// Наука і освіта. – 2017. – №12. – 85-90.
DOI:
Ірина Борисівна Кузава,
доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри філології та методики початкової освіти,
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
вул. Винниченка, 30, м. Луцьк, Україна
Людмила Павлівна Стасюк,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки,
вул. Винниченка, 30, м. Луцьк, Україна
Наталія Сергіївна Савченко,
доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та освітнього менеджменту,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченка,1, м. Кропивницький, Україна
ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАІНІ
АНОТАЦІЯ:
Актуальність теми обумовлена тим, що останнім часом стрімко зростає науковий інтерес до проблеми інклюзивного навчання як процесу забезпечення рівних прав на одержання освітніх послуг дітьми із різним рівнем психофізичного розвитку за місцем проживання у сприятливих умовах загальноосвітнього навчального закладу. А це, в свою чергу, потребує належного методологічного педагогічного та психологічного забезпечен- ня. По суті можемо констатувати, що інклюзивна освіта в Україні має переважно стихійний характер. Зокрема, значна частка дітей із особливостями психофізичного розвитку у дошкільний період не отримує необхідних навчально-виховних і корекційно-компенсаторних впливів через відсутність корекційної допомоги у сучасній системі дошкілля. Метою дослідження є презентація результатів дослідження практичної реалізації експери- ментальної моделі системи інклюзивної освіти та її впливу на розвиток та соціалізацію дошкільників, які по- требують корекції психофізичного розвитку. В експерименті взяли участь 43 дитини. У результаті дослідження доведено, що ефективність практичної реалізації моделі обумовлена сукупністю етапів методики її впро- вадження в умовах загальноосвітнього дошкільного навчального закладу з метою формування у суспільства толерантного ставлення до осіб, які потребують корекції психофізичного розвитку. Результати формувального експерименту підтвердили педагогічну прогностичність концептуальних підходів щодо розробки та впро- вадження експериментальної моделі практичної реалізації системи інклюзивної освіти її об’єктами (дітей до- шкільного віку, які потребують корекції психофізичного розвитку і суб’єктів (вихователів і батьків)). Спираю- чись на експериментально перевірені та обґрунтовані у статті теоретичні, методичні та практичні аспекти інклюзивної освіти, важливо утверджувати думку про те, що діти дошкільного віку, які потребують корекції психофізичного розвитку, мають право сповна скористатися можливостями суспільства і повинні спілкуватися зі своїми здоровими однолітками. Це надзвичайно важливий момент, оскільки наше суспільство досі ще не прийшло до усвідомлення необхідності та значущості присутності «особливих дітей» у середовищі своїх «нор- мальних» однолітків. Однак, термін «інклюзія» передбачає не лише забезпечення освітою дітей із особливостя- ми психофізичного розвитку, але й просторове їх розміщення у загальноосвітній групі з відповідним забезпе- ченням успішності навчального процесу. Тому, для того, щоб інклюзія (включення) стали успішними, має змінитись саме середовище, в якому знаходиться дитина з психофізичними порушеннями.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
інклюзивна освіта, дошкілля, діти із особливостями психофізичного розвитку.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Allen E. K., Cowdery G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education / E. K. Allen, G. E. Cowdery // Wadsworth Publishing; 6th edition. – 2008.
2. Артюшенко Н. П. Организационно- педагогические условия обучения детей с ограничен- ными возможностями здоровья средствами инклю- зивного образования : автореф. дисс. … канд. пед. Наук / Наталья Петровна Артюшенко. – Томск, 2010. – 22 с.
3. Кузава І.Б. Теоретичні та методичні засади інклюзивної освіти дошкільників, які потребують Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 90 корекції психофізичного розвитку : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.03 / І. Б. Кузава ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2015. – 40 с.
4. Напрями та перспективи інклюзивної освіти людей із порушеннями зору в українському освітнь- ому просторі [Текст] : монографія / [колектив авторів: І. Б. Кузава, Н. А. Савчук, Ю. П. Симончук, Л. П. Стасюк, С. І. Терпелюк, Ю. Й. Тулашвілі; за заг. ред. Ю. Й. Тулашвілі]. – Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2014. – С. 151–165.