// Наука і освіта. – 2017. – №11. – 133-138.
DOI:
Ніна Вікторівна Підбуцька,
доктор психологічних наук, професор,
Книш Анастасія Євгенівна,
кандидат психологічних наук, доцент,
Чала Юлія Миколаївна,
кандидат психологічних наук, доцент,
кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна,
Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»,
вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна
ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ ДО РОЗВИТКУ
ЗАГАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ПРИ ВИВЧЕННІ «ПРОФЕСІЙНОЇ ПСИХОЛОГІЇ»
АНОТАЦІЯ:
У статті розкривається проблема психологічної готовності студентів інженерних спеціальностей до розвитку загальних компетентностей при вивченні курсу «Професійна психологія». Розглядаються витоки скептичного ставлення студентів та викладачів інженерних спеціальностей до вивчення курсів соціально-гуманітарного циклу. В якості альтернативи існуючої системи освіти, що передбачає введення класичних соціально-гуманітарних курсів у програму навчання майбутніх інженерів, пропонується створення інтегративних курсів, які розміщають соціально-гуманітарні знання в контекст майбутньої професійної діяльності. У статті наводиться докладний опис курсу «Професійна психологія», що викладається майбутнім інженерам, які навчаються в Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут». Курс складається з трьох модулів: особистісного, професійного та інтегративного, під час вивчення якого студенти отримують можливість розвинути професійно важливі особистісні якості та сформувати ціннісне ставлення до навчання. У дослідженні прийняли участь 30 студентів: 18 хлопців та 12 дівчат. Основними методами дослідження виступали: анкетування, математичні методи обробки даних (критерій Вілкоксона для парних вибірок, факторний аналіз). У якості інструменту дослідження було використано анкету, спрямовану на визначення психологічної готовності студентів до розвитку загальних компетентностей у процесі вивчення «Професійної психології». Опитування проводилося двічі: на початку та наприкінці курсу. Факторний аналіз даних, отриманих під час дослідження дозволив засвідчити два чинники розвитку загальних компетентностей: практичну діяльність та внутрішнє ставлення до саморозвитку. За результатами дослідження визначено, що студенти після проходження курсу «Професійна психологія» показують статистично значуще зростання в самооцінці компетентностей, пов`язаних з внутрішнім ставленням до саморозвитку (здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями, генерувати нові ідеї, планувати та управляти часом, приймати обґрунтовані рішення, здатність до спілкування), а також демонструють позитивне ставлення до курсу, розуміння його важливості для розвитку загальних компетентностей та психологічну готовність до подальшого їх розвитку. Формування цих компетентностей пов’язано з високим рівнем осмисленості особистості, спрямованістю на саморозвиток, здатністю до постановки реалістичної життєвої та професійної мети, усвідомленням можливостей особистісного росту в професійній діяльності.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
загальні компетентності, майбутні інженери, професійний розвиток, соціально-гуманітарні дисципліни, інтегративний підхід.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бахрушин В. Стандарти вищої освіти. Сайт «Освітня політика» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.education-ua.org/ua/articles/689- standarti-vishchoji-osviti
2. Бєлова Ю.Ю. Проектна діяльність майбутнього інженера-педагога / Ю. Ю. Бєлова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи : [збірник наукових праць] / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 51. - C. 17-21.
3. Bowker G. Social Science, Technical Systems, and Cooperative Work: Beyond the Great Divide / Bowker G. – Psychology Press, 2014. – 496 p.
4. Gruzhevsky V.A. Appropriateness of the use of innovative technologies in the formation of personality oriented motivation of students to physical education / Gruzhevsky V.A. // Pedagogics, psychology, medicalbiological problems of physical training and sports. – 2014. – № 3. – Р. 19-24.
5. Dyba T. Historical and pedagogical analysis of acmeology development / Dyba T., DerekaT. // Europäische Fachhochschule (European Applied Sciences). – 2015. – Vol. 4. – P. 28-31.
6. Khalid A. Building a Better Engineer: The Importance of Humanities in Engineering Curriculum / Khalid A., Chin C., Atiqullah M., Sweigart J., Stutzmann B., Zhou W. // Proceedings of the 120th ASEE Annual Conference & Exposition, American Society for Engineering Education (Atlanta, June 23-26, 2013). – 2013. – P. 23.256.1 - 23.256.6
7. Liang X. A research in the innovation of excellent engineers' training based on excellent consciousness cultivation / Liang X., Lang K. // Frontiers in Computer Education. – 2015. – P. 141-145.
8. Луценко Г.В. Організація проектно-орієнтованого навчання майбутніх інженерів у вивченні методології управління проектами / Г.В. Луценко, В.П. Бевз // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – Т. 45, вип. 1. – С. 123-133.
9. Pazey B.L., Cole H.A. The Role of Special Education Training in the Development of Socially Just Leaders / Pazey B.L., Cole H.A. // Educational Administration Quarterly. – 2013. – Vol 49 (2). – P. 243-271.
10. Shnyrenkov E., Romanova E. The Development of Social Competence in the Educational Training Program Specialists in Urban Construction / Shnyrenkov E., Romanova E. // International Scientific Conference Urban Civil Engineering and Municipal Facilities, Procedia Engineering. – 2015. – Vol. 117. – P. 331-336.
11. Sjursen H.P. The New Alliance between Engineering and Humanities Educators / Sjursen H.P. // Global J. of Engng. Educ. – 2007. – Vol.11, No.2. – P. 135-142.
12. Закон України «Про вищу освтіу» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.