// Наука і освіта. – 2017. – №11. – 146-150.
DOI:
Інна Вікторівна Каряка,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри
педагогіки та психології професійної освіти,
Національний авіаційний університет,
проспект космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна
ЦІННІСНО-СМИСЛОВІ ОРІЄНТАЦІЇ ЯК ЧИННИК
ДЕТЕРМІНАЦІЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ
АНОТАЦІЯ:
Статтю присвячено вивченню особливостей смислової сфери студентів-психологів, що пронизує усі сфери людського буття і призводить до проявів життєвої дезорієнтації молоді. Метою дослідження є здійснення теоретичного аналізу вивчення ціннісно-смислових орієнтацій та емпірична перевірка їх впливу на поведінку студентів-психологів. Актуалізація означеної мети здійснювалась на основі використання загальнонаукових методів (аналіз, синтез, порівняння, класифікація, узагальнення), за допомогою психодіагностичного інструментарію (методика смисложиттєвих орієнтацій (СЖО) Д.А. Леонтьєва (Крамбо і Махолік), методика дослідження справжніх ціннісних орієнтацій особистості С.С. Бубнова, «Тест цінностей» (Ціннісний опитувальник (ЦО)) Ш. Шварца, методика діагностики схильності до поведінки з відхиленнями А.Н. Орел)), а також методів математичної статистики (критерій Колмагорова-Смірнова, коефіцієнт кореляції Пірсона, коефіцієнт кореляції Спірмена). Вибірку експерименту склала група студентів-психологів із 44 осіб 1 і 2 курсів, що навчаються за спеціальністю 6.030103 «Практична психологія» Національного авіаційного університету міста Києва. Отримані результати виявили той факт, що чим вищий рівень схильності до подолання норм та правил, тим вищі рівні високого соціального статусу, соціальної активності, спілкування, процесу життя, цілей життя, матеріального добробуту, визнання та поваги, влади, самостійності та досягнення, та менші рівні конформності, універсалізму та безпеки. Безперечним є також те, що чим більший рівень адиктивної поведінки людини, тим вищий рівень прагнення до приємного проводження часу, милосердя, універсалізму, потреби у безпеці, та менший рівень соціальної активності, спілкування, влади, процесу життя, локусу контролю-Я, досягнення, доброти. Виходячи з цього, можна сказати, що між схильністю до агресивної поведінки та ціннісно-смисловими орієнтаціями і самовідношенням існують статистично значимі кореляційні зв’язки.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
смисл, ціннісні орієнтації, смисложиттєві орієнтації, самоставлення, рефлексія, смислова сфера.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Калитеевская Е.Р. Смысл, адаптация и самодетерминация у подростков / Е. Р. Калитеевская, Д. А. Леонтьев, Е. Н. Осин, И. И. Бородкина // Вопросы психологии. – 2007. – №2. – С.68-80.
2. Карпинский К.В. Взаимосвязь самоотношения и смысложизненного кризиса в развитии личности / К. В. Карпинский // Мир психологи. – 2010. – № 4. – С. 152-167.
3. Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. 2-е, испр. изд. / Д.А.Леонтьев – М.: Смысл, 2003. – 487 с.
4. Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентаций (СЖО) / Д.А.Леонтьев. 2-е изд. – М.: Смысл, 2000. – 18 с.
5. Рева М.М. Особливості життєвої перспективи в підлітковому та юнацькому віці / М.М. Рева // Психологія і особистість / Ін-т психології ім. Г.С. Костю- ка НАПН України, Полтав. нац. пед. ун-т ім. В.Г. Короленка. – Київ-Полтава, 2015. – Вип. 2 (8). – Ч. 1. – С. 126-139.
6. Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н.П. Фетискин, В.В. Коз- лов, Г.М. Мануйлов. – М.: Изд-во Института Психотерапии. 2002. – C. 362-370.
7. Наследов А.Д. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных / А.Д. Наследов. Уч.пособ. – СПб.:Речь, 2004. – С. 69-74; 119-160.
8. Maksymenko S. D. Genesis of personality existence / S. D. Maksymenko. – Montreal : Accent Graphics Communication, 2015.