// Наука і освіта. – 2016. – №9. – 129-134.
Анастасія Олександрівна Саннікова,
кандидат психологічних наук, викладач кафедри сольного співу,
Одеська національна музична академія імені А. В.Нежданової,
вул. Новосельського, 63, м. Одеса, Україна
СЦЕНІЧНІ ПЕРЕЖИВАННЯ ВИКОНАВЦЯ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ НАРИС
АНОТАЦІЯ:
У статті презентовано результати дослідження уявлень науковців і визначних виконавців про сценічні переживання як один із видів психологічних бар’єрів у творчій діяльності співаків, музикантів, акторів тощо. Показано, що загальне сценічне хвилювання охоплює дві групи станів, які відрізняються своєю цілеспрямованістю і локалізацією. Розглянуто підходи до вивчення сценічного хвилювання. Встановлено, що саме сценічний дискомфорт деструктивно впливає на характеристики сценічної діяльності виконавців, на емоційно-художній рівень виконання музичного твору та викликає появу сценічних бар’єрів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
сценічні переживання, сценічний бар’єр, дискомфорт, деструктивність, особистість виконавця, оптимальна концертна готовність, сценічний комфорт.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Белан Е.А. Феномен сценического волнения и совладание с ним в ситуации музыкального исполнительства : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Е.А.Белан. –Краснодар, 2006. –247 с.
2. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей / Д.Б.Богоявленская. –М.: Academia, 2002. –317 с.
3. Большой толковый психологический словарь. В 2-х томах / Ребер Артур. –М. : Вече, АСТ, 2000. –Т. 1. –592 с.
4. Бочкарев Л.Л. Психология музыкальной деятельности / Леонид Львович Бочкарев. –М.: Издат. дом «Классика –ХХІ», 2008. –352 с.
5. Василюк Ф. Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф.Е.Василюк. –М. : Изд-во Моск. ун-та, 1984. –200 с.
6. Вильсон Гленн. Психология артистической деятельности. Таланты и поклонники / Гленн Вильсон; [пер. с англ. А.И.Блейз].
–М.: Когито-центр, 2001. –384 с.
7. Економова Е.К. Організація співтворчості концертмейстера і співака: навч. посіб. для студентів, викладачів музичних дисциплін / Е.К.Економова. –Одеса : ПДПУ ім. К.Д. Ушинського, 2003. –208 с.
8. Ильин Е.П. Эмоции и чувства / Е.П.Ильин. –СПб. : Питер, 2001. –752 с.
9. Коган Г.М. Работа пианиста / Г.М.Коган. –М. : Гос. муз. издат., 1963. –42 с.
10. Максименко С.Д. Генезис существования личности / С.Д.Максименко. –К. : Изд-во ООО «КММ», 2006. –240 с.
11. Петрушин В.И. Музыкальная психология : [учеб. пособ. для студ. и преп.] / В.И.Петрушин. –М.: Академический проект, 2006.–400 с.
12. Практикум по психологии состояний : [учеб. пособ.] / Г.Ш. Габдреева, А.О. Прохоров; [под ред. проф. А.О. Прохорова]. –
СПб.: Речь, 2004. –480 с.
13. Саннікова О. П.Сценічні бар’єри : диференціально-психологічний підхід [Монографія] /О. П.Саннікова, А. О.Саннікова. –
Одеса: ВМВ, 214. –238 с.
14. Станиславский К.С. Работа актера над собой. –Ч.1. Работа над собой в творческом процессе переживания. Дневник ученика / К.С.Станиславский. –М. : Искусство, 1985. –479 с.
15. Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник / В.Б. Шапар. –Х. : Прапор, 2005. – 640 с.