Yurii Maslov. Specificity of Future Socionomy Experts’ Sociocultural Competence Formation

// Наука і освіта.  2017.  №12. 91-98.


DOI:

Юрій Костянтинович Маслов,
доктор політичних наук, професор кафедри філософії, історії та політології,
Одеський національний економічний університет,
вул. Преображенська, 8, м. Одеса, Україна


СПЕЦИФІКА ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОЇ СФЕРИ


АНОТАЦІЯ:

Мета дослідження – схарактеризувати специфіку формування соціокультурної компетентності майбутніх фахівців соціономічної галузі діяльності. Соціокультурну компетентність у дослідженні діагностовано за такими критеріями: соціоінтерактивний з показниками – перцептивно-інтерактивна компетентність, перцептивно-невербальна компетентність, комунікативна компетентність; етнокультурознавчний з показникми – етнічна ідентичність, етнічна толерантність, лігнвокультурологічні знання; професійно-психологічний з показниками – емоційний інтелект, емпатійність, толерантність. В експериментальному дослідженні взяли участь студенти Південноукраїнського націо- нального педагогічного університету імені К. Д. Ушинського (130 респондентів − ЕГ) та Ізмаїльського державного гуманітарного університету (110 респондентів − КГ). Показники соціоінтерактивного критерію сформованості соціокультурної компетентності студентів вимірювались за допомогою тестової методики «Перцептивно-інтерактивна компетентність» (модифікований варіант анкети М. Фетіскіна) та діаностувальної анкети «Рівень перцептивно- інтерактивної компетентності» Г. Розена. З метою вимірювання показника «комунікативна компетентність» було вико- ристано тестову методику «Комунікативні вміння» (модифікований варіант Л. Міхельсон). Показники професійно- психологічного критерію було виміряно за допомогою методики «Емоційний інтелект» Н. Холла. Водночас, було вико- ристано питальник для вимірювання рівня толерантності особистості (за В.Магун, М.Жамкочьян, М.Магурою). Для діагностування показників етнокультурознавчого критерію було викоирстано анкету «Типи етнічної ідентичності» (за Г.Солдатовою, С.Рижовою). За результатами першого етапу дослідження у респондентів було виявлено низький рівень сформованості соціокультурної компетентності. З метою формування соціокультурної компетентності студентів було розроблено експериментальну програму «Соціокультурна компетентність фахівця соціономічної галузі», яку було реалізовано в межах роботи студентської проблемної групи (респонденти ЕГ). Вона скаладалася з 54 навчальних годин та реалізовувалася упродовж трьох семестрів; передбачала 18 лекційних годин, 12 семінарсько-практичних годин і 24 годин відводилось на самостійну роботу студентів. Експериментальна програма в порівнянні з основним дисциплінами, що викладаються студентам-майбутнім фахівцям соціономічної галузі, мала певні переваги: елективні заняття дозволя- ли студентам виявити й переконатися в стійкості своїх інтересів, глибше пізнати і критично оцінити власні можливості, тобто розширити і поглибити знання та вміння, якими оволоділи студенти при вивченні основного курсу, та доповнити їх новими з метою формування міжкультурної компетентності. За результатами повторного оцінювання рівнів сформо- ваність соціокультурної компетентності студентів було зафіксовано значне їх підвищення, що свідчить про ефек- тивність запропонованої технології.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

соціокультурна компетентність, фахівці соціономічної сфери, студенти, програма міжнародного співробітництва, критерії, сформованість. 


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Анастази А. Психологическое тестирование / Анна Анастази, Сьюзан Урбина. – СПб.: ПИТЕР, 2002. – 688 с.
2. Андрущенко В.П. Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики / В.П. Андрущенко. – Київ: К.І.С., 2003. – 296 с.
3. Арбєніна В.Л. Етносоціологія: Навчальний посібник / В.Л. Арбєніна. – Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2007. – 316 с.
4. Балінченко С.П. Комунікативні засади інтеграційних процесів у сучасному суспільстві: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії / С.П. Балінченко. – Донецький національний університет, Донецьк, 2005 – 189с.
5. Білоцерківська Н.Г. Формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Н.Г. Білоцерківська. – Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. – Харків, 2009. – 175с.
6. Вища освіта України і Болонський процес: Навчальний посібник / М.Ф. Степко, Я.Я. Болюбаш, В.Д. Шинкарук та ін. / За ред. В.Г. Кременя. – Тернопіль: Богдан, 2004. – 384 с.
7. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень ; Академія педагогічних наук України. – К., Юрінком Інтер, 2008 – 1040 с.
8. Кихтюк О.В. Психологічні особливості формування етнічної толерантності студентської молоді: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 – спеціальність «Педагогічна психологія» / Оксана Василівна Кихтюк. – Луцьк, 2010. – 157 с.
9. Комплексне бачення участі України в ре- алізації стратегії ЄС для Дунайського регіону // під загальною редакцією І. В. Студеннікова // Центр регіональних досліджень, Одеса. – 2015. – 155с.
10. Корнещук В. Теорія і практика формування професійної надійності майбутніх спеціалістів соціономічної сфери діяльності: дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика Педагогіка – Education Science and Education, 2017, Issue 12 98 професійної освіти / В. Корнещук. – Державний заклад “Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського”. – Одеса, 2010.
11. Кремень В.Г. Трансформації особистості в освітньому просторі сучасної цивілізації / В.Г. Кремень // Педагогіка і психологія. – 2008. – № 2. – С. 5-14.
12. Усик О. Ф. Формування соціокультурної компетентності студентів філологічних спеціальностей у процесі вивчення гуманітарних дисциплін: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.09 – теорія навчання / О. Ф. Усик. – Криворізь- кий державний педагогічний університет, Кривий Ріг, 2010. – 190 с.
13. Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп: Учеб- ное пособие / Н.П. Фетискин и др. – М.: Издательство Института Психотерапии, 2005. – 490 с.
14. Червінська І. Соціокультурна складова мо- дернізації підготовки майбутнього вчителя до про- фесійної діяльності / І. Червінська, Я. Нікорак // збір- ник наукових праць «Гірська школа українських кар- пат» №11 (2014). – С.236-242.
15. Шехавцова С.О. Формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови у позанавчальній діяльності університету: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / С.О. Шехавцова. – Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. – Луганськ, 2009. – 191с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.