Hubina S. I. Teaching Activities Self-Regulation by Means of Art Therapy.

// Наука і освіта.  2017.  №11. 114-119.


DOI:

Світлана Іванівна Губіна,
кандидат педагогічних наук, старший викладач
кафедри педагогіки і професійної освіти,
Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського,
вул. Острозького, 32, м. Вінниця, Україна


САМОРЕГУЛЯЦІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПІЇ


АНОТАЦІЯ:

Основним елементом внутрішньої техніки педагога є регуляція його емоційної сфери, формування емоційної стійкості у професійній діяльності. Тому актуальним є дослідження особливостей саморегуляції майбутніх учителів, яка може сприяти свідомому, цілеспрямованому і результативному здійсненню професійно направлених дій, керуючись ціннісними мотивами, виробленням оптимального та гармонійного способу діяльності. Метою статті є дослідження особливостей саморегуляції педагогічної діяльності засобами арт-терапії. Для отримання емпіричних даних, з метою з’ясувати, які конкретні способи саморегуляції є найбільш прийнятними для майбутніх учителів, використовувались методи опитування, анкетування та експертних оцінок. На першому етапі емпіричного дослідження майбутні педагоги обирали власний найкращий спосіб саморегуляції серед різновидів музичного, образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв. На другому етапі було поставлено за мету визначити ефективність впливу на психоемоційну сферу різних способів саморегуляції. Тому було проаналізовано реакцію аудиторії на їх застосування. Для обробки отриманих результатів було застосовано методи кількісного та якісного аналізу, зокрема регресійний аналіз. Отримані дані було розглянуто як змінні у множинному регресійному аналізі. На третьому етапі для визначення рівнів саморегуляції педагогічної діяльності було використано опитувальник академічної саморегуляції Р. М. Райана і Д. Р. Коннелла. З метою дослідження взаємозв’язку саморегуляції педагогічної діяльності з мотивацією застосовано методику «Діагностика мотивації успіху і страху невдачі» А. А. Реана. Результати дослідження вказують на те, що саморегуляція майбутнього вчителя є інтегративною властивістю особистості, яка об’єднує її інтелектуальну, мотиваційну, вольову, емоційну сфери. Одним із психологічних засобів саморегуляції є арт-терапія – вид психотерапії та психологічної корекції, заснований на мистецтві та творчості. Музичний, образотворчий та декоративно-прикладний різновиди мистецтва можуть впливати на настрій, створювати його. Більшість майбутніх педагогів послуговуються прослуховуванням музики для зняття емоційного напруження та виявляють інтроектований і екстринсивний рівні саморегуляції педагогічної діяльності. Результати дослідження вказують на позитивні зв’язки між показниками зовнішнього регулювання, внутрішнього спонукання та мотивацією досягнення успіху. Це свідчить про те, що інтерес до саморегуляції педагогічної діяльності взаємообумовлений мотивацією досягнення успіху.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

саморегуляція, регуляція емоційної сфери, педагогічна діяльність, майбутні вчителі, рівні саморегуляції, способи саморегуляції, арт-терапія, музичне мистецтво, декоративно-прикладне мистецтво.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бех І. Д. Від волі до особистості / І. Д. Бех. – К. : Україна-Віта, 1995. – 202 с.
2. Боришевский М. Й. Развитие саморегуляции поведения школьников : дис… доктора психол. наук : 19.00 07./ М. Й. Боришевський. – К., 1992. – 77 с.
3. Кириченко Т. В. Психологічні механізми саморегуляції поведінки підлітків : дис… канд. психол. наук : 19.00. 07 / Т. В. Кириченко. – К., 2001. – 249 с.
4. Коваль Т. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкових класів у контексті парадиг- мального оновлення сучасної освіти / Т.В. Коваль // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал / голов. ред. А.А. Сбруєва. – Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2016. – № 3 (57). – С. 390-398.
5. Конопкин О. А. Психическая саморегуляция произвольной активности человека. Структурно-функциональный аспект / О. А. Конопкин // Вопросы психологии. – 1995. – № 1. – С. 5-12.
6. Миславский Ю. А. Саморегуляция и активность личности в юношеском возрасте / Ю. А. Миславский. – М. : Педагогика, 1991. – 152 с.
7. Пеньков Е. М. Социальные нормы – регуляторы поведения личности. Некоторые вопросы методики и теории / Е. М. Пеньков. – М. : Мысль, 1972. – 108 с.
8. Фоменко К. І. Мотиваційні особливості академічної саморегуляції студентів / К. І. Фомкенко, О. І. Кузнецов // Проблеми сучасної психології. – 2014. – Випуск 25 – С. 582-596.
9. Цуприк С. І. Основи педагогічної майстерності: методичні рекомендації для студентів за напрямом підготовки «Музичне мистецтво» / С. І. Цуприк. – Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. – 84 с.
10. Яцюк М. В. Адаптація опитувальника академічної саморегуляції Р. М. Райана і Д. Р. Коннелла (Casual dimensionscale IISQR-A) / М.В. Яцюк // Практична психологія та соціальна робота. – №4. – 2008, – С. 45-47.
11. Bar-On R. Emotional Intelligence in Men and Women: Emotional Quotient Inventory: Technical Mannual / R. Bar-On. – Toronto : Multi-Health Systems,1997.
12. Petrides K. Trait emotional intelligence theory / K. Petrides // Industrial and Organizational Psychology: Perspectives on Science and Practice. – Vol. 3(2). – 2010. – P. 136-139.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.