Ірина Поспелова, Олена Косьянова, Галина Клосс ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ОСІБ ІЗ РІЗНИМ СТАВЛЕННЯМ ДО НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

// Наука і освіта.  2023.  №2. – 110-120.

Ірина Поспелова,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри теорії та методики практичної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет
імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8802-7934

Олена Косьянова,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри теорії та методики практичної психології,
Південноукраїнський національний педагогічний університет
імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9532-9981

Галина Клосс,
здобувач вищої освіти другого (магістерського) рівня
зі спеціальності 053 «Психологія»,
Південноукраїнський національний педагогічний університет
імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0008-5410-5349


ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ОСІБ ІЗ РІЗНИМ СТАВЛЕННЯМ ДО НЕВИЗНАЧЕНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті викладено результати теоретико-емпіричного дослідження проблеми соціально-психологічних бар’єрів адаптації осіб в умовах невизначеності. Уточнено сутність поняття «соціально-психологічні бар’єри адаптації» та функціональні й змістовні складові останньої. Розглянуто проблему вивчення подолання соціально-психологічних бар’єрів адаптації в умовах невизначеності у вітчизняних та зарубіжних підходах. Мета статті: презентувати результати дослідження соціально-психологічних бар’єрів адаптації осіб у сучасних умовах невизначеності. Методи емпіричного дослідження: тест-опитувальник для оцінки вираженості психологічних бар’єрів до дій у ситуації невизначеності (А. Массанов), багатофакторний особистісний опитувальник FPI, методика діагностики соціально-психологічної адаптації К. Роджерса та Р. Даймонд, методика дослідження толерантності до невизначеності (С. Баднер). Доведено за допомогою кореляційного аналізу, що існують тісні позитивні зв’язки між показниками прояву психологічних бар’єрів та показниками особливостей адаптації особистості, що обумовлюють цю адаптацію та її функціональні й змістовні складові. Емпірично підтверджено, що особливості ставлення до невизначеності можуть провокувати прояви тих чи інших бар’єрів адаптації. Окреслено основні напрямки ефективної стратегії здолання бар’єрів для підвищення адаптивності особистості, а також до змін і пристосування в умовах невизначеності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

особистість, адаптивність, соціально-психологічна адаптація, бар’єри адаптації, особистісні особливості, толерантність, нетолерантність, ставлення до невизначеності.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Андросович К. Соціальна адаптація обдарованої особистості: від дитинства до юності : методичний посібник / К.А. Андросович, Л.І. Ткаченко, Г.В. Ільїна, І.О. Якимова, В.М. Шульга. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2021. 106 с.
2. Андросович К.А. Умови та форми процесу успішної адаптації студентів-першокурсників. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. Київ, 2013. № 4(21). С. 121–128.
3. Губа Н., Гладких Ж. Теоретичний аналіз психологічних чинників, які впливають на формування толерантності. Психологічні перспективи. Луцьк : Вид-во СНУ, 2018. Вип. 32. С. 97–108.
4. Гусєв А.І. Толерантність до невизначеності як чинник розвитку ідентичності особистості : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.01 ; Університет менеджменту освіти АПН України. Київ, 2009. 199 с.
5. Іванчихина К.О., Милославська О.В. Феномен невизначеності у психології. Особистість, суспільство, закон. Харків, 2019. С. 56–59.
6. Карамушка Л.М. Психологічні особливості ставлення студентської молоді до грошей : монографія / Л.М. Карамушка, О.Г. Ходакевич. Київ : КНЕУ, 2017. 200 с.
7. Ляпунова В.А. Функції толерантності як соціально значущої цінності : збірник наукових праць. Серія «Педагогічні науки». Херсон, 2016. Том 3. С. 119–122.
8. Массанов А.В. Визначення психологічних бар’єрів в професійному самовизначенні особистості / В.А. Массанов. Наука і освіта : зб. наук. праць. Одеса, 2008. № 8–9. С. 76–80.
9. Массанов А.В. Психологічні бар’єри в професійному самовизначенні особистості : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 ; Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2010. 409 с.

10. Поспелова І.Д., Печерова М.В. Психологічний супровід діяльності вчителя в період адаптації першокласників до навчання у школі. Наука і освіта. Науково-практичний журнал. 2008. № 3. С. 199–203.
11. Саннікова О.П., Саннікова А.О. Сценічні бар’єри: диференціально-психологічний підхід : монографія. Одеса : ВМВ, 2014. 238 с.
12. Сікора Я.Б. Адаптація як об’єкт наукового дослідження: психолого-педагогічний аналіз. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. Вип. 2(51). С. 135–139.
13. Тавровецька Н.І. Основні підходи до розкриття особистісної психологічної позиції. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. Т. 1. Вип. 1. С. 126–131.
14. Bokuniewicz S. Tolerance of uncertainly and ambiguity of the situation and anxiety as a state and as a feature. Journal of Education Culture and Society. Experience. 2020. No. 2. P. 224–236.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.