Ірина Трускавецька ТЕХНОЛОГІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ЯК ІННОВАЦІЙНА ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

// Наука і освіта.  2023.  №2. – 77-82.

Ірина Трускавецька,
кандидат історичних наук,
доцент кафедри біології, методології і методики навчання,
Університет Григорія Сковороди в Переяславі,
вул. Сухомлинського, 30, м. Переяслав, Київська обл., Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6605-7948


ТЕХНОЛОГІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ ЯК ІННОВАЦІЙНА ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ


АНОТАЦІЯ:

У статті актуалізовано проблему впровадження змішаного навчання в закладах вищої освіти в період карантину, зумовленого поширенням коронавірусної інфекції COVID-19 та введенням воєнного стану. Розкрито сутність поняття «змішане навчання» (blended learning) на основі поглядів різних учених, з’ясовано, що немає єдиного бачення, бо його розглядають як систему викладання, модель, метод, суміш методів і стратегій навчання, форму навчання, програму тощо. Розглянуто можливості впровадження змішаного навчання в ЗВО з метою реалізації студентоцентрованого підходу до організації освітнього процесу та забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії для студентів. Запропоновано освітні платформи (Moodle, Google Classroom, Zoom, Prometheus, Ed-Era, іLearn тощо), висвітлено суть та етапи реалізації технології змішаного навчання (перевернутий клас, вебквест, освітній проєкт, коучинг, кейс-технологія, кворкінг тощо), які реалізуються в процесі підготовки майбутніх учителів біології та здоров’я людини в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі. Експериментально доведено, що в процесі реалізації змішаного навчання може виникати об’єктивна потреба в деякій трансформації лекційного матеріалу за рахунок збільшення часу на підготовку й виконання практичних, лабораторних, семінарських занять і самостійної роботи із застосуванням інтерактивних освітніх технологій і групових форм роботи. Встановлено, що використання технології змішаного навчання у викладанні фахових освітніх компонентів у закладі вищої освіти створює всі умови для реалізації принципів індивідуалізації та диференціації навчання, розвиває пізнавальну діяльність і креативність студентів, сприяє поступовому переходу від навчання до самоосвіти.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

технології змішаного навчання, освітні платформи, майбутні вчителі біології та основ здоров’я, синхронність, асинхронність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Муращенко Т.В. Змішане та дистанційне навчання як спосіб доступу до якісної освіти. Відкрите освітнє середовище сучасного університету. 2017. № 3. С. 283–287.
2. Назаренко Людмила. «Змішане навчання» як крок до комфортної освіти, його сутність і переваги. Освітологічний дискурс. 2020. № 4(31). С. 163–179.
3. Нестуля Олексій, Нестуля Світлана. Варіативні моделі змішаного навчання (blended learning) у вищій школі: досвід ПУЕТ. Вища школа. 2021. № 11. С. 7–20.
4. Собченко Т.М. Змішане навчання: поняття та завдання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Т. 3. № 75. С. 73–76. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021. 75-3.14
5. Цюняк О.П. Змішане навчання як інноваційна форма організації освітнього процесу у закладах вищої освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. 2021. Вип. 2(49). С. 232–235. DOI: 10.24144/2524-0609.2021.49.232-235

6. Шандра Н.А., Юзик О.П. Змішане навчання у закладах вищої освіти, рівні та категорії. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки».2021. № 1. С. 360–364.
7. Шапран Юрій, Іваненко Олександр. Використання технології змішаного навчання у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Сучасна освіта: стратегії та технології навчання : зб. наук. праць / наук. ред. О.І. Шапран. Переяслав (Київ. обл.) : Домбровська Я.М., 2022. С. 411–418.
8. Charles Dziuban, Charles R. Blended learning: the new normal and emerging technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2018. Р. 2–16.
9. Altay İsmail Fırat, Altay Ayşe. A Review of Studies on Blended Learning in EFL Environment. International Journal of Curriculum and Instruction. 2019. № 11(1). Р. 125–140.
10. Agarwal Shabbir AlamJyoti. Adopting a Blended Learning Model in Education: Opportunities and Challenges. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE). 2020. № 12(2). Р. 11–17. DOI: 10.9756/INT-JECSE/V12I2.201050

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.