// Наука і освіта. – 2017. – №3. – 18-22.
Тетяна Михайлівна Дзюба,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної, вікової та практичної психології,
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна
ПРОБЛЕМА ВПЛИВУ ІНТЕНСИВНОГО ПОВСЯКДЕННОГО
СТРЕСУ НА ПРОФЕСІЙНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА
АНОТАЦІЯ:
У статті визначено специфічні параметри впливу інтенсивного повсякденного стресу на професійне здоров’я педагога. Проаналізовано низку значущих кореляційних взаємозв’язків між виявленими параметрами. Підкреслено, що основні хронічні захворювання сьогодення виникають на тлі емоційних переживань, гострого та хронічного стресу. На основі визначених взаємозв’язків розглянуто інтенсивний повсякденний стрес як специфічну ознаку професійно-педагогічної діяльності, що за певних умов виступає ризиком емоційного вигорання і втрати професійного здоров’я працівника. Зазначено, що інтенсивний повсякденний стрес в умовах професійно-педагогічній діяльності порушує адаптаційні ресурси, формуючи шкідливі ефекти професійно-особистісної деформації педагога (когнітивні, емоційні, поведінкові) та негативно позначається на зміні його настрою і професійній копінг-поведінці. Професійний стрес активізує майже весь репертуар копінг-стратегій педагога, але в ситуації тривалого інтенсивного стресу спостерігається збільшення частоти використання пасивних («уникання», «обережні дії», «прийняття») і просоціальних («пошук соціальної підтримки») копінг-стратегій. Недостатність використання стратегій «здорового» активного копінгу, спрямованого на конструктивне перетворення ситуації, та переважання пасивних стратегій призводить до того, що професійний стрес набуває хронічного характеру, а в діях і вчинках більше виявляється асоціальна поведінка, що пов’язана з порушенням моральних норм у ситуаціях професійного спілкування. В умовах довготривалого інтенсивного стресу виявлені стратегії можуть розглядатися як поведінкові фактори ризику професійного здоров’я працівника.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
інтенсивний повсякденний стрес, професійне здоров’я, адаптаційні ресурси працівника, копінг-стратегії, шкідливі ефекти професійно-особистісної деформації, емоційне вигорання, поведінкові фактори ризику професійного здоров’я працівника.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Байгужин П. А. Способы оптимизации напряженности умственного труда как фактор профессионального стресса (обзор) / П. А. Байгужин // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. – 2012. – № 3.– С. 378-393. – Режим доступа: ftp://ftp.cspu.ru/upload/archivvestnik/2012/2012_3.pdf
2. Вассерман Л. И., Беребин М. А. Факторы риска психической дезадаптации у педагогов массовых школ. Пособие для врачей и психологов / Л. И. Вассерман, М. А. Беребин. – СПб., 1997. – 52 с.
3. Гандзюк В. А. Аналіз захворюваності на ішемічну хворобу серця в Україні / В. А. Гандзюк // Український кардіологічний журнал. – № 3. – 2014. – С. 45-52.
4. Дзюба Т. М. Психометричний аналіз розробки й апробації методики «Ризики професійного здоров’я» / Т. М. Дзюба // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Вип. 53. – Х.: ХНПУ, 2016. – С. 47-56.
5. Леонова А. Б., Кузнецова А. С. Психопрофилактика стрессов / А. Б. Леонова, А. С. Кузнецова. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1993. – 123 с.
6. Малявская С. И. Педиатрический метаболический синдром: состояние высокого риска / С. И. Малявская // Педиатрия. – 2010. – Т. 89, № 4. − С. 119-122.
7. Митина Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя / Л. М. Митина. – М.: Академия, 2004. – 320 с.
8. Руденский Е. В. Социально-психологические деформации личности учителя / Е. В. Руденский // Мир психологии. – 1999. – № 2. – С. 169-174.
9. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: ґендерні аспекти: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / За гаук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки, Т. В. Зайчикової. – К.: Міленіум, 2004. – 264 с.
10. Туренко Е. А. Особенности совладания учителей с профессиональным стрессом / Е. А. Туренко. – Вестник Санкт-Петербургского государственного уни- верситета. – Сер. 12. – 2010. – Вып. 4. – С. 186-192.
11. Харченко С. В. Теоретико-методологічні засади дослідження феномену стресу та працездатності / С. В. Харченко // Проблеми загальної та педагогічної психології: Збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПНУ. – 2010, т. XII, ч.2. – С. 358-366.