Kazanzhy M. I. The Importance of Facilitation in Successful Adaptation.

// Наука і освіта.  2017.  №7. 142-146.


DOI:

Марія Йосипівна Казанжи,
доктор психологічних наук, професор кафедри загальної та диференціальної психології,
Південноукраінскій національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ЗНАЧЕННЯ ФАСИЛІТАЦІЇ В УСПІШНІЙ АДАПТАЦІЇ


АНОТАЦІЯ:

У статті наведено відомості щодо зв’язаності компонентів фасилятивного потенціалу особистості, його проявів у різних сферах життєдіяльності, а також основних смислів допомагаючої поведінки із соціально-психологічною адаптованістю. За результатами множинного регресійного аналізу встановлено значимість усіх аспектів фасилятивності для прогнозування адаптованості особистості. Доведено більш високу адаптивність в осіб з вираженою фасилятивностю (на прикладі соціономічних професій). Дослідження особливостей адаптації безпосередньо в складній життєвій ситуації, якою є процес пристосування до іншомовного середовища, що може поєднуватися з початком сімейних відносин і є для випробовуваних досить напруженим і важким періодом у житті, показало значимість фасилятивності в успішності її протікання. Отримані дані несуть цінну інформацію щодо можливих шляхів підвищення адаптивності особистості шляхом розвитку, формування її фасилятивного потенціалу, а також фасилятивних якостей соціального оточення.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

фасилятивність, фасилятивний потенціал, сфери фасилітації, смислова мотивація допомоги, адаптація, соціально-психологічна адаптованість.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аминов Н. А., Молоканов М. В. Социально- психологические предпосылки специальных способностей школьных психологов / Н. А. Аминов, М. В. Молоканов // Вопросы психологии. – 1992. - №1. – С. 74-83.
2. Бертенев В. А. Педагогические условия фасилитации социальной адаптации старшеклассников средствами физической культуры: дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Валерий Алексеевич Бертенев. – Ярославль, 1997. – 143 с.
3. Врублевская Е. Г. Развитие способности педагогов к фасилитирующему общению: [учебное пособие] / Е. Г. Врублевская. - Хабаровск, Изд-во «Колорит», 2001. – 182 с.
4. Диагностика здоровья. Психологический практикум / [Под ред. проф. Г. С. Никифорова]. – СПб.: Речь, 2007. – 950 с.
5. Димухаметов Р. С. Фасилитация в системе по- вышения квалификации педагогов: дис. на соиск. учен. степ. докт. пед. наук : 13.00.08 / Димухаметов Рыфкат Салихович. - Магнитогорск, 2006. – 398 с.
6. Жижина И. В. Психологические особенности развития фасилитации педагога: дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Жижина Инна Владимировна. - Екатеринбург, 2000. – 153 с.
7. Казанжи М.И. Результаты и перспективы исследования феномена фасилятивности в контексте проблемы адаптированности личности / М. И. Казанжи. – Вестник КазНУ. Серия психологии и социологии. – № 3 (46). – 2013. – С. 38-45.
8. Казанжи М.И. Фасилятивный потенциал социальной среды как один из факторов успешной адаптации молодежи в поликультурном жизненном пространстве // Молодежь в современном обществе: проблемы и решения: Междунар. научно-практ. конференция, РФ, Псков, 30 сентября – 2 октября 2010 г. – Псков: ПГПУ им. С. М. Кирова, 2010. – С. 67-69.
9. Кондрашихіна О. О. Формування здатності до фасилітаційних впливів у майбутніх практичних психологів: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Оксана Олександрівна Кондрашихіна. – К., 2004. – 239 с.
10. Носова Н. В. Особистісні детермінанти гуманізації взаємин у педагогічному процесі: атореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Н. В. Носова. – К., 2007. – 22 с.
11. Оліфіра С. О. Теоретичні проблеми подолання адаптаційної кризи засобами фасилітаційного впливу / С. О. Оліфіра // [Електронний ресурс]: Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. - 2012. - Випуск 103, Том 2. – Психологічні науки. - Режим доступу: www.archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vchpdu/psy/2 012_103_2/Olifira.pdf
12. Тимонина Л. И. Социально-психологическая фасилитация учебной деятельности неуспевающих подростков : дис. … кандидата педагог. наук : 13.00.02 / Тимонина Любовь Ильинична. – Кострома, 2002. – 212 с.
13. Филозоп А.А. Фасилитация личностной адаптированности в период поздней взрослости средствами творческого самовыражения: дис... канд. психол. наук : 19.00.13 / Филозоп Александр Анатольевич. - Воронеж, 2005. – 232 с.
14. Rogers C. R. My philosophy of interpersonal relationships and how it grew / C. R. Rogers. – Journal of Humanistic Psychology. – 1973. – № 13 – P. 3-16.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.