// Наука і освіта. – 2024. – №4. – 3-7.
Єлизавета Барань,
доктор філософії (Слов’янське мовознавство),
доцентка кафедри філології
Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ
пл. Кошшута, 6, м. Берегове, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8395-5475
Ілона Густі,
доктор філософії (Мовна педагогіка),
доцентка кафедри філології
Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ
пл. Кошшута, 6, м. Берегове, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1900-8112
Ілона Лехнер,
доктор філософії (Когнітивна лінгвістика),
доцентка кафедри філології
Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ
пл. Кошшута, 6, м. Берегове, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7235-6506
ВПЛИВ ВІЙНИ НА СТАВЛЕННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ
АНОТАЦІЯ:
24 лютого 2022 року – сумна дата в новітній історії України, яка принесла докорінні зміни в життя мільйонів людей, що проживають у державі. Цей день став початком російсько-української війни. Було введено воєнний стан, який триває й досі. Навчання у Закарпатському угорському інституті ім. Ференца Ракоці ІІ, який знаходиться в західному регіоні України, відбувалося в надзвичайно напружених умовах, спочатку у форматі онлайн, а потім – очних занять. Під час проведення нашого дослідження здобувачі закладу вищої освіти перебували під впливом щоденних повітряних тривог, стресу, пов’язаного з переміщенням до укриття, а також – щоденного відключення електроенергії в середньому від 11 до 16 годин. Основна мета нашого дослідження – отримати глибше розуміння емоційного стану студентів і краще зрозуміти їхнє ставлення до війни. Підготовлено онлайн-анкету, яке заповнили 194 студенти з 17 різних спеціальностей закладу вищої освіти. До анкети включено два блоки. Один блок містить 16 запитань за шкалою Лайкерта про те, як здобувачі ставляться до війни. Інший блок містить 18 тверджень за шкалою Лайкерта, в яких студентів просили вказати, наскільки вони погоджуються чи не погоджуються з тим чи іншим твердженням. Питання стосувалися ставлення студентів до вивчення іноземних мов (англійської та німецької) під час війни. Отже, іншою основною метою дослідження було з’ясувати, як вплинув цей складний період на їхнє ставлення до вивчення іноземних мов і з якими викликами вони зіткнулися. Результати показали, що на початку воєнних дій студенти були досить стурбовані перебігом війни та її наслідками. Однак вони були оптимістично налаштовані і з надією дивилися на майбутнє своєї країни. Більше того, студенти робили все можливе, щоб впоратися з виконанням своїх навчальних обов’язків у цих складних умовах. З іншого боку, деякі студенти визнали, що вони стали демотивованими. Позитивним результатом дослідження стало те, що значна кількість студентів зазначила, що письмові відгуки викладачів про їхню успішність у системі «Google Клас» мали на них однозначно позитивний вплив.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
ставлення, здобувачі вищої освіти, емоційний стан, вивчення іноземних мов, Закарпаття, мотивація, онлайн-навчання, оптимізм, зворотній зв’язок
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Banyoi V., Kharkivska O., Shkurko H., Yatskiv M. Tools for implementing distance learning during the war: Experience of Uzhhorod National University, Ukraine. Arab World English Journal, Special Issue on Communication and Language in Virtual Spaces. 2023. P. 75–87. https://dx.doi.org/10.24093/awej/comm1.6.
2. Dvornichenko D., Barskyy V. Blended learning model in teaching media literacy. Наука і освіта / Science and Education. 2021. Nr. 1. P. 49–56. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2021-1-7.
3. Bondarenko H. Ukrainian education in wartime: Challenges and problems. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: History. 2022. Vol. 62. P. 142–159. https://www.doi.org/10.26565/2220-7929-2022-62-06.
4. Cékusz A., Huszti I. Transcarpathian tertiary teachers’ attitudes to remote teaching. Наука і освіта / Science and Education. 2024. Nr. 3. P. 60–64. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2024-3-9.
5. Huszti I., Bárány E., Fábián M. Students’ attitudes towards the war in Ukraine. Educational Challenges. 2024. Vol. 29, Nr. 1. P. 85–98. https://doi.org/10.34142/2709-7986.2024.29.1.06.
6. Kornytska Yu. A., Kolisnyk M. P., Sokyrska O. S. Asynchronous mode: Practices to succeed in a wartime. Інноваційна Педагогіка. 2023. Vol. 57, Nr. 1. P. 263–267. https://doi.org/10.32782/2663– 6085/2023/57.1.52.
7. Kurapov A., Pavlenko V., Drozdov A., Bezliudna V., Reznik A., Isralowitz R. Toward an understanding of the Russian-Ukrainian war impact on university students and personnel. Journal of Loss and Trauma. 2023. Vol. 28, Nr. 2. P. 167–174. https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838.
8. Westerlund R., Chugai O., Petrenko S., Zuyenok I. Teaching and learning English at higher educational institutions in Ukraine through pandemics and wartime. Advanced Education. 2023. Vol. 22. P. 12–26. https://doi.org/10.20535/2410-8286.283353.