Chernenko N. M. Cognitive Component Maturity of Directors’ Risk Management Skills.

// Наука і освіта.  2017.  №8. 115-120.


DOI:

Наталія Миколаївна Черненко,
доктор педагогічних наук, доцент, в.о. професора
кафедри управління освітніми закладами та державної служби,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


СФОРМОВАНІСТЬ КОГНІТИВНОГО КОМПОНЕНТУ
ГОТОВНОСТІ КЕРІВНИКІВ ДО УПРАВЛІННЯ РИЗИКАМИ


АНОТАЦІЯ:

Сформованість когнітивного компоненту готовності керівників до управління ризиками є підґрунтям у його професійній діяльності для виконання завдань різної управлінської складності. Вивчення будь-якої науки повинно починатися з фундаменту, з первинних спостережень та утворення первинних суджень, із вивчення тих фактів, на яких заснована пірамідальна система науки. Неможливо починати будувати піраміду з верхівки, потрібно починати з фундаменту. Мета статті: презентувати результати сформованості когнітивного компоненту готовності керівників до управління ризиками. Методи дослідження: теоретичні: аналіз, порівняння й узагальнення філософської, психологічної, педагогічної, управлінської, економічної науково-методичної літератури з проблем когнітивної готовності керівників до управління ризиків; емпіричні: тестування, анкетування, опитування; методи математичної статистики. У статті уточнено поняття «зняння», розкрито показники когнітивної готовності керівників до управління ризиками та діагностувальні методики, презентовано результати оцінювання когнітивної готовності керівників до управління ризиками. Доведено, що когніція є центральним поняттям, яке позначає пізнавальний процес або сукупність психічних (ментальних) процесів – сприйняття, уява, мислення, пам’ять, мовлення, почуття. Когнітивний компонент містить систему знань, які мають бути усвідомлені керівниками і виступати підґрунтям для формування необхідних умінь/навичок для управління ризиками у навчальних закладах. Без знання базових положень методології ризиків неможливе подальше управління ними. Визначено показники когнітивної готовності керівників до управління ризиками: обізнаність із концептуальними положеннями управління ризиками у навчальних закладах, обізнаність із процесами управління ризиками у навчальних закладах, оволодіння методами обробки ризиків у навчальних закладах відповідно до процесів управління ризиками, оволодіння шляхами запобігання та подолання ризиків у навчальному закладі; здатність до розумового логічного структурування й адаптивного мислення. За результатами кількісних і якісних показників оцінки виконаних тестових завдань обґрунтовано недостатню обізнаність керівників з теорією і методикою управління ризиками у навчальних закладах, що переконливо засвідчує необхідність цілеспрямованої підготовки, оскільки саме знання є стрижнем готовності керівників до управління ризиками у навчальних закладах.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

знання, когнітивна готовність, керівник, ризик, управління ризиками.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Беспалько В. П. Основы теории педагогических систем / В.П. Беспалько. – Воронеж : ВГУ, 1997. – 304 с.
2.Выготский Л. С. Психология развития человека / Л. С. Выготский. – М. : Смысл; Эксмо, 2005. – 1136 с.
3.Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века (в поисках практикоориентированных образовательных концепций) / Б. С. Гершунский . – М. : Совершенство, 1998. – 608 с.
4.Гинецинский В. И. Знание как категория педагогики / В. И. Гинецинский. – Л. : Изд-во ЛГУ, 1989. – 144 с.
5.Елисеев О. П. Практикум по психологии личности / О. П. Елисеев. – [2-е изд., испр. и перераб.]. – СПб. : Питер, 2003. – 512 с.
6.Карпова Э. Э. Оценка качества подготовки специалистов в высшей школе и проблема его мониторинга / Э. Э. Карпова // Наука і освіта. – 2015. – № 9 CXXXVІІІ. – С. 78–82.
7.Краткий словарь когнитивных терминов / [сост. Е. С. Кубрякова, В. З. Демьянков, Ю. Г. Панкрац, Л. Г. Лузина] ; под общ. ред. Е. Кубряковой. – М. : Филол. ф-т МГУ им. М. В. Ломоносова, 1997. – 245 с.
8.Порев С. М. Університет і наука. Епістемологія, методологія і педагогіка виробництва знань : [монографія] / С. М. Порев. – Київ : Хімджест, 2012. – 384 с.
9.Путеводитель по основным понятиям и схемам методологии Организации, Руководства и Управления : хрестоматия по работам Г. П. Щедровицкого / [гл. ред. А. Г. Реус]. – М. : Дело, 2004. – 208 с.
10. Черненко Н. М. Підготовка майбутніх менеджерів освіти до управління ризиками : теорія і практика : [монографія] / Н. М. Черненко. – Одеса : Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2016. – 386 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.