентнісний та діяльнісний. Розроблено характеристику рівнів готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку шляхом встановлення конкретних ознак, які характеризують прояв їх основних критеріїв. Низький рівень готовності виступає як початковий. Середній рівень (репродуктивний) характеризує емоційно-ціннісне ставлення студентів до проблем професійного самовдосконалення. Високий рівень (конструктивний) характеризується повною реалізацією у студентів мотиваційно-ціннісної, когнітивно-орієнтаційної, змістово-операційної та практично-діяльнісної готовності до патронажної роботи з людьми похилого віку. Визначено готовність до патронажної роботи з людьми похилого віку як соціально-психологічний та професійний прояв студентами зв’язку професійної спрямованості з іншими важливими властивостями особистості (світоглядом, життєвими настановами і духовними цінностями, морально-вольовою та емоційною сферами), що передбачає сформованість моральних цінностей, інтелектуальних якостей, знань, умінь і навичок до здійснення патронажної роботи з людьми похилого віку. Проаналізовано стан готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку за трьома рівнями ціннісного, інформаційного, компетентнісного і діяльнісного критеріїв на констатувальному та формувальному етапах дослідження. Доведено, що в ході аналізу даних щодо оцінки готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку є переваги сформованості показників готовності за чотирма критеріями, які полягають у особистісно-орієнтованій підготовці, формуванні практичного спрямування в процесі формування готовності майбутніх соціальних працівників до зазначеного виду професійної діяльності.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
готовність, формування готовності, констатувальний експеримент, формувальний експеримент патронажна робота, людина похилого віку, майбутній соціальний працівник.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Богомолец А. А. Продление жизни / А. А. Богомолец. – К.: АН УССР, 1940. – 143 с.
2. Фролькис В. В. Старение. Нейрогуморальные механизмы / В. В. Фролькис. – К.: Наук.думка, 1981. – 320 c.
3. Карпенко О. Г. Професійна підготовка соціальних працівників в умовах університетської освіти: науково-методичний та організаційно-технологічний аспекти : монографія / О. Г. Карпенко за ред. С. Я. Харченко. – Дрогобич: Коло, 2007. – 374 с.
4. Узнадзе Д. Н. Теория установки / Д. Н. Узнадзе. – Воронеж : НПО «МОДЭК» ; Москва : Институт практической психологии, 1997. – 448 с.
5. Дьяченко М. И. Педагогические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск : Из-во БГУ, 1976. – 175 с.
6. Сластенин В. А. Социальный педагог и социальный работник: личность и профессия / В. А. Сластенин // Теория и практика социальной работы: Отечественный и зарубежный опыт. – М.; Тула, 1993. – С. 265-274.
7. Безпалько О. В. Соціальна робота в громаді: навч. посіб. / О. В. Безпалько. – К. : Центр навч. л-ри, 2005. – 21 с.
8. Капська А. Й. Соціальна робота : навч. посіб. / А. Й. Капська. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2011. – 400 с.
9. Карпенко О. Г. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти : дис. …д-ра пед. наук : 13.00.04 / Олена Георгіївна Карпенко. – К., 2008. – 546 с.
10. Козубовська І. В. Використання досвіду Великої Британії у практичній підготовці фахівців соціальної роботи в Україні / І. В. Козубовська, А. Р. Досін // Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку [Електронний ресурс]. – Режим доступу: 26.06.2013<http://intellectinvest.org.ua/pedagog_editions_emagazine_ pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_29/>.
11. Міщик Л.І. Теоретико-методичні основи професійної підготовки соціального педагога у закладах вищої освіти: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.05 / Людмила Іванівна Міщик. – Запоріжжя, 1997. – 359 с.
12. Полтавець В. Соціальна робота в Україні: перші кроки / В. Полтавець. – К.: Вид. дім «КМ Академія», 2000. – 233 с.
13. Семигіна Т. В. Порівняльна соціальна політика : навч. посіб. / Т. В. Семигіна. – К.: МАУП, 2005. – 276 с.
14. Харченко С. Я. Дидактические основы подготовки студентов к социально-педагогической деятельности / С. Я. Харченко. – Луганск: Альма-матер, 1999. – 138 с.
15. Коленіченко Т. І. Особливості адаптації людей похилого віку до умов нового соціального середовища : дис. … канд. пед. наук : 13.00.05 / Тетяна Іванівна Коленіченко. – К., 2010. – 220 с.
16. Мацкевич Ю. Р. Підготовка соціальних педагогів до роботи з людьми похилого віку : дис. … канд. пед. наук : 13.00.05 / Юліана Рафаілівна Мацкевич. – Луганськ, 2003. – 220 с.
17. Тополь О. Старість у контексті соціальної роботи: монографія / Ольга Тополь. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – 308 с.
18. Тюптя Л. Т. Соціальна робота: теорія і практика : навч. посіб. / Л. Т. Тюптя, І. Б. Іванова. – К. : Знання, 2008. – 574 с.
19. Авербух. Е. С. Расстройства психической деятельности в позднем возрасте: Психиатрический аспект геронтологии и гериатрии / Е. С. Авербух. – Л.: Медицина, Ленингр. отд-е, 1969. – 285 с.
20. Голубенко Т. О. Формування готовності майбутніх соціальних працівників до патронажної роботи з людьми похилого віку: дис. … канд. пед. наук: 13.00.05 / Тетяна Олександрівна Голубенко; НПУ імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2015. – 227 с.