// Наука і освіта. – 2017. – №9. – 36-41.
DOI:
Ігор Михайлович Галян,
кандидат психологічних наук, професор кафедри практичної психології,
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка,
вул. І.Франка, 24, м. Дрогобич, Україна
МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ВИОКРЕМЛЕННЯ ТИПІВ
ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
АНОТАЦІЯ:
У роботі розглянуто феномен саморегуляції, що вивчається у психологічній науці в діяльнісному (орієнтація на регуляцію дій), поведінковому (регуляція поведінки) та особистісному аспектах. Показано, що дослідження саморегуляції в особистісному аспекті, який торкається питань перетворення ставлень людини до різних видів діяльності, до інших людей, самої себе, спонукало до виокремлення такого її різновиду як ціннісно-смислова саморегуляція. Головною особливістю її функціонування є самодетермінація дій суб’єкта. У контексті нашого дослідження це самодетермінація ціннісно-смислового вибору у різних ситуаціях прийняття рішень. Вищеозначене детермінувало потребу побудови типології ціннісно-смислової саморегуляції, якої під сучасну пору в психології немає. Відтак метою публікації є обґрунтування методології виокремлення та аналіз типів ціннісно-смислової саморегуляції особистості. Для досягнення поставленої мети застосовано загальнонаукові методи теоретичного й емпіричного дослідження. Було проведено порівняльний аналіз отриманих емпіричних результатів, що посприяло визначенню критеріїв, на основі яких виокремлювалися типи ціннісно-смислової саморегуляції. Серед таких: досвід суб’єктної активності та регуляторної компетентності, а також особистісні фактори прийняття рішень. Виокремлено такі типи ціннісно-смислової саморегуляції, як: емоційно-моделювальний, раціонально-програмувальний, раціонально-планувальний, емоційно-інтегративний. Показано, що кожному з них властивий специфічний комплекс особистісних якостей і властивостей, які вирізняють їх носіїв з-поміж інших. Констатовано наявність індивідуальних особливостей саморегуляції, детермінованих різним функціонуванням регуляторних ланок і особистісно-регуляторних властивостей. Перспективою подальшого дослідження є поглиблений аналіз раціональності та емоційності як особистісних чинників ціннісно-смислового вибору.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
цінності, смисли, ціннісно-смислова саморегуляція, ціннісний вибір, тип ціннісно-смислової саморегуляції.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Галян І.М. Психологічний аналіз особливостей процесу саморегуляції майбутніх педагогів / І.М. Галян // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О.Сухомлинського: збірник наукових праць / за ред. С.Д.Максименка, Н.О.Євдокимової. – Т.2. – Вип. 11 (99). – Миколаїв: МНУ імені В.О.Сухомлинського, 2013. – С. 63-66.
2. Галян І.М. Типи смислоутворення майбутніх педагогів / І.М. Галян // Науковий вісник Чернівецького університету : зб. наук. праць. Вип. 743. Педагогіка та психологія. – Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2015. – С. 37–41.
3. Корнилова Т.В. Методологические проблемы психологии принятия решений // Психологический журнал. – 2005. – Т.26. – №l. – С.3–20.
4. Корнилова Т.В. Интуиция и рациональность в уровневой регуляции вербальных прогнозов при принятии решений / Т.В. Корнилова, О.В. Степаносова, Е.Л. Григоренко // Вопросы психологии. – 2006. – № 2. – С. 126–138.
5. Akinci C., & Sadler-Smith E. Intuition in management research: A historical review / C. Akinci, & E. Sadler-Smith // International Journal of Management Reviews. – 2012. – 14. – 104-122.
6. Cabantous L., & Gond J. P. Rational decision making as performative praxis: Explaining rationality’s Éternel Retour. / L. Cabantous, & J. P. Gond // Organization Science. – 2011. – 22. – 573-586.