Fedorchenko N. V., Kalaur I. R., Liubarets V. V. Legal Consciousness of Young People as a Prerequisite of Social Environment.

// Наука і освіта.  2017.  №12. 120-127.


DOI:

Федорченко Наталія Володимирівна,
доктор юридичних наук, доцент, завідувач
кафедри цивільного права та правового забезпечення туризму,
Київський університет туризму, економіки і права,
вул. Генерала Жмаченка, 26, м. Київ, Україна,
Калаур Іван Романович,
доктор юридичних наук, доцент, завідувач кафедри цивільного права і процесу,
Тернопілький національний економічний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна,
Любарець Владислава Вікторівна,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри менеджменту
та інноваційних технологій соціокультурної діяльності,
Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна


ПРАВОСВІДОМІСТЬ ЮНОГО ПОКОЛІННЯ ЯК
НЕОБХІДНА УМОВА СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА


АНОТАЦІЯ:

Становлення України як соціальної, демократичної, правової держави потребує суттєвого підвищення правосвідомості громадян, їх правової культури. Правова свідомість відображає правову дійсність. Метою статті є дослідження правосвідомості учнів старших класів в умовах соціального середовища. Проаналізовано значення правосвідомості та правової культури у становленні громадянського суспільства. На основі узагальнення наукових джерел розкрито особливості і змістове наповнення понять «правосвідомість», «соціалізація», «правова соціалізація». Означено соціальну спрямованість правосвідомості юного покоління. Охарактеризовано три групи таких факторів усвідомлення людьми права як регулятора відносин. Досліджено психологічні чинники процесу правосвідомості: правова грамотність учнів старшої школи; сформованості громадянських якостей; ступінь їх правової відповідальності. Експеримент проводився на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 м. Києва, яка працює за проектом «Школа юних лідерів громадянського суспільства» та загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №201 м. Києва, де право вивчається лише у рамках шкільної програми. Подано коротку характеристику позашкільного навчального закладу «Школа юних лідерів громадянського суспільства»: мета, завдання, викладацький склад, методи і форми формування правосвідомості підростаючого покоління під час педагогічного процесу. Експеримент охоплював три етапи. На першому етапі проведено порівняльний експеримент з метою виявлення рівня правової грамотності учнів загальноосвітнього навчального закладу і позашкільного закладу Школи юних лідерів громадянського суспільства. На другому етапі виконано порівняльний аналіз на визначення рівня сформованості громадянських якостей учнів: демократичність, суспільна ініціативність, гуманізм, етнічність, державна патріотичність, громадська свідомість, національна гідність, відданість справі українського державотворення, державний оптимізм, політична воля. На третьому етапі досліджено ступінь правової відповідальності учнів. Найважливішу роль у розвитку правової свідомості молодого покоління повинна відіграти оновлена і раціонально побудована система морального, трудового й інтелектуального виховання, яка спроможна забезпечити формування їхнього активного життєстверджуючого менталітету і перетворення культури правової поведінки в невід’ємну властивість особистості. Встановлено необхідність оновлення змісту шкільної програми, направленої на формування правової освіченості учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Окреслено перспективу подальших досліджень, направлену на профілактику комплексів психологічних заходів оптимізації процесу формування правових знань учнів загальноосвітніх навчальних класів, що сприятиме мотивації у необхідності формування їхньої правосвідомості.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

правосвідомість, правова культура, юність, учень, група, соціальне середовище, дослідження.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Авер’янова Г. М., Особливості соціалізації молоді в умовах трансформації суспільства / Г. М. Авер’янова, Н. М. Дембицька, В. В. Москаленко. – Київ: «ППП», 2005. – 307 с.
2. Bachinsky T.V. Determinants of Formation of Legal Consciousness and Legal Culture of Young Students: Attempts to Classify Them / T.V. Bachinsky // Форум права. – 2012. – № 2. – С. 40-47 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/FP/2012-2/12btvcik.pdf
3. Бойко Д.М. Психологічні умови формування правової культури старшокласників / Д.М. Бойко // Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ, 2005. – 196 с.
4. Грицай С.М. Взаємозв’язок політичної і громадянської культури особистості / С.М.Грицай // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми виховання і спорту / Харк. держ. акад. дизайну та мистецтв. – Х., 2008. – № 7. – С. 42-44.
5. Додонов Р.О., Додонова В.І., Соціологія: навчальний посібник для курсантів і студентів вищих закладів освіти МВС України / Р. О. Додонов, В. І. Додонова – Донецьк, 2004. – 187с.
6. Землянська О.В. Судово-психологічна експертиза. Навчальний посібник для курсантів і слухачів Харківського національного університету внутрішніх справ. [Електронний ресурс]. / О.В. Землянська. – Харків: Вид-во ХНУВС, 2008. http://uchebnikonline.net/book/70-psixologichna-ekspertiza-navchalnijposibnik-zemlyanska-ov/2-annotaciya.html
7. Ильин И.А. О сущности правосознания / И.А. Ильин // Подготовка текста и вступительная статья И.Н.Смирнова. – М.: Рарогь, 1993. – 243 с.
8. Каминская В.И. Правосознание как элемент правовой культуры / В.И. Каминская, А.Р. Ратинов // Правовая культура и вопросы правового воспитания. – М., 1974. – С. 42-43.
9. Кейзеров Н. М. Политическая и правовая культура: Методологические проблемы / Н. М. Кейзеров. — М. : Юрид. лит., 1983. — 23
10. Коваленко Д.В. Зв'язок морального і правового в вихованні особистості / Д.В. Коваленко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: Зб. наук. пр. - Харків: Українська інженерно-педагогічна академія, 2005. - Вип. 10. - С. 294-298.
11. Крестовська Н.М. Матвєєва Л.Г. Теорія держави і права. Підручник. Практикум. Тести: підручник / Н.М. Крестовська, Л.Г. Матвєєва. – К.: Юрінком Інтер, 2015. – 584 с.
12. Леонтьев А. Н. Потребности и мотивы действия / А. Н. Леонтьев. – М. : Учпедгиз, 1962. – 246 с.
13. Любарець В.В., Положення про експеримент «Школа юних лідерів громадянського суспільства» / В.В. Любарець. – К.: Вид-во КУТЕП, 2015. – 13 с.
14. Малахов Валерий Петрович. Природа, содержание и логика правосознания / Валерий Петрович Малахов // Дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.01 : Москва, 2001.– 502 c.
15. Подберезький М.К. Формування правової культури студентів вищих педагогічних навчальних закладів: автореф. дис. – канд. пед. наук / Подберезський Микола Кіндратович; Академія пед. наук України, ін-т педагогіки і психології проф. освіти – К., 1997. – 37 с.
16. Статут Громадської організації «Школа юних лідерів громадянського суспільства» / Уклад. В.В. Любарець. – К.: Вид-во КУТЕП, 2015. – 9 с.
17. Тюріна В. О., Система цінностей, правова соціалізація і правове виховання / В. О. Тюріна // Психологія на перетині тисячоліть: збірник наукових праць учасників П’ятих Костюківських читань. – К.: Гнозис, 1998. – т. 3. С. 396 – 404.
18. Шестопалюк О.В. Розвиток теорії громадянського виховання у радянській педагогіці 20-х років ХХ ст. / О. В.Шестопалюк // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. - 2008. - Вип. 18. - С. 39-43.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.