Фурман А. В. Свідомість як передумова психологічного пізнання і професійного методологування.

// Наука і освіта.  2017.  №3. 5-10.

Анатолій Васильович Фурман,
доктор психологічних наук, професор,
завідувач кафедри психології та соціальної роботи,
Тернопільський національний економічний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна


СВІДОМІСТЬ ЯК ПЕРЕДУМОВА ПСИХОЛОГІЧНОГО ПІЗНАННЯ І ПРОФЕСІЙНОГО МЕТОДОЛОГУВАННЯ


АНОТАЦІЯ:

Здійснено філософсько-психологічний аналіз онтологічної природи свідомості з огляду на завдання теоретичної і прикладної психології. Аргументовано імовірність розв’язання проблеми лише на нових філософсько-методологічних засадах, що уможливлюють істотно інший рівень-ракурс професійного методологування й воднораз відкривають донині незвідані горизонти сутнісного пізнання свідомості як неприродної (субстанційної, суб’єктивної, самодостатньої) дійсності. Вказується на цілісну архітектоніку концептів, що відрефлексовані на рівні категорійних понять «метод», «мислення», «діяльність», «методологування», «методологічне мислення», «методологічна діяльність», «миследіяльність», «методологія». Схарактеризовано бінарну мислесхему, в якій «свідомість» і «самосвідомість» посідають місце п’ятого – трансцендентного – елемента, що позначають та узмістовлюють найвищі форми буттєвої присутності людини у світі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

методологія, методологування, психологічне пізнання, багатосегментність сфери психології, людина, буттєвість, екзистенція, свідомість, самосвідомість, мислення, діяльність, мислесхема, смислоформа.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Антологія сучасної аналітичної філософії, або жук залишає коробку / За наук. ред. А.С. Синиці. – Львів: Літопис, 2014. – 374 с.
2. Георгий Петрович Щедровицкий / Г. П. Щедровицкий; [под ред. П.Г. Щедровицкого, В.Л. Даниловой]. – М.: РОССПЭН, 2010. – 600 с. – (Философия России второй половины ХХ в.).
3. Гурвіч А. Щодо інтенційності свідомості / Арон Гурвіч // Філософська думка. – 2015. – № 5. – С. 14-29.
4. Крик Ф. Проблема сознания / Ф. Крик, К. Кох; [пер. с. англ. В. Свечникова] // В мире науки. – 1992. – № 11-12. – С 113-121.
5. Кримський С. Б. Під сигнатурою Софії / Сергій Борисович Кримський. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 367 с.
6. Мамардашвили М. К. Как я понимаю философию / Мераб Константинович Мамардашвили. – [2- е узд., измен. и доп.] / сост. и общ. ред. Ю.П. Сенокосова. – М.: Изд. группа "Прогресс", "Культура", 1992. – 416 с.
7. М’ясоїд П. А. Наука і практика в роботі психолога / П. А. М’ясоїд // психологія і суспільство. – 2004. – №3. – С. 5-74.
8. Система сучасних методологій: [хрестоматія у 4-х томах] / упоряд., відп. ред., перекл. А.В. Фур- ман. – Тернопіль: ТНЕУ, 2015. – Т. 1. – 314 с.
9. Філософія свідомості. Philosophy of Mind / Філософська думка. – 2016. – № 2. – С. 4–80.
10. Фурман А. В. Ідея і зміст професійного методологування: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. – Тернопіль: ТНЕУ, 2015. – 362 с.
11. Фурман А. В. Методолог – професія майбутнього / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. – 2016. – № 1. – С. 16–42.
12. Фурман А. В. Організаційно-діяльнісні ігри у вищій школі: [монографія] / Анатолій В. Фурман, Сергій Шандрук. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 272 с.
13. Щедровицький Г. Методологічна організація сфери психології / Георгій Щедровицький // Психологія і суспільство. – 2000. – № 2. – С. 7-24.
14. Щедровицкий Г. П. Московский методоло-гический кружок: развитие идей и подходов / Из архива Г. П. Щедровицкого. – Т. 8, вып. 1. – М.: Путь, 2004. – 352 с.
15. Щедровицький Г. Організаційно-діяльнісна гра як нова форма організації та метод розвитку колективної миследіяльності / Георгій Щедровицький // Психологія і суспільство. – 2006. – № 3. – С. 58–69.
16. Baars B.J. A Cognitive Theory of Consciousness / Bernard J. Baars. – Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
17. Chalmers D. J. The Conscious Mind: In Search a Fundamental Theory / David J. Chalmers. – New York: Oxford University Press, 1996.
18. Dennett D. Intuition Pumps And Other Tools for Thinking / Daniel Dennett. – New York: W.W. Norton & Company, 2013. – 512 p.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.