// Наука і освіта. – 2024. – №4. – 8-12.
Ірина Княжева,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри педагогіки,
Державний заклад «Південноукраїнський національний
педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8395-6902
ТЕХНОЛОГО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ПОБУДОВИ СУЧАСНОГО ЛЕКЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ
АНОТАЦІЯ:
Підвищення якості вищої педагогічної освіти є нагальною потребою і соціальним запитом суспільства, про що підкреслюється в Концепції розвитку педагогічної освіти, Стратегії розвитку вищої освіти України на 2022–2032 роки, Стандартах і рекомендаціях щодо гарантії якості вищої освіти в європейському просторі. Ці нормативні документи акцентують увагу на важливості переосмислення й оновлення традиційних підходів до форм і методів організації освітнього процесу в закладах вищої освіти. Однією з ключових форм, яка зазнає трансформацій у контексті сучасних освітніх потреб і завдань, є лекція. Протягом століть вона залишалася основним засобом безпосереднього передання інформації від педагога до здобувача вищої освіти, виконуючи ключового освітнього інструменту в освітньому процесі. Доведено, що технолого-методичні аспекти побудови лекційного заняття є центральною темою для реформування системи вищої освіти. Увага до інтерактивності, цифровізації, структурності, особистісного підходу та діалогічності забезпечує підвищення якості навчання, відповідно до вимог сучасного суспільства і стандартів освітньої діяльності. Метою статті є висвітлення технолого-методичних аспектів й особливостей конструювання і застосування лекційних занять у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів в умовах навчання в педагогічному університеті. У статті схарактеризовано основні функції сучасної лекції, визначено причини назрілої потреби ревізії функцій і модернізації технолого-методичного забезпечення лекційного заняття у сучасному закладі вищої освіти, визначаються напрями такої модернізації. Детально представлено технолого-методичний інструментарій для проєктування та конструювання сучасних лекційних занять, який відповідає актуальним вимогам інноваційного освітнього середовища. Зокрема, розглянуто принципи структуризації лекційного матеріалу, інтеграції сучасних технологій упровадження інтерактивних і особистісно орієнтованих методів в освітній процес.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
майбутні педагоги, професійна підготовка, заклад вищої освіти, лекційне заняття, функції, методи, технології, освітній процес, технолого-методичні аспекти, алгоритм конструювання, інноваційне освітнє середовище, технолого-методичний інструментарій
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Богуш А. М. Інноваційні підходи до модернізації навчально-виховного процесу вищої школи в сучасному освітньому просторі (китайською мовою). Сучасні вектори розвитку науки і освіти в Китаї і Україні. Одеса–Харбін (Китай). 2017. С. 145–149.
2. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
3. Княжева І. А. Теоретико-методологічні засади розвитку методичної культури майбутніх викладачів педагогічних дисциплін в умовах магістратури: монографія. Одеса : ФОП Бондаренко М. О., 2014. 328 с.
4. Койчева Т. І., Княжева І. А. Технологія використання дидактичних багатовимірних інструментів у професійній підготовці майбутніх викладачів. Наука і освіта. 2017. № 12. С. 190–195.
5. Лозова В. І. (ред.) Лекції з педагогіки вищої школи: навчальний посібник. Харків: «ОВС», 2006. 496 с.