// Наука і освіта. – 2024. – №4. – 13-17.
Ірина Пальшкова,
доктор педагогічних наук, професор,
професор кафедри педагогічних технологій початкової освіти,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6710-5232
ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОГО СВІТОГЛЯДУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК ЧИННИК ІННОВАТИЗАЦІЇ ЇХ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
АНОТАЦІЯ:
Стаття розкриває результати аналізу наукового фонду з формування природничо-наукового світогляду майбутніх учителів початкової школи в проєкції інноватизації їх професійно-педагогічної діяльності. Доведено, що формування у майбутніх учителів початкової школи природничо-наукового світогляду активізує доказове та переконливе розкриття ролі людини у пізнанні феноменології «природи» та цілісність її сприйняття. Визначено, що формування природничо-наукового світогляду майбутніх учителів початкових класів закладає фундамент формування природничого світогляду і наукового стилю мислення учнів. За результатами опрацювання наукових джерел встановлено, що з-поміж провідних ідей Концепції Нової української школи є активізація інноваційного характеру та підготовка педагогів початкового навчання до інноваційної педагогічної діяльності, увиразнення передових інноваційно-методологічних підходів, законів і закономірностей, технологій та методик навчання, які продукують розвиток навичок самостійного креативного та творчого мислення школярів, потенціал нових відкриттів та розв’язання проблеми з принципово новою перспективою, стимулювання їхньої ініціативності, бажання змінювати довколишній світ. Доведено, що інноваційність підготовки майбутніх учителів початкової школи має бути посилена формуванням їх природничо-наукового світогляду, адже потужний потенціал знань про природу та довколишній світ є механізмом формування правильної світоглядної позиції учнів про цінність природи, землі, екології та сталого розвитку суспільства. Природничо-науковий світогляд учителя початкової школи розтлумачено як синтетичний конструкт, що вирізняється складним динамічним характером; упорядковує та синтезує системну обізнаність педагога у галузі методології початкового навчання, його здатність послуговуватись механізмами природничої дидактики та методологійними принципами наукового пізнання; віддзеркалює здатність до рефлексійного самотворення в інтелектуально-розумовій діяльності, забезпечує формування стійких навичок критичного аналізу явищ педагогічної дійсності в розрізі природничої дидактики; увиразнює синтез інтеріоризованих знань з природничих наук та природознавства як загальнокультурних цінностей. За результатами діагностувального зрізу було зафіксовано значний інтерес здобувачів освіти спеціальності 013 (Початкова освіта) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти до природничо-наукового світогляду. Разом із цим, активною виявилась і мотивація студентів до розуміння ролі цілісної природничо-наукової картини світу як власної, так і учнів початкової школи.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
інновації, інноваційна педагогічна діяльність, інноватизація освітнього простору, природознавство, природничі науки, природнича галузь знань, природничо-наукова картина світу, природничо-науковий світогляд, учні початкових класів, учителі початкової школи, початкова освіта, професійно-педагогічна діяльність учителя початкової школи, Концепція НУШ
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бартєнєва І., Галіцан О. Природничо-науковий світогляд учителя в проєкції його професійної підготовки. Наука і техніка сьогодні. 2024. 8. C. 504–512.
2. Зелінга Ю. Сучасна наукова інтерпретація феномена «науковий світогляд» у педагогічній інтроспекції. Інноваційна педагогіка. 2023. 57 (1). C. 194–198.
3. Муращенко О. Сутність і структура інноваційної педагогічної діяльності майбутніх учителів початкових класів. Наука і освіта. 2023. № 4. C. 17–22. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2023-4-3.
4. Повідайчик О., Варга Н. Дослідницькі вміння фахівців соціально-педагогічної сфери : сутність і класифікація. Наукова спадщина. 2019. 31. c. 47–51.
5. Січко І. Конструкції формування природознавчого світогляду в умовах сучасного освітнього середовища. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського (Педагогічні науки). 2013. 1 (40). C. 170–174.
6. Шиман І. А. (2020). Підготовка майбутніх учителів до інновацій в освітньому процесі: Інноваційна педагогіка: науковий журнал. Випуск 30 Одеса, 2020. С. 170–173.
7. Palshkova I. O., Balakirieva V. A., Skoromna M. V., Shpaliarenko Y. A. Analysis of the problem on preparing future primary school teachers for the organization of pupils’ labor training. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 2021. 14(33), e16091.