Historical-System Model of the Development of Primary School in Transcarpathia at the Turn of XIX-XXI Centuries

// Наука і освіта.  2017.  №12. 15-23.


DOI:

Октавія Фізеші,
доктор педагогічних наук, доцент, декан педагогічного факультету,
доцент кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти,
Мукачівський державний університет,
вул. Ужгородська, 26, м. Мукачево, Україна
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.


ІСТОРИКО-СИСТЕМНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЗАКАРПАТТЯ НА МЕЖІ ХІХ –ХХІ СТОЛІТЬ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність дослідження зумовлена особливостями розвитку початкової школи полікультурного регіону – Закарпаття – в умовах єдиної державної освітньої політики. Мета дослідження полягає в розробці авторської історикосистемної моделі розвитку початкової школи Закарпатського регіону другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. Методи дослідження: контент-аналізу архівних матеріалів (навчальних планів, програм, підручників, розкладів уроків, класних журналів) з метою виявлення ретроособливостей організації і змісту діяльності початкової школи Закарпаття; хроноло гічний, ретроспективного логіко-системного аналізу – як основа вивчення організації і управління діяльністю початкової школи Закарпаття в контексті історико-системних освітніх трансформацій; історико-компаративний – для виявлення тенденцій регіонального розвитку початкової школи; інтерпретації та узагальнення – з метою актуалізації і визначення шляхів упровадження конструктивного історичного досвіду в сучасну шкільну практику; метод моделювання – сприяв розробленню авторської історико-системної моделі формування початкової школи Закарпаття. Розроблена авторська історико-системна модель формування початкової школи Закарпаття періоду другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. включає: періодизацію (V хронологічних етапів), територіальне підпорядкування (Австро-Угорщина, Чехословаччина, Угорщина, Радянський Союз, Україна), передумови становлення початкової школи (соціально-економічні, суспільно-політичні, освітньоорганізаційні), системні освітні трансформації (підпорядковано-пристосувальні зміни освітнього простору Закарпатського регіону в залежності від привнесеної законотворчої, освітньої, мовної політики державою-домінантом та відстоювання національних особливостей у полікультурному регіоні), тенденції і особливості розвитку початкової школи, актуалізація ретродосвіду. Розроблена модель може вважатися універсальною, тому що на
неї може накладатися вивчення будь-якого історико-педагогічного процесу. Так, універсальними є такі її складові: передумови, процес, періодизація, тенденції, особливості. Будь-який історичний процес спрямований на майбутнє, тому й виділяємо в моделі актуалізацію. Специфічним у ній є системні освітні трансформації, тому що не кожен регіон переживав зміни державно-територіального підпорядкування, що зумовлювали соціально-економічні, суспільно-політичні зміни, в контексті яких відбувалися освітні трансформації.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

початкова школа, системна освітня трансформація, історичко-педагогічне моделювання.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Гончаренко С. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко. - Київ: Либідь, 1997. – 376 с.
2. Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/find:No+896.+3+листопада+1993+р./KMP93896.html.
3. Фізеші О.Й. Початкова школа на Закарпатті (друга половина ХІХ – початок ХХІ ст.): монографія / О.Й. Фізеші. – Ужгород: МДУ, 2015. –528 с.
4. Філософський енциклопедичний словник. Довідкове видання /Ред.колегія (голова редкол.) В.І.Шинкарук. – К.: Абрис, 2002. – 742 с.
5. Hargreaves D.H. Personalising learning: Next steps in working laterally / D.H. Hargreaves – London: Specialist school Trust, 2004. – 128 p.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.