Kovalchuk Z. Ya. Psychological Analysis of Intrapersonal Conflict in Secondary School Students.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 73-77.

Зоряна Ярославівна Ковальчук,
доктор психологічних наук, доцент,
заступник декана факультету №7 з навчально-методичної роботи,
Львівський державний університет внутрішніх справ,
вул. Кривоноса, 1, м. Львів, Україна


ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНОГО
КОНФЛІКТУ В УЧНІВ-ПІДЛІТКІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті автор розкриває сутність внутрішньоособистісного конфлікту, аналізує зарубіжну та вітчизняну літературу з цієї проблеми. Зокрема, подано бачення проблеми науковців психоаналітичного напрямку, гештальт-психології, через концепцію когнітивного дисонансу, представників гуманістичної, екзистенційної психології, концепції психосинтезу, діяльнісного підходу та інших. Було проведено емпіричне дослідження, у якому взяли участь 53 школяра загальноосвітньої школи віком від 12 до 14 років. Було використано комплекс із 4 методик: методика «Рівень співвідношення «цінності» і «доступності» в різних життєвих сферах» (О. Б. Фанталової), копінгтест Лазаруса, тест відмінностей між ідеальним і реальним Я (Батлера-Хайга) і тест Айзенка «Самооцінка психічних станів». За результатами дослідження у 66% підлітків загальноосвітньої середньої школи було виявлено внутрішньоособистісний конфлікт. Також показано, що лише у 5 із 53 підлітків показники за всіма методиками знаходяться в межах норми; у 15 дітей – показники в нормі за 3 методиками; у 22 дітей – лише за 2; і в 11 дітей лише за однією методикою показники не перевищують норми. Дітей, у яких показники за всіма 4, чи хоча б 3 методиками, були б високі – не виявлено. Обґрунтовано потребу в розробці соціально-психологічного тренінгу як одного з методів нейтралізації внутрішньоособистісного конфлікту та проведення повторного зрізу даних.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

внутрішньоособистісний конфлікт, підліток, копінг-стратегії, пограничний стан, Я- концепція.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Адлер А. Понять природу человека / А. Адлер. – СПб.: Гуманитарное агентство «Академический проект», 1997. – 256 с.
2.Ассаджиоли Р. Психосинтез: теория и практика / Р. Ассаджиоли. – М.: Refl-book, 1994. – 314 с.
3.Василюк Ф. Е. Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций) / Ф. Е. Василюк. – М.: МГУ, 1984. – 200 с.
4.Донченко Е. А. личность. Конфликт. Гармония. / Е. А. Донченко, Т.М. Титаренко. – К.: Политиздат Украины, 1989. – 175 с.
5.Левин К. Типы конфликтов / К. Левин // Психология личности. Тексты. – М.: МГУ, 1982.
6.Леонтьєв А. М. Діяльність, свідомість, особистість / А. М. Лєонтьєв // Психологія особистості. Тексти / За ред. Ю. Б. Гіппенрейтер, А. А. Пузирея. – М.: Изд-во МГУ, 2004.
7.Лурия А. Р. Экспериментальные конфликты у человека / А. Р. Лурия // Проблемы современной психологии. Ученые записки Московского гос. ин-та экспериментальной психологии. – М. – Л., 1930. – С. 98-137.
8.Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – СПб.: Евразия, 1999. – 478 с.
9.Мясищев В. Н. Личность и неврозы / В. Н. Мясищев. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1960. – 425 с.
10. Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становления человека / К. Роджерс. – М.: Прогресс «Універс». 1994. – 480 с.
11. Фестингер Л. Теория когнитивного диссонанса / Л. Фестингер. – СПб.: Речь, 2000. – 318 с.
12. Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. – М.: Прогресс, 1990. – 395 с.
13. Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции / З. Фрейд. – М.: Азбука-Аттикус, 2015. – 480 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.