Yahodnikova V. V. Teachers’ Motivation For Effective Pedagogical Interaction Under Conditions of Educational Changes.

// Наука і освіта.  2017.  №11. 139-145.


DOI:

Ягоднікова Вікторія Вікторівна,
доктор педагогічних наук, професор кафедри загальнонаукових, соціальних та поведінкових наук,
Одеський інститут ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом»,
вул. Чорноморського козацтва, 19, м. Одеса, Україна


МОТИВАЦІЯ ВЧИТЕЛІВ ДО ЕФЕКТИВНОЇ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ В УМОВАХ ОСВІТНІХ ЗМІН


АНОТАЦІЯ:

Мета статті полягає у дослідженні мотивації вчителів до педагогічної взаємодії в умовах освітніх змін. Діагностика проводилася за допомогою низки методик: діагностика мотивації успіху і боязнь невдачі (А. Реан); методика «Сприйняття педагогів до нововведення» (Т. С. Соловьева) для оцінки рівня інноваційного потен- ціалу педагогічного колективу; «Опитувальник мотиваційних джерел» (Motivation Sources Inventory – MSI) (John Barbuto, Richard Scholl) (переклад О. Сидоренко); опитувальник «МАС» (за М. Кубишкіною), спрямований на виявлення прагнення людини до досягнення мети, суперництва (азартності), соціального престижу. Розглянуто сутність мотивації і мотивів, характерні особливості мотивації педагогічної взаємодії. У дослідженні взяли участь 92 вчителя міста Одеси та Одеської області. Всі учасники мають вищу освіту, педагогічний стаж роботи – від 5 до 27 років, також мають певний досвід інноваційної діяльності. З’ясовано, що в ролі мотивів педагогічної взаємодії виступають ідеали, професійні інтереси, переконання, потреби, соціальні установки, професійні і особистості цінності вчителя. Дія мотивів, що спонукає вчителя до професійної діяльності, розглядається як мотивація цієї взаємодії. З’ясовано, що мотиви визначають спрямованість педагогічної взаємодії, носять динамічний характер, змінюються, посилюються чи зникають відповідно до віку, стажу педагогічної і досвіду інноваційної діяльності. В умовах освітніх змін особливу важливість набуває мотивація, що спрямовує вчителів до активності в інноваційному процесі, досягнення ефективності педагогічної взаємодії. За результатами емпіричного дослідження встановлено, що більш молоді вчителі орієнтовані на задоволення потреб дітей, їхніх батьків, прагнуть до визнання. Учителі зі стажем понад 15 років спрямовані на процес і успіх педагогічної взаємодії. Позитивним є те, що педагоги в умовах розбудови нової школи прагнуть до самовдосконалення і самореалізації та усвідомлюють їх необхідність. Виявлено статично значущий зв’язок між мотивацією на досягнення успіху і сприйняттям нововведень. Доведено, що мотивований вчитель до педагогічної взаємодії в умовах освітніх змін прагне не тільки до її ефективності, а й до успіху розбудови нової школи.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

мотивація, мотиви, педагогічна взаємодія, вчителі, освітні зміни, нова школа.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аминов А. Н. Определение мотива власти как фактор повышения качества обучения / А. Н. Аминов И. И. Осадчева // Ежегодник Российского психологического общества : Материалы ІІІ Всероссийского съезда психологов. 25-28 июля 2003 года в 8 т. – СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2003. – Т.1– С.102-104.
2.Асеев В. Г. Мотивация поведения и формирования личности / В. Г. Асеев – М. : Мысль, 1976. – 158 с.
3.Байметов А. К. Некоторые особенности индивидуального стиля в учебной деятельности старшеклассников, обусловленные силой возбудительного процесса : автореф. дис. ... канд. пед. наук / А. К. Байметов ; АПН СССР, НИИ психологии. – М., 1968. – 17 с.
4. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. – СПб. : Питер, 2008. – 398 с.
5. Велитченко Л. К. Психологічні основи педагогічної взаємодії : автореф. дис... д-ра психол. наук : 19.00. 07 / Л. К. Велитченко; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К., 2006. – 41 c.
6. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб. : Издательство «Питер», 2000. – 512 с.
7. Колот А. М. Мотивація персоналу / А. М. Колот. – К. : КНЕУ, 2002. – 337с.
8. Кузьмина, Н. В. Профессионализм педагогической деятельности [Текст] / Н. В. Кузьмина, А. А. Реан. – СПб., Рыбинск : 1993. – 54 с.
9. Леонтьев А. Н. Потребности, мотивы, эмоции / А. Н. Леонтьев. – М. : 1971. – 40 с.
10. Магомед-Эминов М. Ш. Мотивация достижения: структура и механизмы: автореф. дис…. канд.. психол. наук : 19.00.01 / М. Ш. Магомед-Эминов ; Государственный университет шимени М. В. Ломоносова. – М., 1987. – 24 с.
11. Макаренко Н. Особенности мотивации педагогической деятельности в условиях инновационного обучения / Н. Макаренко, С. Устименко // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy - nr 17(4)/2015. – s. 39-53.
12. Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу ; пер. с англ. А. М. Татлыбаевой. – СПб. : Ихтик, 1999. – 299 с.
13. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. [Електронний ресурс] / Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова та ін. – Київ, Міністерство освіти і науки України, 2016. – 36c. – Режим доступу до ресурсу: http://mon.gov.ua/Новини%202016/12/05/ konczepcziya. pdf
14. Пилоян Р. А. Мотивация профессиональной деятельности / Р. А.Пилоян. М. : Наука, 1984. – 198 с.
15. Платонов К. К. Структура и развитие личности / К. К. Платонов. – М. : Наука, 1986.–265 с.
16. Редько С. І. Дослідження мотиваційних джерел педагогічних працівників як фактор успіху загальноосвітнього навчального закладу / С. І. Редько, А. Г. Панченко // Педагогічний процес: теорія і практика, 2015. – № 3-4 (48-49). – С. 29-34.
17. Рогов Е. И. Учитель как объект психологического исследования / Е. И. Рогов. – М.: ВЛАДОС, 1998. – 496 с.
18. Сидоренко Е. Н. Мотивационный тренинг / Е. Н. Сидоренко. - СПб.: Речь, 2001. – 233 с.
19. Соловьева Т. С. Диагностика инновационного потенциала педагогического коллектива / Т. С. Соловьева // Справочник заместителя директора школы. – 2008. – № 1. – С.56-64.
20. Файзуллаев А. А. Принятие мотива личностью / А. А. Файзуллаев // Психологический журнал. – 1985. – № 4. – С. 87-97.
21. Хекхаузен X. Мотивация и деяльность / Х.Хекхаузен. – СПб.: Питер; М. : Смысл, 2003. – 860 с.
22. Ягоднікова В. В. Формування інноваційної спрямованості виховного процесу загальноосвітньої школи : теоретичні і практичні аспекти: монографія / В. В. Ягоднікова. – Одеса : Видавець В. В. Букаєв, 2016. – 496 с.
23. Madsen K. B. Theories of motivation. A comparative study of modern theories of motivation / K. B. Madsen. – Kent State Univ. Press, 4 ed., 1968. – 365р.
24. McClelland D. C. The Achievement Motive / D. C. McClelland, J. W. Atkinson, R. A. Clark, E. L. Lowell. – N. Y. – 1953. – p. 384.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.