Марусинець М. М. Рефлексивна парадигма в координатах модернізації підготовки психологів

// Наука і освіта.  2016.  №10. – 82-87.

Мар’яна Михайлівна Марусинець,
доктор педагогічних наук,
професор кафедри психології і педагогіки,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна


РЕФЛЕКСИВНА ПАРАДИГМА В КООРДИНАТАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПІДГОТОВКИ ПСИХОЛОГІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті порушено проблему модернізації освіти в сучасних вишах з орієнтуванням на нові підходи, які ґрунтуються на засадах уніфікування зі світовими стандартами підготовки фахівців. Серед них пріоритет- ним є рефлексивно-орієнтована концепція освіти, що створює переорієнтацію цільових установок для саморе- алізації та творчого розвитку. В її основу покладено ідею організації взаємопов’язаної рефлексивної діяльності всіх суб’єктів, що забезпечують спрямованість основних навчальних процесів на розвиток рефлексії в цілому, її якостей і компонентів особистісно-смислової сфери суб’єкт-суб’єктної та полісуб’єктної навчальної взаємодії. Саме рефлексія є однією із головних складових сучасного інноваційного навчання, оскільки виступає найважливішим духовно-моральним феноменом, завдяки якому свідомість постає «живим» інструментом самоорганізації особистості; дозволяє реалізувати фундаментальний дидактичний принцип, обґрунтований вітчизняною та зарубіжною психолого-педагогічною думкою. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

рефлексія, рефлексивна парадигма, рефлексивне середовище, модернізація освіти, підго- товка фахівців-психологів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Асмолов А. Г. Психология личности : учеб- ник / А. Г. Асмолов. – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 367 с.
2. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии: [кн. для работ. нар. образования] / В. П. Беспалько. – М. : Педагогика, 1989. – 302 с.
3. Зязюн І. А. Освітні технології у вимірах педа- гогічної рефлексії / І. А. Зязюн // Світло. – 1996. – № 1. – С. 4-9.
4. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д.А. Леонтьев. – М. : Смысл, 1999. – 487 с.
5. Марусинець М.М. Рефлексія як засіб інно- ваційної діяльності вчителя / М.М. Марусинець // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. Вип. 43 (67): збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М.П.Драгоманова, 2014. – С. 241-246.
6. Модели рефлексии : сб. науч. ст. / Ин-т фило- софии и права СО РАН ; Ин-т интеллектуал. инноваций и проблем консультирования; Науч. совет СО РАО по филос. и пед. проблемам образования ; [отв. ред. И.С. Ладенко]. – Новосибирск: ЭКОР, 1995. – 213 с.
7. Пєхота О. М. Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.; [за заг. ред. О. М. Пєхоти]. – К.: А.С.К. – 256 с.
8. Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності : навч. посіб. / В. А. Семиченко. – К.: Вища шк., 2004. – 335 с.
9. Симоненко С. М. Особливості впливу індивідуально-психологічних властивостей на творчу діяльність особитості / С. М. Симоненко, О. М. Чабан // Наука і освіта. – 2013. – №7. – С. 270-277.
10. Щедровицкий Г. П. Мышление. Понимание. Рефлексия / Г. П. Щедровицкий. – М.: Наследие ММК, 2005. – 800 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.