Вікторія Назаревич. Організація системи спілкування в освітньому середовищі з ознаками остракізації.

// Наука і освіта.  2021.  №4. 17-23.

Вікторія Назаревич,
кандидат психологічних наук, доцент,
Рівненський державний гуманітарний університет,
вул. Степана Бандери, 12, м. Рівне, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0111-7070


ОРГАНІЗАЦІЯ СИСТЕМИ СПІЛКУВАННЯ
В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ З ОЗНАКАМИ ОСТРАКІЗАЦІЇ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність проблеми полягає у вивченні системи організаційних засад комунікації в освітньому середовищі з проявами остракізації, а також впливів остракізаторських тенденцій в шкільних колективах на академічний та соціальний розвиток учнів, професійні досягнення педагогів. Проаналізовано особливості формування системи спілкування в закладах освіти. Визначено, що адміністрація освітнього закладу та педагогічний колектив виступає каталізатором як у формуванні відносин співпраці, так і у виконанні навчальної роботи шкільного підрозділу. Мета статті – здійснити теоретичний аналіз організаційних аспектів системи спілкування в освітньому середовищі з ознаками остракізму. Сформовано структуру умов, які забезпечують екологічність спілкування в освітній системі: учасники відчувають себе в безпеці, наявність під час навчального процесу безоціночної атмосфери, почуття тепла, активний інтерес до учнів, участь дорослих, відсутність тілесних покарань у разі порушення правил або виявлення іншої небажаної поведінки. Для реалізації мети дослідження було застосовано загальнонаукові теоретичні методи дослідження інформації, такі як: аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, індукція, дедукція, пояснення і класифікація. Розкрито фактори ризику, які впливають на успішність організації міжособистісної взаємодії: ряд зовнішніх чинників, таких як природні явища або соціальні події (конфлікт, зміна колективу, порушення структури навчального простору – зміна лідера), або внутрішні чинники, такі як поведінка педагогів та персоналу, кількість учнів, склад груп, вхід нових осіб у вже сформований колектив, нещасний випадок у групі тощо. Також, включено класифікацію факторів за Marshall, які впливають на спілкування в процесі перебування в навчальному просторі: кількість та якість взаємодій між дорослими та учнями; навчальне середовище, включаючи будівлі, аудиторії, наявні матеріали, а також сприйняття цього простору викладачами та учнями; успішність учнів; наявність атмосфери рівності між усіма суб’єктами навчальної діяльності. Вказано на роль управлінського колективу в процесі створення екологічного освітянського простору, оскільки навички комунікації адміністрації закладу значною мірою визначають ефективність роботи навчального простору та досягнення цілей. Висвітлено характерологічні особистості адміністрації, які є проявом високого рівня емоційного інтелекту, як наслідок можливості побудови ефективної системи комунікативних зав’язків: усвідомлення себе, емпатія, соціальна відповідальність, орієнтованість на реальність, товариськість, контроль імпульсів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

система спілкування, комунікація, екологічне спілкування, міжособистісна взаємодія, педагогічний колектив, ознаки остракізації.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Bulhakova, O. (2018). Students’ psychological readiness for social interaction: system and subjective approach. Science and Education, 1, 117–123 [in English].
2. Velitchenko, L. K. (2006). Kontseptualnі osnovy vyznachennia poniattia pedahohіchnoi vzaemodіi [Conceptual bases of defining the concept of pedagogical interaction]. Science and Education, 5-6, 19–24 [in Ukrainian].
3. Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Harvard Educational Review, 2 (76), 201–237 [in English].
4. Freiberg, H. J. (1998). Measuring school climate: Let me count the ways. Educational Leadership, 1 (56), 22–26 [in English].
5. Fullan, M. (2017). Indelible Leadership. Always Leave Them Learning. Thousand Oaks, CA: Corwin [in English].
6. Olweus, D., Limber, S., Mihalic, S. (1999). Blueprints for Violence Prevention. Book Nine: Bullying Prevention Program. Boulder, CO: Center for the Study and Prevention of Violence [in English].
7. Glanz, J. (2006). What every principal should know about collaborative leadership. Thousand Oaks, CA: Corwin Press [in English].
8. Goodman, E. M. (1998). Effective in-house suspension. Educational Leadership, 1 (56), 39–41 [in English].
9. Gordon, R., Alston, J. (2010). School Leadership and Administration. New York: McGraw-Hill [in English].
10. Hansen, J. M. (1998). Creating a school where people like to be. Educational Leadership, (56), 14–17 [in English].
11. Haynes, N. M., Emmons, C., Comer, J. P. (2000). Elementary and Middle School Climate Survey. New Haven, CT: Yale University Child Study Center [in English].
12. Hoge, D. R., Smit, E. K., Hanson, S. L. (1999). School experiences predict changes in self-esteem of sixth and seventh grade students. Journal of Educational Psychology, 82, 117–127 [in English].
13. Howard, E., Howell, B. (1987). Brainard, editors. Handbook for Conducting School Climate Improvement Projects. Bloomington: Phi Delta Kappa Educational Foundation [in English].
14.Johnson, J. (2015). Getting your message out (and why It’s not enough). Educational Leadership, 7 (72), 10–16 [in English].
15. Marshall, M. L. (2004). Examining School Climate: Defining Factors and Educational Influences [white paper, electronic version]. Retrieved from Georgia State University Center for School Safety, School Climate and Classroom Management. Retrived from http://education.gsu.edu/schoolsafety/ [in English].
16. McEvoy, A., Welker, R. (2000). Antisocial behavior, academic failure, and school climate: A critical review. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8, 130–140 [in English].
17. Mousena, E. (2016). An overview of evaluation models on early childhood education and care. Theory and Research in the Sciences of Education, International e-journal, 14, 47–62 [in English].
18.Taylor, D. L., Tashakkori, A. (2005). Decision participation and school climate as predictors of job satisfaction and teacher’s sense of efficacy. Journal of Experimental Education, 3 (63), 217–227 [in English].
19.Remboldt, C. (1998). Making violence unacceptable. Educational Leadership, 1 (56), 32–38 [in English].
20.Routman, R. (2002). Teacher talk. Educational Leadership, 6 (59), 32–35 [in English].

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.