// Наука і освіта. – 2017. – №4. – 74-81.
Сергій Миколайович Прийма,
доктор педагогічних наук, доцент, кафедра педагогіки і педагогічної майстерності,
Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б. Хмельницького,
вул. Гетьманська, 20, м. Мелітополь, Україна,
Дайонг Юань,
старший науковий співробітник, Інститут професійної освіти і освіти дорослих
Пекінської академії педагогічних наук,
No.811 Цзиньсун Сікоу, Чаоян, м. Пекін, Китайська Народна Республіка,
Олена Валеріївна Аніщенко,
доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу андрагогіки,
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України,
вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна;
Юрій Миколайович Петрушенко,
доктор економічних наук, завідувач кафедри міжнародної економіки,
Сумський державний університет,
вул. Петропавлівська, 57, м. Суми, Україна.
ГЛОБАЛЬНА МЕРЕЖА ЮНЕСКО МІСТ, ЩО НАВЧАЮТЬСЯ:
ІНСТРУМЕНТАРІЙ МОНІТОРИНГУ ПРОГРЕСУ
АНОТАЦІЯ:
Концепція міст і регіонів, що навчаються, останнім часом набуває поширення як в європейській, так і світовій теорії регіонального розвитку, виступаючи маркером успішного соціально-економічного розвитку міста та регіону, розвитку їх людського потенціалу, основою регіональної освітньої політики країн. Аналіз теоретичних засад і особливо практики реалізації концепції міст і регіонів, що навчаються, для України є сьогодні необхідною умовою її сталого розвитку, повноцінного входження у європейську і світову економіку та освітній простір. Все вищесказане актуалізує дослідження теорії і практики європейської і світової регіональної освітньої політики на прикладі міст і регіонів, що навчаються. Попри доволі ґрунтовне теоретичне опрацювання концептуальних засад регіональної освітньої політики практика її впровадження вказує на низку невирішених на сьогодні питань, серед яких – використання інструментів моніторингу прогресу у побудові міста, що навчається. У публікації висвітлено результати дослідження інструментарію моніторингу побудови міст, що навчаються. Запровадження концепції міста, що навчається, передбачає оперативний і прагматичний підхід до організації освіти упродовж життя на рівні громади міста. І це не абстрактна теорія, адже за умови наявності політичної волі у влади міста і бажання побудувати місто, що навчається, їй потрібен чіткий і доступний інструментарій для визначення прогресу на цьому шляху. Проаналізовано зміст Основних характеристик Глобальної мережі ЮНЕСКО міст, що навчаються, як рамкового документу, в якому представлені ключові риси міст, що навчаються, та пропонується контрольний перелік дій щодо активізації та оцінки прогресу на шляху розбудови міста, що навчається. Важливість цього документу полягає у розумінні того факту, що побудова міста, що навчається, є неперервним процесом, і не існує тієї межі, досягнувши якої, місто отримало б бажаний статус. При цьому існують об’єктивні ознаки міста, що навчається, і вони стосуються більше того, що місто робить на цьому шляху, а не того, яким воно є.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
суспільства знання, розвиток людського потенціалу, освіта дорослих, формальна і неформальна освіта дорослих, місто, що навчається, регіон, що навчається, Глобальна мережа ЮНЕСКО міст, що навчаються, основні характеристики.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Карлсен А. Предисловие [Електронний ресурс] / Арне Карлсен // Глобальная сеть обучающихся городов ЮНЕСКО. Руководящие документы. – Институт ЮНЕСКО по обучению на протяжении всей жизни, 2015. – С. 3. – Режим доступу: https://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/LifelongLe arning/ learning-cities/unesco-global-network-oflearning-cities-guiding-documents-ru.pdf
2. Лук’янова Л. Моделі регіонів, що навчаються, та траєкторії їх реалізації на практиці / Л. Лук’янова // Територія успіху: практико орієнтований додаток до збірника наукових праць «Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи». — 2016. – Вип. 1 (2). – С. 7-10.
3. Найман Е. А. Становление концепции «обучающегося региона» в западной науке / Е. А. Найман // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. – 2013. – № 1(9). – С. 81-91.
4. Овсиенко Л. В. Непрерывное образование и модель «обучающегося региона» / Л. В. Овсиенко // Высшее образование в России. – 2009. – № 2. – С. 96-99.
5. Основные характеристики обучающихся городов [Електронний ресурс] // Глобальная сеть обучающихся городов ЮНЕСКО. Руководящие документы. – Институт ЮНЕСКО по обучению на протяжении всей жизни, 2015. – С. 10-20. – Режим доступу: https://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/LifelongLe arning/ learning-cities/unesco-global-network-oflearning-cities-guiding-documents-ru.pdf
6. Пекинская декларация о создании обучающихся городов [Електронний ресурс] // Глобальная сеть обучающихся городов ЮНЕСКО. Руководящие документы. – Институт ЮНЕСКО по обучению на протяжении всей жизни, 2015. – С. 5-9. – Режим доступу: https://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/ LifelongLearning/learning-cities/unesco-global-networkof-learning-cities-guiding-documents-ru.pdf
7. Прийма С. Глобальна мережа ЮНЕСКО міст, що навчаються: аналіз нормативно-правового забезпечення / С. Прийма // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету: зб. наук. пр. / за ред. C. М. Прийми. – Мелітополь: Вид-во МДПУ ім. Б.Хмельницького, 2016. – Вип. 2(17). – С. 153-160.
8. Прийма С. Концептуальні засади регіональної освітньої політики / С. Прийма // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету: зб. наук. пр. / за ред. І. П. Аносова. – Мелітополь: Вид-во МДПУ ім. Б.Хмельницького, 2015. – Вип. 1(14). – С. 112-128.
9. Шерайзина Р. М., Александрова М. В. Обучающийся регион как фактор развития карьеры человека / Р. М. Шерайзина, М. В. Александров // Человек и образование. – 2006. – №8,9. – С.70-72.
10. Cities and Regions in the New Learning Economy. – OECD: Paris, 2001. – 146 р.
11. Dayong Y. Learning Cities Agenda: the update version of adult education in China / Dayong Yuan // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету: зб. наук. пр. / за ред. C. М. Прийми – Мелітополь: Вид-во МДПУ ім. Б.Хмельницького, 2016. – Вип. 2(17). – С. 174 — 178.
12. Delors J. Learning: The treasure within / J. Delors // The report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. – Paris: UNESCO. – 1996.
13. European Lifelong Learning Index [Електронний ресурс]. – Режим доуступу: http://www.deutscherlernatlas.de/.
14. Jordan, L., Longworth, N., & Osborne, M. The rise and fall and rise again of learning cities / L. Jordan, N. Longworth & M. Osborne // In G. K. Zarifis & M. Gravani (Eds.), Challenging the ‘‘European area of lifelong learning’’: A critical response. Lifelong Learning book series. – Dordrecht: Springer, 2014. – vol. 19. – рр. 273-284.
15. Kearns, P. Living and learning in sustainable opportunity cities [Електронний ресурс] / Peter Kearns. – 2012. – Режим доступу: http://pie.pascalobservatory.org/pascalnow/blogentry/ecco well/ living-and-learning-eccowell-cities.
16. Longworth N. Learning Cities, Learning Regions, Learning Communities: Lifelong Learning and Local Government / N. Longworth. – N.Y.: Routledge, 2006. – 230 p.
17. Mexico City Statement on Sustainable Learning Cities. – UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2015. – р. 2. – Режим доступу: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002349/234932E.pdf
18. Morgan K. The learning region: institutions, innovation and regional renewal / Morgan K. // Regional Studies. – 31. – 1997. – P. 491-503.
19. The 2010 Composite Learning Index [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://css.escwa.org.lb/sd/1382/Canadian_Learning_Index.pdf
20. The Learning Region: Foundations, State of the Art, Future / Edited by Roel Rutten, Frans Boekema. – Edward Elgar Pub: Cheltenham, UK. Northampton, MA, USA, 2007. – 301 p.
21. Unlocking the Potential of Urban Communities: Case Studies of Twelve Learning Cities / Raúl ValdesCotera, Norman Longworth, Katharina Lunardon, Mo Wang, Sunok Jo, Sinéad Crowe. – UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2015. –168 p.
22. World Urbanization Prospects: The 2014 Revision, Highlights [Електронний ресурс] // United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division (2014). (ST/ESA/SER.A/352). – United Nations, New York, 2014. – Режим доступу: https://esa.un.org/unpd/wup/Publications/Files/WUP2014 -Highlights.pdf
23. Yarnit M. Whatever became of learning city? / Martin Yarnit // Journal of Adult and Continuing Education. – Vol. 21. – N 2. – 2015. – рp. 24-34.