// Наука і освіта. – 2024. – №4. – 71-82.
Олексій Чебикін,
доктор психологічних наук, професор,
дійсний член Національної академії педагогічних наук України,
професор кафедри теорії та методики практичної психології соціально-гуманітарного факультету,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7905-2708
Олена Косьянова,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9532-9981
Дар’я Козинська,
студент соціально-гуманітарного факультету,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМООЦІНКИ, МОТИВАЦІЇ ТА ОБМАНУ У ПІДЛІТКІВ З РІЗНИМИ МЕХАНІЗМАМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАХИСТУ
АНОТАЦІЯ:
Стаття присвячена дослідженню особливостей взаємозв’язку самооцінки та обману у підлітків з різними механізмами психологічного захисту. У роботі розглядаються поняття самооцінки та обману, аналізуються їх прояви у підлітковому віці. Дослідження проводилося з використанням комплексу теоретичних та емпіричних методів, включаючи багатомірно-функціональну діагностику обману, діагностику самооцінки мотивації схвалення, дослідження самооцінки особистості та індекс життєвого стилю. Виявлено, що підлітки з середнім рівнем самооцінки часто прагнуть отримати схвалення від оточуючих, що може призводити до використання обману як засобу досягнення цієї мети. Для підлітків з середнім рівнем самооцінки виявлено зв’язок мотивації схвалення із схильністю до обману, дією регресії, заперечення, придушення, заміщення, інтелектуалізації. Підлітки з високим рівнем самооцінки також прагнуть до схвалення, але їх самооцінка може бути більш стабільною. Виявлено взаємний зв’язок між мотивацією схвалення, самооцінкою та придушенням; схильністю до обману із проявами компенсації, проєкції, придушення та реактивних утворень. Показано, що мотивація схвалення та захисні механізми відіграють важливу роль у формуванні самооцінки та схильності до обману у підлітків.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
самооцінка, обман, підлітки, психологічний захист, мотивація схвалення, регресія, заперечення, придушення, заміщення, інтелектуалізація, компенсація, проєкція, реактивні утворення
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Авхач Г., Клименко І. Типи поведінки дітей при виборі між обманом і правдою. Психологічний журнал, 2020. с. 45–58.
2. Гончарова І. Соціально-психологічні механізми обману. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2022. № 10. с. 123–135.
3. Гречановська О.В., Мегем О.М., Потапюк Л.М. Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Психологічний журнал. 2023. № 4. с. 45–58. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11.
4. Гуменюк О. Особливості взаємозв’язку рівня самооцінки та рівня домагань у студентів-психологів. Психологічний журнал. 2020. № 4. с. 45–58.
5. Козерук Ю.В., Євсейчик Я.О. Самооцінка як фактор становлення особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. вип. 124. с. 163–165.
6. Коляда Н.В., Гутник Р. Соціальні очікування та самооцінка підлітків. Психологічні дослідження. 2021. т. 29, № 3, с. 101–115.
7. Копиленко О. Психологічні аспекти обману та брехні. Психологічний вісник. 2021. т. 35, № 2. с. 45–58.
8. Косьянова О.Ю. Особливості переживання криз юнацького віку в екстремальних умовах. Наука і освіта. 2024. № 2. С. 54–63. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2024-2-8.
9. Кравченко О. Етичні та психологічні аспекти брехні та обману. Психологія і суспільство. 2020. т. 29, № 3. с. 101–115.
10. Макєєва, Л. Самооцінка підлітків. Психологія розвитку. 2018. с. 78–92.
11. Миропольцева Н.І., Барановська А.О., Іванов О.І. Дослідження взаємозв’язку рівнів тривожності та самооцінки у період ранньої дорослості. Габітус, 2023. № 48. с. 20–34.
12. Мостова І., Кушніренко К. Дослідження самооцінки особистості серед підлітків. Вісник Національного університету оборони України. 2022. № 4 (68), с. 107–112. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-68-4-107-112.
13. Попович І.С. Взаємозв’язок самооцінки з самотністю осіб підліткового віку. Психологічний вісник. 2022. т. 34, № 2. с. 123–135.
14. Саннікова О., Бедан В. Функціональна спрямованість переживання самотності у підлітків. Психологічний вісник. 2019. т. 27, № 1. с. 34–49.
15. Спринська З.В., Сорочич Н. Соціально-психологічні чинники формування самооцінки у підлітковому віці. Габітус. 2023. № 48. с. 15–28. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.48.15.
16. Burns Robert. The Self Concept: Theory, Measurement, Development and Behaviour. Longman. 1982, 325 p.
17. Chebykin O., Kosyanova O. Emotional Development and Youths' Predisposition to Deception. An experimental study the polygraph method. Taylor&Francis Group. London and New York. 2024 165 p. https://doi.org/10.4324/9781003483830.
18. Ekman Paul. «What Scientists Who Study Emotion Agree About». Perspectives on Psychological Science, 2016. vol. 11, no. 1. p. 31–34.
19. Ford Charles. Lies! Lies!! Lies!!!: The Psychology of Deceit. Washington, DC: American Psychiatric Press 1999, 217 p.
20. Hjelle L., Ziegler D. Personality Theories: Basic Assumptions, Research, and Applications. McGraw-Hill. 1992, 114 p.
21. Kohlberg Lawrence. Essays on Moral Development, Vol. 1: The Philosophy of Moral Development. Harper & Row, 1981. https://doi.org/10.1017/S0360966900024452.
22. Zimbardo Philip G. Psychology. Boston, MA: Allyn and Bacon, 2000, 696 p.