Павло Прусак КОУЧИНГ ЯК КАТЕГОРІЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТРАТЕГІЇ

// Наука і освіта.  2024.  №4. – 18-22.

Павло Прусак,
аспірант кафедри інноваційних технологій з педагогіки,
психології та соціальної роботи,
Вищий навчальний заклад "Університет імені Альфреда Нобеля",
Січеславська набережна, 17, м. Дніпро, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0006-8512-2446


КОУЧИНГ ЯК КАТЕГОРІЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТРАТЕГІЇ


АНОТАЦІЯ:

Розвиток сучасного суспільства актуалізує проблему запиту щодо фахівців, які зможуть ефективно перетворювати команду для оптимального вирішення професійних завдань. В аспекті означеного популярності набуває інтерес бізнес-менеджменту до технологій, що є досить ефективними та екологічними у впливі на людину, однією з яких визначено технологію коучингу – як психологічну стратегію зміни самосвідомості та спрямованості особистості. Спираючись на результати дослідження науковців Д. Вітмора, С. та О. Шевчуків, О. Нежинської та В. Тименка, коучинг представлено як методику усвідомленого навчання, що результує у зміну свідомості клієнта, зокрема відбивається на його здатності визначати цілі та реалізовувати їх в усіх сферах життєдіяльності, набувати інтернального локус-контролю (якості, що визначає власну відповідальність за усе, що відбувається з людиною у її житті), бути автором власного життя. Філософія коучингу ґрунтується на принципах рівноправності, віри в людину, відсутності експертної оцінки й повчань, холістичного підходу, моніторингу та зворотного зв’язку, єдності і взаємозв’язку всіх сфер життя клієнта і представлена у змісті діяльності низки організацій, що задають стандарти професійного коучингу. Означено основні принципи коучингу, побудовані на моделі GROW (чотирьох етапів роботи зі свідомістю клієнта): Goal (Мета), Reality (Реальність), Options (Варіанти) і Way Forward (Намір, Воля, Шлях), що актуалізується через варіативні формулювання запитань, відповідаючи на які людина сама визначає мету і шлях поступу. Здійснено порівняльний аналіз коучингу та інших видів впливу на особистість з метою її удосконалення: тренінгу, консультування, наставництва, у результаті чого зроблено висновок щодо подібності коучингу до психотерапії – в аспекті досягнення цілей. Актуалізовано увагу на дискусії щодо питання інтеграції функцій експерта та коуча у сучасних популярних блогерів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

коучинг, психологічна стратегія, коуч-сесія, запитання, особистість


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Брич В., Нагара М. Методологічні засади розвитку коучингу в Україні. Україна: аспекти праці. 2009. № 6. С. 18–23 : URL http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/5959/1/%d0%bc%d0%b5%d1%82%d0%be%d0%b4%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d1%96%d1%87%d0%bd%d1%96%20%d0%b7%d0%b0%d1%81%d0%b0%d0%b4%d0%b8%20%d1%80%d0%be%d0%b7%d0%b2%d0%b8%d1%82%d0%ba%d1%83.pdf
2. Вітмор Д. Ефективний коучинг. Принципи і практика / пер. з англ. Н. Лавської — 5-е вид. Київ : КМ-БУКС, 2019. 336 с.
3. Методичні рекомендації щодо професійного навчання кваліфікованих робітників в умовах високотехнологічного виробництва / Н. В. Кулалаєва та ін. Київ : ІПТО НАПН України, 2015. 164 с.
4. Онлайн-словник Longman : веб-сайт URL https://www.ldoceonline.com/dictionary/coaching (дата звернення 12.11.2024).
5. Нежинська О.О., Тименко В.М. Основи коучингу : навчальний посібник Київ ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. 220 с. : URL https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710073/1/%D0%9E%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D0%BA%D0%BE%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D1%83_%D1%80%
D0%BE%D0%B7%D0%BC%D1%96%D1%89%D0%B-5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B2%20%D0%B5%D0%BB.%D0%B1%D1%96%D0%B1%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%83.pdf/Державний_вищий_навчальний_заклад_«Університет_менеджменту_освіти» (дата звернення 20.11.2024).
6. Савчук Б. П., Слюсаренко Н. В., Єгорова І. В. Коучингова модель GROW: сутнісна характеристика і можливості використання в освітньому процесі ЗВО Педагогічний альманах. 2022. (51) С. 57–63. https://doi.org/10.37915/pa.vi51.350.
7. Шевчук С.П., Шевчук О.С. Коучинг як метод навчання студентів у контексті реформування вищої освіти України. Наукові праці. Педагогіка. 2016. Вип. 257. Том 269. С. 62–65. URL: https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/pedagogika/2016/269-257-10.pdf (дата звернення 14.11.2024).
8. History of Coaching – A True Insight into Coaching : веб-сайт. URL: https://web.archive.org/web/20200604134823/https://rapidbi.com/history-of-coaching-a-true-insight-intocoaching/(дата звернення 18.11.2024).
9. Internetional coaching federation : веб-сайт. URL: https://coachingfederation.org/ (дата звернення 18.11.2024).

         

       
   
   
         

 

©2025 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.