// Наука і освіта. – 2025. – №1. – 41-50.
Ганна Соколова,
доктор психологічних наук, професор,
член-кореспондент Національної академії
педагогічних наук України,
директор навчально-наукового інституту
фізичної культури, спорту та спеціальної освіти,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9913-181
Олексій Чебикін,
доктор психологічних наук, професор,
дійсний член Національної академії педагогічних наук України,
професор кафедри теорії та методики практичної психології соціально-гуманітарного факультету,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7905-2708
Анатолій Массанов,
доктор психологічних наук,
професор кафедри теорії та методики практичної психології
Державний заклад «Південноукраїнський національний
педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1002-4941
Ірина Орленко,
доктор філософії,
доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти,
Державний заклад «Південноукраїнський національний
педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6322-0217
ПАТОПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ САМОСВІДОМОСТІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
АНОТАЦІЯ:
У статті представлено результати емпіричного патопсихологічного дослідження, спрямованого на вивчення особливостей самосвідомості дітей з особливими освітніми потребами. Актуальність роботи зумовлена тим, що самосвідомість відіграє ключову роль у становленні особистості, сприяючи формуванню уявлень про себе, власні можливості, соціальні ролі та взаємозв’язки з навколишнім світом. У дітей із зазначеними особливостями ці процеси нерідко зазнають порушень або набувають специфічних форм через наявність первинних чи вторинних психічних дисфункцій. Патопсихологічний аналіз самосвідомості таких дітей передбачає вивчення когнітивних, емоційних і мотиваційних аспектів їхньої «Я-концепції», які часто мають фрагментарний, нестабільний або суперечливий характер. Використання спеціально розробленого методичного комплексу, що відповідає поставленій меті, дало можливість здійснити емпіричне дослідження відповідно до всіх вимог психодіагностики. Проведений порівняльний аналіз рівня сформованості одного з основних компонентів самосвідомості – уявлення про власне фізичне «Я» – показав, що в разі затримки розвитку цей процес відбувається повільніше, ніж у дітей із типовим розвитком. Основні розбіжності між групами спостерігалися в емоційному ставленні дітей до власної зовнішності. Індивідуалізація дітей з особливими освітніми потребами проявляється через позитивне ставлення до себе, високу оцінку власного настрою, комунікативних навичок, соціальних контактів і навчальних досягнень. У шкільному середовищі цей процес реалізується завдяки дружнім взаєминам з однолітками, активній комунікації та взаємодії з навколишнім соціальним середовищем.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
дитина з особливими освітніми потребами, патопсихологічне дослідження, самосвідомість, самооцінка, фізичне «Я», індивідуалізація
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бужинецька К. Психологічні особливості прояву оцінного компоненту мотивації у старших дошкільників із когнітивними порушеннями розвитку. Психологічний часопис. 2023. № 9 (5). С. 7–15.
2. Могильова Н. М. Теоретико-методологічні засади вивчення комунікативного розвитку дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Психологія: сучасні проблеми та перспективи розвитку : матеріали І Всекураїнської науково-конференції. 2013. С. 153–158.
3. Олійник Г. Особливості соціалізації дітей з особливими потребами у сучасному українському суспільстві. Social Work and Education. 2020. Vol. 7, No. 2, pp. 178–185.
4. Садова І. І., Ілляш С. Д. Розвиток соціальних та емоційних компетентностей учнів з особливими освітніми потребами. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 75. Т. 2. С. 86–90.
5. Соколова Г. Б., Кравець Ю. О. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами : організаційні і методичні аспекти. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови, 2023. Вип. 23. С. 178–195.
6. Софій Н. З., Найда Ю. М., Пащенко О. В. Індекс інклюзії : професійно-технічний навчальний заклад. Київ : ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2012. 92 с.
7. Татьянчикова І. В., Федотенкова І. С. Підготовка учнів з інтелектуальними вадами до самостійного життя в процесі їхньої соціалізації. Теоретичне і методичне забезпечення навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами. Слов’янськ : ДДПУ, 2015. Вип. 5. С. 296–301.
8. Федоренко О. Особливості соціальної інтегрованості молодших школярів зі зниженим слухом в умовах інклюзивного навчання. Особлива дитина: навчання і виховання. 2015. № 1 (73). С. 79–85.
9. Чебикін О. Я. Емоційний інтелект, його пізнавально-мисленнєві ознаки та функції. Наука і освіта. Одеса. 2020. № 1. С. 19–28.
10. Чебикін О. Концептуальні підходи можливостей̆ дослідження основ емоційного здоров’я учасників навчальної діяльності в умовах коронавірусної пандемії. Наука і освіта. 2021. № 4. С. 23–29.
11. Collyer D.A., Boseovski J.J., Marcovitch S. Reviewing the Development of SelfConcept: Implications for an Enhanced Model. Journal of Educational and Developmental Psychology. 2018. Vol. 8, no. 1, pp. 171–177. URL: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/jedp/article/view/73787.
12. Marsh H.W., Ellis L.A., Craven R.G. How do Preschool Children Feel about Themselves? Unraveling Measurement and Multidimensional Self-Concept Structure. Developmental Psychology. 2002. Vol. 38. Issue 3, pp. 376–393. URL: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0012-1649.38.3.376.
13. Moffett L. Moll H., FitzGibbon L. Future Planning in Preschool Children Developmental Psychology. 2018. Vol. 54. Issue 5, pp. 866–874. URL: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fdev0000484.
14. Timmons B.W., Naylor B.W., Pfeiffer P.J. Physical Activity for Preschool Children. How Much and How? Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism. 2007. Vol. 32 (S2E), pp. 122–134. URL: https://www.nrcresearchpress.com/doi/pdf/10.1139/H07-112.