Senchyna N.G. Peculiarities of The Development of Humanities Teachers’ Pedagogical Reflection.

// Наука і освіта.  2017.  №5. 122-126.


DOI:

Наталія Геннадіївна Сенчина,
Методист науково-методичного центру післядипломної освіти вчителів іноземних мов,
Одеський обласний інститут удосконалення вчителів,
провулок Нахімова, 8, м. Одеса, Україна,
аспірант кафедри теорії та методики дошкільної освіти,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна


ПРОБЛЕМАТИКА РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕФЛЕКСІЇ ВЧИТЕЛІВ
ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ


АНОТАЦІЯ:

Модернізація сучасної шкільної освіти висуває підвищені вимоги до роботи вчителів, у тому числі й учителів гуманітарних спеціальностей, що зумовлює необхідність постійного саморозвитку, самовдосконалення задля творчої й активної самореалізації в професійній діяльності, досягнення професіоналізму. Неодмінною умовою професійного самовдосконалення вчителя гуманітарних дисциплін є його розвинена здатність до рефлексії, що передбачає самопізнання, самоаналіз й самооцінку власної діяльності, самого себе як її суб’єкта, розуміння того, як інші сприймають його особистість. Особливе місце в розвитку рефлексії вчителів-практиків належить системі післядипломної педагогічної освіти, що за своїм призначенням орієнтована на їхнє професійне вдосконалення. Підтримка професійної кваліфікації вчителів, розвиток їхніх професійних якостей, у тому числі й педагогічної рефлексії, в системі післядипломної педагогічної освіти впливатиме на підвищення якості шкільної освіти, забезпечуючи формування цілісної, духовно багатої особистості школярів. Мета дослідження полягає в теоретичному розгляді проблематики розвитку педагогічної рефлексії вчителів гуманітарних спеціальностей в умовах модернізації сучасної шкільної освіти. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові методи теоретичного рівня: аналіз наукової психолого-педагогічної літератури, узагальнення одержаної інформації, а також методи емпіричного рівня: анкетування, діагностування, спостереження, бесіди тощо. У своєму теоретичному, концептуальному розумінні рефлексія є формою активного переосмислення людиною тих чи тих змістів індивідуальної свідомості, діяльності, спілкування, а в широкому практичному сенсі – це здатність людини до самоаналізу, осмислення й переосмислення своїх предметно-соціальних відносин із довкіллям і є складовою частиною розвиненого інтелекту. У професійній діяльності вчителя важливою є його здатність до педагогічної рефлексії, що допомагає йому виробити індивідуальний стиль діяльності, дозволяє досягти адекватної самооцінки власної діяльності, прогнозувати й аналізувати її результати, спонукає до самовдосконалення. Педагогічна рефлексія розглядається як здатність учителя до самоспостереження, самопізнання, самоаналізу власної діяльності, вміння зіставляти оцінки особистісних особливостей довколишніми людьми із власним баченням себе, критично оцінювати власні досягнення в професійній діяльності, визначати шляхи професійно-особистісного розвитку. Подано дані анкетування вчителів гуманітарних дисциплін щодо обізнаності із сутністю педагогічної рефлексії, результати діагностування рівнів сформованості рефлексивних умінь учителів гуманітарних спеціальностей. Одержані результати свідчать про необхідність вирішення проблематики розвитку педагогічної рефлексії учителів гуманітарних дисциплін у системі післядипломної освіти, чому сприятиме використання під час підвищення кваліфікації різноманітних ділових і рольових ігор дискусій, аналізу педагогічних ситуацій, спрямованих на вдосконалення рефлексивних умінь. Перспективою подальших досліджень є розробка методики розвитку педагогічної рефлексії учителів гуманітарних дисциплін у системі післядипломної освіти.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

рефлексія, педагогічна рефлексія, вчителі гуманітарних дисциплін, система післядипломної освіти.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бизяева А. А. Рефлексивные процессы в со- знании и деятельности учителя : дисс… канд. психол. наук : 19.00.07 / Анна Александровна Бизяева. – Санкт-Петербург, 1993. – 238 с. 
2. Ермакова Г. Г. Педагогические условия развития профессиональной рефлексии педагога : дис. канд пед. наук : 13.00.01 / Галина Григорьевна Ермакова. – Оренбург, 1999. – 153 с.
3. Кара С. І. Cамосвідомість як підґрунтя рефлекcивності та важливий показник професіоналізму майбутніх учителів фізичного виховання / С. І. Кара // Наука і освіта. – Одеса, 2014. – № 4. – С. 75–78.
4. Ковальчук І. М. Розвиток професійних якостей учителів технологій у післядипломній педагогічній освіті : дис… канд. пед. наук : 13.00.04 / Ірина Михайлівна Ковальчук. – К., 2016. – 350 с.
5. Левитес Д. «Хорошо ли мы работаем, когда думаем, что работаем хорошо?» / Д. Левитас. – М. : ЛОР, 2005. – С. 11–23.
6. Лукашевич В. К. Философия и методология науки / В. К. Лукашевич. – Минск : Современная школа, 2006. – 320 с. 
7. Мириманова М. С. Рефлексия как механизм развития самоорганизующихся систем / М. С. Мириманова // Развитие личности. 2001. – № 1. – С. 49-65.
8. Мирошник О. Г. Професійно-педагогічна рефлексія у вимірах основних сфер професійної активності вчителя / О. Г. Мирошник // Психологія і особистість. – 2015. – № 1 (7). – С. 162–175.
9. Освіта дорослих : енциклопедичний словник / за ред. В. Г. Кременя, Ю. В. Ковбасюка; [упоряд.: Н. Г. Протасова, Ю. О. Молчанова, Т. В. Куренна; ред. рада: В. Г. Кремень, Ю. В. Ковбасюк, Н. Г. Протасова та ін.]. – К. : Основа, 2014. – 496 с.
10. Остасюк З. А. Умови формування педагогічної самоефективності майбутніх учителів музики / З. А. Остасюк // Збірник науково-методичних праць викладачів Луцького педагогічного коледжу. – № 4. – Луцьк : Луцький педагогічний коледж, 2011. – С. 72–80.
11. Палько Т. В. Психологічні особливості розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти : автореф. дис.. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Т. В. Палько. – К., 2015. – 20 с.
12. Психология. Словарь / Под ред. А. В. Петровского и М. Г. Ярошевского. – М. : ИПЛ, 1990. – 702 с.
13. Рибалко Л. С. Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя : дис… докт. пед. наук : 13.00.04 / Людмила Сергіївна Рибалко. – Харків, 2008. – 457 с.
14. Словарь практического психолога / сост. С. Ю. Головин. – Минск : Харвест, 1998. – 800 с.
15. Суворова Н. Г. Интерактивное обучение : новые подходы / Н. Г. Суворова // Учитель. – 2000. – № 1. – С. 25–27.
16. Тур Р. Й. Педагогічна рефлексія – основа формування творчого саморозвитку особистості / Р. Й. Тур // Управління школою. – Харків, 2004. – № 13. – С. 22-24.
17. Философский энциклопедический словарь / [под ред. Л. Ф. Ильичева и др.]. – М. : Сов. Энциклопедия, 1983. – 840 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.