// Наука і освіта. – 2016. – № 2-3. 164-168.
Тамара Миколаївна Плаксій,
кандидат історичних наук,
доцент кафедри психології, педагогіки та філософії,
Микола Анатолійович Деркач,
студент ІV курсу напряму «Психологія»,
Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського,
вул. Першотравнева, б. 20, м. Кременчук, Україна
ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ ЛЮДЕЙ ПОХИЛОГО ВІКУ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА
АНОТАЦІЯ:
Стаття присвячена дослідженню особливостей емоційних станів людей особливої категорії – похилого віку – в сучасних умовах суперечливих процесів модернізації усіх сфер українського суспільства. Проблема емоційної сфери особистості людини похилого віку сьогодні проникнута особливим значенням та драматизмом: населення України стрімко старіє, збільшується кількість людей похилого віку, при цьому умови їх життя значно погіршуються. Держа- ва і суспільство не можуть створити гідні умови для їх життя. Мета статті полягає в аналізі понять «пенсійний вік», «похилий вік», «емоції», «емоційні стани», «емоційні переживання», «почуття» та у виявленні особливостей емоцій- них станів, обумовлених зовнішніми та внутрішніми подразниками. Було встановлено, що переважна більшість лю- дей пенсійного віку не сприймають ринкових соціально-економічних умов життя «дикого капіталізму», політичного хаосу в державі, соціально-культурних змін, що відбулися за роки розбудови незалежної України, особливо за останні два роки. Враховуючи, яким мізерним є пенсійне забезпечення, що ще й обкладається принизливим подат- ком, і якою великою є інфляція в країні, то тут пенсіонер постає об’єктом зневаги, приниження його людської гідно- сті з боку держави. Як правило, переважаючим у людей похилого віку в Україні є адаптаційний процес за «замкну- тим контуром» – від найбільш негативного до найбільш позитивного, за якого світ постає як незрозумілий, неперед- бачуваний, інколи загрожує загибеллю. Людина не «володіє» таким світом, є соціально непричетною до нього, перс- пективи власного життя не залежать від неї, а стратегія поведінки описується буденним поняття «доживати свій вік». На основі емпіричного дослідження за допомогою опитувальника з вивчення емоційної спрямованості особистості Б. Додонова та особистісного опитувальника для діагностування типу акцентуацій Г. Шмішека доведено, що люди, які відвідують Університет третього віку, мають активну життєву позицію, у них переважає стенічна емоційна спрямо- ваність, а також спрямованість на альтруїзм, комунікативність, праксизм, гностизм, естетизм. На відміну від них особи другої категорії – люди із пасивною життєвою позицією, спосіб життя яких замкнений, відчужений. Вони від- значили, що найбільш важливою для них проблемою є недостатність пенсійних коштів для життя, дорожнеча, неува- га з боку родичів та суспільства. Ці обставини їх пригнічують. При цьому вони висловили негативні почуття, які по- силили їх і без того вороже ставлення до суспільства, відсутність планів на найближче майбутнє. У них переважає гедоністична та акизитивна емоційна спрямованість. Проблема адаптації людей похилого віку до соціальних умов буття потребує подальших розробок.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
емоції, емоційні стани, емоційні переживання, емоційна сфера, похилий вік, пенсійний вік.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Висьневска-Рошковска К. Новая жизнь после шестидесяти / К. Висьневська-Рошковська. – М., 1989. – 236 с.
2. Гаврилова Т. П. О воспитании нравственных чувств / Т. П. Гаврилова. – М. : Просвещение, 1984. – 252 с.
3. Закон України «Про заходи щодо законодав- чого забезпечення реформування пенсійної системи» // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – № 12- 13.
4. Запорожец А. В. Избранные психологические труды : в 2-х т. Т. 1 / А. В. Запорожець. – М. : Педаго- гика, 1986. – 258 с.
5. Кейд Б., О'Хэнлон В. Х. Краткосрочная пси- хотерапія / Б. Кейд, В. Х. О’Хэнлон. – М. : Институт общегуманитарных исследований, 2001. – 268 с.
6. Коленіченко Т. І. Адаптація людей похилого віку до нових соціальних умов [Електронний ресурс] / Т. І. Колесніченко. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/14.NTP_2007/Pedagogica/218 49.doc.htm.
7. Миннигалеева Г. Социально-педагогическая работа с пожилыми людьми : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Г. Миннигалеева. – М., 2004. – 310 с.
8. Новікова О. Ю. Проблеми людини похилого ві- ку: соціально-педагогічний аспект [Електронний ресурс] / О. Ю. Новікова. – Режим доступу: http://bo0k.net/index.php?bid=7939&chapter=1&p=achapter
9. Холл Дж. Старіння, остання половина життя / Дж. Холл. – Вашингтон, 1922. – 322 с.
10. Шевчук Н. Ф. Духовність суспільства крізь призму ставлення до людей похилого віку / Н. Ф. Шевчук // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – № 5 (40). – 2010. – С. 253-263.