Tsybuliak N. Yu. Types of Professional Observation Skills of Future Preschool Teachers.

// Наука і освіта.  2017.  №7. 16-21.


DOI:

Наталя Юріївна Цибуляк,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри прикладної психології та логопедії,
Бердянський державний педагогічний університет,
вул. Шмідта, 4, м. Бердянськ, Україна


ТИПИ ПРОФЕСІЙНОЇ СПОСТЕРЕЖЛИВОСТІ МАЙБУТНІХ
ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ


АНОТАЦІЯ:

Основою пізнання та розуміння індивідуальних особливостей дітей виступає професійна спостережливість вихователів дошкільних навчальних закладів. Тільки спостережливі педагоги здатні до гуманізації та індивідуалізації освітнього процесу, їхня діяльність характеризується успішністю, ефективністю та результативністю. Тому одним із завдань фахової підготовки компетентних вихователів має бути розвиток їхньої професійної спостережливості. Для цього важливо визначити та характеризувати її типи. Для досягнення мети та розв’язання поставлених завдань було використання комплексу методів: теоретичних (аналіз, синтез, узагальнення наукової літератури з проблеми дослідження); емпіричних (спостереження, опитування та тестування); статистичних (порівняльний та кореляційний аналіз); інтерпретаційних (аналіз, синтез, систематизація отриманих даних). Учасниками експерименту стали 234 студенти III і IV років навчання напряму підготовки 6.010101 «Дошкільна освіта». Професійну спостережливість варто розглядати як професійно важливу якість майбутніх вихователів, сутність яка полягає у фіксації та інтерпретації суттєвих, характерних і навіть малопомітних зовнішніх проявів індивідуальних особливостей суб’єктів освітнього процесу дошкільних навчальних закладів (дітей, батьків, педагогів). Її функціями є: дослідницька, організаторська, стимулювальна, прогностична, контрольна, регулювальна та коригувальна. Структурними компонентами професійної спостережливості майбутніх педагогів і критеріями її визначення є: мотиваційно-цільовий (критерій – сформованість професійні мотивів і цілей її прояву), когнітивний (критерій – розвиненість пізнавальних процесів) і операційний (критерій – сформованість необхідних і достатніх способів дій). Отримані експериментальні дані дали можливість уперше визначити та схарактеризувати типи професійної спостережливості майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів (проникливий, нормативний, потенційний та поверховий). Встановлено, що у студентів домінує потенційний тип, який проявляється у їхньому прагненні та можливості помічати індивідуальні особливості дітей (батьків, колег). Але майбутніх педагоги при цьому допускають помилки в процесі інтерпретації цих проявів. Це зумовлено недостатньою сформованістю здатності до визначення необхідних і достатніх розпізнавальних зовнішніх проявів особистості, їх диференціації, порівняння та інтерпретації. Ці особливості прояву професійної спостережливості майбутніх фахівців вказують на необхідність і можливість її цілеспрямованого розвитку на етапі фахової підготовки.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна спостережливість (прониклива, нормативна, потенційна, поверхова), професійно важлива якість, вихователь дошкільних навчальних закладів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бех І. Д. Виховання особистості : [підруч. для студ. вищ. навч. закл.] / Іван Дмитрович Бех. – К. : Либідь, 2008. – 848 с.
2. Бодалев А. А. Восприятие и понимание человека человеком : [моногр.] / Алексей Александрович Бодалев. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 1982. – 200 с.
3. Маркова А. К. Психология труда учителя : [кн. для учителя] / Аэлита Капитоновна Маркова. – М. : Просвещение, 1994. – 192 c.
4. Цибуляк Н. Ю. Розвиток спостережливості майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів: теоретико-практичні аспекти : [монографія] / Наталя Юріївна Цибуляк. – Бердянськ : ФО-П Ткачук О. В., 2015. – 286 с.
5. Fawcett M. Learning through child observation / Mary Fawcett. – Jessica Kingsley Publishers, 2009. – 175 p.
6. Hobart Ch. A practical guide to child observation and assessment / Christine Hobart, Jill Frankel. – 4th edition. – Nelson Thornes, 2004. – 192 p.
7. Riddall-Leech Sh. How to observe children / Sheila Riddall-Leech. – Heinemann, 2005. – 162 p.
8. The power of observation / J. R. Jablon, A. L. Dombro, M. L. Dichtelmiller. – Teaching Strategies, 1999. – 134 p.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.