// Наука і освіта. – 2017. – №12. – 71-77.
DOI:
Оксана Хомік,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фінансів і кредиту,
Оксана Ковальчук,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фінансів і кредиту,
Олена Мишко,
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансів і кредиту,
ПВНЗ «Академія рекреаційних технологій і права», вул. Карбишева, 2, м. Луцьк, Україна
ЛІДЕРСЬКІ ЯКОСТІ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЧИННИК ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ КЕРІВНИКІВ У ВИЩИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
АНОТАЦІЯ:
У статті розглянуто систему поглядів на актуальність проблеми підготовки керівників з високою управлін- ською культурою. Аналіз літератури дозволив висунути припущення про те, що сучасним підприємствам та організаціям потрібен керівник, який володіє широким науковим, професійним, фаховим і управлінським кру- гозором, розвинутим творчим практичним мисленням та високою управлінською культурою, який спроможний ефективно вирішувати весь комплекс управлінських завдань, що стоять перед ним. Ефективним чинником фо- рмування управлінської культури керівників є лідерські якості, адже, маючи достатньо високий рівень прагнення бути лідером у колективі, майбутній керівник може успішно реалізувати себе у професійній управлінській діяльності. З метою перевірки впливу лідерських якостей на формування управлінської культури майбутніх керівників про- водився педагогічний експеримент. Мета дослідження: наукове обґрунтування та експериментальна перевірка впливу лідерських якостей на формування управлінської культури майбутніх керівників. Для визначення рівня сформованості управлінської культури майбутніх керівників використано методику «Лідер». Важливою умо- вою виховання у майбутніх керівників лідерських якостей є впровадження організаційно-педагогічних умов, а саме: інтеграції теоретичної та практичної підготовки студентів у процесі поетапного формування в них управ- лінської культури різноманітними мультимедійними засобами і методами; формування електронного освітньо- го середовища, представленого теоретичним, практичним та науковим мультимедійним контентом, зорієнтова- ним на управлінську культуру студентів-керівників; організації індивідуальної та самостійної навчально- пізнавальної діяльності студентів з використанням інтернет-клубу управлінської майстерності. Наведено дина- міку рівнів сформованості лідерських якостей. Результати проведеного педагогічного експерименту засвідчили позитивний приріст показника сформованості лідерських якостей після завершення педагогічного експеримен- ту як у експериментальній, так і контрольній групах.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
лідерські якості, управлінська культура, майбутні керівники.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Василенко Н.В. Особливість сучасного керів- ника: розвиток лідерських компетенцій / Н.В. Василе- нко // Наукові записки Вінницького державного педа- гогічного університету імені Михайла Коцюбинсько- го. Серія: педагогіка і психологія. – 2015. – № 43. – С. 389-392.
2. Васильченко Л.В. Формування управлінської культури керівника школи в системі післядипломної педагогічної освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступення канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л.В. Васильченко, – Тернопіль :Терноп. держ. пед. ун-т імені Володимира Гнатюка, 2006. – 23 с.
3. Дмитренко Г.А. Формирование новой управ- ленческой культуры в Украине : антропосоциальный подход / Г.А. Дмитренко // Корпоративна культура організацій ХХІ століття : 36 наукових праць / за заг. ред. Г.Л. Хаєта. – Краматорськ : ДДМА, 2003. – С.13- 19.
4. Єльникова Г. В. Управлінська культура кері- вника загальноосвітнього навчального закладу [Елек- тронний ресурс] / Г. В. Єльникова. – Режим доступу: www.ippo.edu.te.ua/files/na_dopomogu_- vchitelju/05_uprav (дата обращения: 09.11.2017).
5. Кипнис М. Тренинг лидерства / М. Кипнис. – 2-е изд., стер. – М. : Ось-89, 2006. – 144 с.
6. Кови С. Семь навыков высокоэффективных людей [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www. e-reading. org.ua/book.php?book=148747 (дата обращения: 08.11.2017).
7. Королюк С.В. Управлінська культура керів- ника школи / С.В. Королюк // Постметодика. – 2003. – № 5/6. – С. 85–88.
8. Кравчук О.С. Управлінська культура керівни- ка навчального закладу як чинник ефективного функ- ціонування освітньої установи / О.С. Кравчук // Вито- ки педагогічної майстерності: зб. наук. праць Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Серія «Педагогі- чні науки». – 2015. – №15. – С 119-123.
9. Максвелл Дж. 21 неопровержимый закон ли- дерства / Дж. Максвелл. – Мн. : Попурри, 2007. – 448 с.
10. Медведь В.В. Розвиток управлінської культу- ри професійно-технічного навчального закладу : авто- реф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / В.В. Медведь. – Луганськ : Луган. нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 2007. – 20 с.
11. Святоха В.А. Вплив управлінської культури керівника вищого навчального закладу на ефек- тивність менеджменту / В.А. Святоха // Теоретичні і прикладні проблеми психології. – 2013. – № 3 (32). – С. 237-242.
12. Ягоднікова В.В. Формування лідерських яко- стей старшокласників в особистісно орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи : авто- реф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / В.В. Ягоднікова. – Луганськ : Східноукр. нац. ун-т ім. В.Даля, 2006. – 21 с. Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 10 200
13. Ягупов В.В. Управлінська культура і компе- тентність керівників як системна психолого- педагогічна проблема / В.В. Ягупов, В.І. Свистун, М.А. Кришталь, В.М. Король // Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки. – 2013. – № 4 (96). – С. 291-301.
14. Drucker P. The Practice of Management. – Oxford: Elsevier, 2005.
15. Peter G. Northouse Leadership, Theory and practice / Peter G. Northouse. – N.Y. : – Western Michigan University, 2004– 343 p