Solonenko M. A., Poznanska O. V., Popeleshko Yu. I. Scientific and Methodological Context of The Issue of Tutors’ Professional Training in The Higher Education System of Ukraine.

// Наука і освіта.  2017.  №4. 153-159.

Анатолій Миколайович Солоненко,
доктор біологічних наук, доцент кафедри ботаніки і садово-паркового господарства,
ректор Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького,
вул. Гетьманська, 20, м. Мелітополь, Україна,
Ольга Володимирівна Познанська,
начальник відділу з питань спеціальної перевірки та очищення влади
департаменту кадрового забезпечення Міністерства освіти і науки України,
пр. Перемоги, 10, м. Київ, Україна,
Юлія Іванівна Попелешко,
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки та педагогічної майстерності,
Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького,
вул. Гетьманська, 20, м. Мелітополь, Україна


НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ КОНТЕКСТ ПРОБЛЕМИ ФАХОВОЇ
ПІДГОТОВКИ ТЬЮТОРІВ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ


АНОТАЦІЯ:

На сучасному етапі розвитку вітчизняної освіти пріоритетним завданням стає досягнення якісно нового рівня підготовки тьюторів, що демонструють здатність до безперервної самоосвіти й самовдосконалення у сфері професійної діяльності. Практична ефективність тьюторської діяльності залежить насамперед від готовності педагогів впровадити її на організаційному та науково-методичному рівнях. Одним із проявів тьюторської майстерності є перехід на вищий рівень суспільного розвитку з орієнтацією на інноваційний потенціал науково-педагогічних працівників. Мета статті – визначити науково-методичний контекст проблеми фахової підготовки тьюторів у системі вищої освіти України. Для реалізації мети використано комплекс сучасних загальнонаукових методів: теоретичні методи – аналіз (історичний, порівняльний), синтез, узагальнення, зіставлення, що послугували вивченню літературних джерел, законодавчої й нормативно-правової бази, досвіду фахової підготовки тьюторів; емпіричні методи – обсерваційні (пряме й непряме спостереження, методи експертного оцінювання та самооцінювання); ранжування; діагностичні (анкетування, експертне опитування, бесіди), що допомогли з’ясувати рівень сформованої готовності науково-педагогічних працівників до тьюторської діяльності; методи експериментально-теоретичного рівня – експериментальна перевірка ефективності науково-методичних засад фахової підготовки тьюторів у системі вищої освіти України; методи математичної статистики, застосовані для опрацювання отриманих даних і вивчення кількісних залежностей між аналізованими явищами і процесами. Результати формувального етапу експерименту засвідчили ефективність організаційно-педагогічних умов готовності науково-педагогічних працівників до тьюторської діяльності. Одержані кількісні дані наприкінці формувального етапу в порівняльному аспекті з кількісними показниками констатувального етапу дослідження дали змогу зафіксувати позитивну динаміку: в експериментальних групах слухачів узагальнений показник рівня готовності до названого виду діяльності зріс із низького до високого; у контрольних групах – із низького до середнього. Отже, кількісний та якісний аналіз результатів експериментальної роботи підтвердили доцільність впровадження запропонованої системи заходів професійної підготовки тьюторів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

тьютор, тьюторська діяльність, педагогічні інновації, підготовка, компетентність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Литвиненко Т. А. Індивідуалізація в освітньому процесі: шляхи тьюторської допомоги в приватних навчальних закладах / Т. А. Литвиненко // Гуманітарний вісник ЗДІА. – 2012. – № 50. – С. 165-172.
2. Мармаза О. І. Стратегічне управління: траєкторія успіху / О. І. Мармаза. – Х. : Основа, 2006. – 160 с.
3. Модернізація освіти в Україні. Аналітичний огляд результатів всеукраїнського опитування керівників загальноосвітніх навчальних закладів у 2004 р. – К. : «К.І.С.», 2004. – 32 с.
4. Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.11.2000 р. № 522 «Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0946-00.
5. Павлютенков Є. М. Мистецтво управління школою / Є. М. Павлютенков. – Х. : Основа, 2011. – 320 с.
6. Пахомова Т. Шляхи впровадження тьюторської системи освіти у зарубіжних країнах / Т. Пахомова // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – 2012. – № 5 (Ч. 1). – С. 220-224.
7. Указ Президента України від 17.04.2002 р. № 347 / 2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.
8. Фуллан М. Сили змін: вимірювання глибини освітніх реформ / М. Фуллан. – Львів : Літопис, 2000. – 269 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.