Олена Рибчук КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ОФІЦЕРА У ПРОЦЕСІ ОПЕРАТИВНОГО ПЛАНУВАННЯ

// Наука і освіта.  2024.  №4. – 56-61.

Олена Рибчук,
ад’юнкт кафедри суспільних наук,
Національний університет оборони України,
просп. Повітряних Сил, 28, м. Київ, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7544-6109


КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ОФІЦЕРА У ПРОЦЕСІ ОПЕРАТИВНОГО ПЛАНУВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто концепцію критичного мислення та досліджено роль критичного мислення у діяльності офіцерів Збройних Сил України в контексті сучасних безпекових викликів, зокрема когнітивної війни. Здійснено аналіз концепції критичного мислення, спираючись на праці провідних дослідників, таких як М. Ліпман, Р. Пауль, Д. Клустер та Д. Халперн, С. Пінкер, Дж. Хейбер та сучасних українських дослідників С. Терно, Д. Козаченко та інших. Виокремлено ключові характеристики, компоненти та етапи перебігу критичного мислення. Досліджено важливість розвитку критичного мислення у процесі професійної підготовки офіцерів. Здійснено порівняльний аналіз етапів критичного мислення та процесу прийняття військового рішення (ППВР), як одного із головних елементів професійної діяльності офіцера. Результати аналізу демонструють як структурований процес прийняття рішень у військовій сфері співвідноситься з загальними принципами критичного мислення, спільні та відмінні риси. Особлива увага приділяється важливості установки на критичне мислення як передумови ефективного процесу прийняття рішень, адже саме ця установка дозволяє офіцеру уникнути поспішних висновків та забезпечує ґрунтовне обмірковування проблеми. Стаття також висвітлює взаємозв'язок між метакогнітивними навичками та критичним мисленням у контексті військової діяльності. Наголошується, що метакогнітивні навички сприяють розвитку критичного мислення, забезпечуючи інструменти для моніторингу та оцінки власних розумових процесів, а критичне мислення, в свою чергу, стимулює розвиток метакогнітивних здібностей.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

мислення, критичне мислення, офіцери Збройних Сил України, розвиток критичного мислення, процес прийняття військового рішення


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Доктрина розвитку військового лідерства у Збройних Силах України : ОП 1-296 (2024). Київ, 2024. 43 с.
2. Долженков О. О., Черненко Н. М. Особистісна готовність керівників до управління ризиками. Наука і освіта. 2017. № 5. С. 18–23.

3. Клустер Д. Що таке критичне мислення. Міжнародний журнал про розвиток мислення через читання та письмо. 2001. № 4. С. 36–40.
4. Козаченко Н. П. Критичне мислення: граничні підходи та оптимальні шляхи. Актуальні проблеми духовності / Криворізький державний педагогічний університет. Кривий Ріг, 2017. С. 165–179.
5. Ліпман М. Критичне мислення: чим воно може бути? Постметодика. 2005. № 2 (60). С. 33–41.
6. Пометун І. О., Сущенко І. М. Навчаємо мислити критично. Дніпропетровськ: Ліра, 2016. 144 с.
7. Пінкер С. Раціональність / пер. з англ. Ю. Костюк, О. Староста. Київ : Лабораторія, 2024. 368 с.
8. Саух П. Розвиток критичного мислення як провідний тренд сучасного освітнього процесу. Неперервна професійна освіта: теорія і практика (Серія: педагогічні науки). 2021. Вип. 2 (67). С. 7–13.
9. Терно С. О. Теорія розвитку критичного мислення. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2011. 105 с.
10. Фрейре П. Формування критичної свідомості / пер. з англ. Київ : Юніверс, 2003. 176 с.
11. Хейбер Дж. Критичне мислення / пер. з англ. О. Бойченко. Київ : ArtHuss, 2023. 200 с.
12. Dewey J. How We Think. New York : Prometheus Books, 1991. 183 p.
13. Facione P. A. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for purposes of Educational Assessment and Instruction ; Executive Summary. California : California Academic Press, 1990.
14. Halpern D. Thought and Knowledge : An Introduction to Critical Thinking. New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers, 2003. 394 p.
15. Paul R., Elder L. Critical Thinking : Tools for Taking Charge of Your Learning and Your Life. Prentice Hall, 2001. 428 p.
16. Paul R. Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Rohnert Park, CA : Center for Critical Thinking and Moral Critique, Sonoma State Univ., 1990.
17. 2nd EEAS Report on Foreign Information Manipulation and Interference Threats. URL: https://www.eeas.europa.eu/eeas/2nd-eeas-report-foreigninformation-manipulation-and-interference-threats (дата звернення: 08.12.2024).

         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.