Lesia Starovoit. Psychological Aspects of Primary School Students’ Creative Development in the Process of Practical Art Activities

// Наука і освіта.  2017.  №12. 146-150.


DOI:

Леся Василівна Старовойт,
кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри мистецьких дисциплін дошкільної та початкової освіти,
Вінницький державний педагогічний університет, вул. Острозького 32, м. Вінниця, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ТВОРЧОГО РОЗВИТКУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПРОЦЕСІ ХУДОЖНЬО-ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю впровадження особистісно-орієнтованого підходу в освітній процес для забезпечення творчого розвитку учнів на основі виявлення їх індивідуальних особливостей, формування пізнавальної і комунікативної компетентностей. У зв’язку з цим проаналізовано основні підходи до розуміння та трактування поняття «творчість» та визначено психологічні аспекти творчого процесу, розглянуто наукові до- слідження з проблеми діагностики творчого розвитку дитини. Мета статті – послідкувати динаміку творчого розвит- ку дитини у процесі художньо-практичної діяльності. Виокремлено психолого-педагогічні умови творчого розвитку дітей у процесі художньо-практичної діяльності, представлено модель творчого розвитку, виявлено у молодших школярів динаміки творчого розвитку за допомогою тестування та виконання творчої роботи, порівняно ступені розвиненості досліджуваних якостей у дітей контрольних та експериментальних груп, порівняно результати конста- тувального та кінцевого зрізів. В експериментальному дослідженні було проведено тестування учнів на основі тесту креативності П. Торранса, використано метод аналізу продуктів творчої діяльності учнів та метод узагальнення незалежних характеристик. З метою обробки результатів дослідно-експериментальної роботи для кількісного і якісного аналізу розробленої моделі було використано методи математичної статистики: непараметричний критерій Тспост та критерій згоди х2. Проаналізовано результати емпіричного дослідження взаємозв’язку творчого розвитку дитини із вдало організованою художньо-практичною діяльністю. Визначено вплив біоенергетичного, художньо- естетичного, когнітивно-інформативного, емоційно-аксіологічного компонентів на творчий розвиток дитини у про- цесі художньо-практичної діяльності. Встановлено, що без дотримання спеціальних психолого-педагогічних умов та цілеспрямованого ментального впливу творчий розвиток учнів буде малоефективним, адже зміни, які відбуваються упродовж навчання за традиційною методикою, носять переважно випадковий характер і не можуть гарантувати ефективного творчого розвитку молодших школярів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

творчість, творчий розвиток, художньо-практична діяльність, психологічні особливості, молодший школяр.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Закон України «Про освіту» [Електронний ре- сурс] Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/law/2231/
2.Binet A. La psychologie individuelle / A.Binet, V.Henri // L’Année Psychologique. – 1895. – №2. – P. 415-465.
3.Sternberg R.J. Beyond IQ : a triarchic theory of human intelligence / R.J. Sternberg. – New York : Cambridge University Press, 1985. – 231р.
4.Renzulli J. The three ring conception of giftedness : a developmental model for creative productivity / J. Renzulli // In : R.J. Sternberg et J.E. Davidson, Conception of giftedness. – New-York : Cambridge University Press, 1986. – Р.53-92
5.Gruber H.E. On the hypothesized relation between giftedness and creativity / H.E Gruber // New Direction for Child Development. – 1982. – №17. – Р. 7-29.
6.Amabile T.M. Social Psychology of creativity : A consensual assessment technique / T.M. Amabile // Journal of Personality and Social Psychology. – 1982. – №43 (5) . – P. 997-1013.
7.Georgsdottir A. La flexibilité cognitive et la créativité / A.Georgsdottir, T.Lubart // Psychologie française. – 2003. – 48 (3). – P. 29-40.
8.Guilford J. P. A psychometric approach to creativity / J. P. Guilford. – California : University of Southern California, 1986. – 264 р.
9.Torrance, E.P. Tests de Pensée Créative. / E.P. Torrance. – Paris : Éditions du Centre de Psychologie Appliquée, 1976. – 126р.
10. Старовойт Л.В. Педагогічні умови творчого розвитку молодших школярів у процесі трудового навчання / Л.В.Старовойт // Наукові записки. – Тер- нопіль: ТНПУ, 2010. – С. 261-266. 11. Бобик О. І. Теорія ймовірностей і математич- на статистика : підручник [для студ. вищ. навч. закл.] / О. І. Бобик, Г. І. Берегова, Б. І. Копитко. – К. : ВД “Професіонал“, 2007. – 560 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.