// Наука і освіта. – 2016. – №9. – 169-174.
Альона Миколаївна Тарасенко,
аспірант кафедри теорії та методики практичної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна
СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: ПОШУК ДЕТЕРМІНАНТ
АНОТАЦІЯ:
У статті досліджується відповідальність як базова властивість особистості, яка розглядається не тільки психологією, а також філософією, етикою, педагогікою та іншими науками. Розглянуто різні сторони вивчення відповідальності особистості, як в аспекті моральних, соціальних, внутрішніх та зовнішніх проявів, так і з боку системного підходу вивчення якості відповідальності. Виділено основні компоненти структури відповідальності особистості: мотиваційний, емоційний, когнітивний, динамічний, регуляторний та результативний. Показано, що відповідальність особистості можливо розглядати у різних напрямах, але єдиного особистісного підходу до вивчення відповідальності поки що немає.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
відповідальність, соціальна відповідальність, мораль, якість відповідальності, структура відповідальності.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Абульханова-Славская К.А. Активность и сознание личности как субъекта деятельности / К.А.Абульханова-Славская // Психология личности в социалистическом обществе: Активность и развития личности. –М., 1989. –С.118-134.
2. Вяткин Б.А. Стиль активности как фактор развития интегральной индивидуальности: стиль деятельности и общения / Б.А.Вяткин.–Пермь, 1992. –С. 36-55.
3. Кузнецова В.С. Формирование социальной ответственности у студентов педагогического ВУЗа / В.С.Кузнецова, В.С.Морозова // Сов. педагогика. –1983. –No5. –С. 93-96.
4. Куприянов А.И. Ценностно-функциональный подход к изучению свойств личности / А.И.Куприянов // Системные исследования войств личности. –М. –1995. –С. 9-23.
5. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б.Ф. Ломов. –М.: Наука, 1984. –440 с.
6. Марьенко И.С. Ответственность школьника: путь воспитания / И.С. Марьенко // Сов. педагогика. –1987. –No5. –С. 4-36.
7. Милерян Е.А. Эмоционально–волевые компоненты надежности оператора / Е.А.Милерян // Очерки психологии труда оператора.–М.: Наука, 1974. –С. 5-82.
8. Прангишвили А.С. Исследование по психологии установки / А. С. Прангишвили –Тбилиси. –1967. –220 с.
9 Прядеин В.П. Ответственность как предмет психологического исследования / В.П. Прядеин. –Екатеринбург: Изд-во УрГПУ, 2007. – 209 с.
10. Сафин В.Ф. Психологическая сущность ответственности личности / В. Ф. Сафин // Теория и практика формирования коммунистического сознания. –Уфа, 1986. –186 с.
11. Сидорова Т.Н. Исследование особенностей когнитивного и поведенческого компонента социальной ответственности / Т.Н.Сидорова // Психологические условия формирования социальной ответственности школьников. –М. –1987 –С. 51-54.
12. Симоненко С. Н. Актуальные проблемы рекреационной психологии детства / С. Н. Симоненко, Э. Б. Лебединский // Наука і освіта. Спецвипуск: «Актуальні проблеми рекреаційної психології дитинства». –Одеса, 2011. –No11. –С. 6-7
13. Спиркин А.Г. Сознание и самосознание / А.Г.Спиркин. –М. –1972. –303 с.
14. Филиппов А.В. Производственная социология, психология и педагогика / А.В.Филиппов, В.К.Липинский, В.Н.Князев. –М. –1989. –254с.
15. Piaget J. The moral judgement of the child / J. Piaget.–Glencoe: The free press, 1977. –418 p.