Чепелєва Н. В., Рудницька С. Ю. Нормативна модель дискурсивного самопроектування особистості.

// Наука і освіта.  2017.  №11. 105-113.


DOI:

Наталія Василівна Чепелєва,
Дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук, професор,
заступник директора з науково-дослідної роботи, Інститут психології
імені Г. С. Костюка НАПН України,
вул. Паньківська, 2, м. Київ, Україна,
Світлана Юріївна Рудницька,
доктор психологічних наук, доцент,
завідувач лабораторії когнітивної психології,
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України,
вул. Паньківська, 2, м. Київ, Україна


НОРМАТИВНА МОДЕЛЬ ДИСКУРСИВНОГО САМОПРОЕКТУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність дослідження зумовлена суспільними запитами на визначення шляхів розвитку особистості, спрямованих на саморозвиток, самопроектування людини відповідальної за власні вчинки, долю суспільства в цілому, здатної успішно діяти в мінливих умовах сучасного інформаційного суспільства. Мета статті: схарактеризувати нормативну модель дискурсивного самопроектування особистості як активного суб’єкта життєтворчості. Методи дослідження: моделювання як метод побудови й аналізу нормативної моделі дискурсивного самопроектування особистості, систематизація, узагальнення та інтерпретація при аналізі змісту виділених етапів процесу самопроектування. Основні результати дослідження: розроблено нормативну модель дискурсивного самопроектування особистості, результатом якої є особистісна зрілість людини як автора власного життя. Модель включає такі складові: 1. Зародження протопроекту як стану невизначеності, передчуття бажаного майбутнього. 2. Створення прототексту особистості, що базується на зародженні задуму свого життя та себе бажаного. 3. Вибір бажаного соціокультурного зразка. 4. Вибудовування на цій основі проекту-орієнтиру, який може формулюватися у вигляді символу, слогану, загальної ідеї, в яких відображені майбутні смисли, цінності, «мета життя», стратегії та загальні невідрефлексовані шляхи її досягнення. 5. Доподієве проектування, в процесі якого відбувається перегляд можливих життєвих практик. 6. Подієве проектування, тобто наповнення проекту-орієнтиру подіями. 7. Побудова життєвого проекту на основі передбачуваних особистістю життєвих подій та породження сюжету бажаного життя, що сприяє реалізації проекту-орієнтиру. 8. Моделювання різноманітних варіантів (сюжетів) життєвого проекту й оцінка їх життєздатності на основі аналізу власних особистісних ресурсів та соціокультурних умов. 9. Створення особистісного проекту, який можна тлумачити як проект зміни особистісних характеристик на основі обраних людиною «версій себе» (особистісних моделей), необхідних для втілення особистісного проекту. 10. Реалізація особистісного та життєвого проектів. 11. Діагностика успішності реалізації особистісного та життєвого проектів, що передбачає трансформацію поставлених завдань саморозвитку (задач на смисл) та постановку нових завдань і, відповідно доопрацювання як життєвого, так й особистісного проектів, або відмову від подальшого самопроектування, подальшого особистісного розвитку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

самопроектування особистості, особистісний проект, наратив, нормативна модель са- мопроектування, завдання на смисл, дискурсивні практики, особистісна зрілість.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Альбуханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Альбуханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 298 с.
2. Борхес Х. Л. Сад расходящихся тропок [Электронный ресурс] / Х. Л. Борхес ; пер. Б. Дубина // Собрание сочинений в 4-х т. − М. : Амфора, 2011. − Т. 2. – 848 с. − Режим доступа: http://lib.ru/BORHES/sad.txt
3. Лотман Ю. М. Избранные статьи / Ю. М. Лотман. − Т. 1. − Статьи по семиотике и типологии культуры. – Таллинн : Изд-во Тартус. ун-та, 1992. – 497 с.
4. Машбиц Е. И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения / Е. И. Машбиц. – М. : Педагогика, 1988. – 192 с.
5. Самопроектування особистості у дискурсив- ному просторі : монографія [Електронний ресурс] / Н. В. Чепелєва, М. Л. Смульсон, О. В. Зазимко, С. Ю. Гуцол [та ін.] ; за ред. Н. В. Чепелєвої. – К. : Педагогічна думка, 2016. – 232 c. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/704560/
6. Сапогова Е. Е. Жизненный опыт в автобиографических нарративах личности / Е. Е. Сапогова // Вопросы психологии. – 2014. –№ 1. – С. 68-79.
7. Сапогова Е. Е. Социокультурные прототипы и смысловые константы автобиографических текстов / Е. Е. Сапогова // Тексты в образовательном пространстве современной высшей школы / Авт. кол. А. К. Юров, В. М. Розин, П. Н. Виноградов и др. – Таганрог : Изд-во Таг. гос. пед. ин-та, 2007. – С. 119– 158.
8. Тульчинский Г. Л. Смена онтологической парадигмы : от сущного к потенциальному / Г. Л. Тульчинский // Парадигма : Очерки философии и теории культуры. (Материалы международной научной конференции «Онтология в XXI веке: проблемы и перспективы», 26−28 июня 2006 г., Санкт-Петербург, Россия). / Под ред. проф. М. С. Уварова. − СПб : Изд- во С.-Петерб. ун-та, 2006. − Вып. 6. − С. 12−23.
9. Шаров С. А. Онтология персонального мифа жизни / С. А. Шаров // Фундаментальные исследования. Философские науки. − № 9. − Ч. 2. − 2012 − С. 445−449.
10. Щукина М. А. Психология саморазвития личности: субъектный подход : дисс. … доктора психол. наук : 19.00.13 : защищ. : 28.10.2015. / М. А. Щукина. – СПб, 2015. – 355 с.
11. Эпштейн М. Н. Философия возможного / М. Н. Эпштейн. − СПб : Алетейя, 2001. − 334 с. − (Серия «Тела мысли»).
12. Эпштейн М. Н. Жизнь как тезаурус / М. Н. Эпштейн // Московский психотерапевтический журнал. – 2007. – № 4. – С. 47–46.
13. Baddeley J. Charting the life story’s path : Narrative identity across the life span / J.Baddeley, J. A. Singer // Handbook of narrative research methods / in J. Clandinin (Ed.). – Thousand Oaks, CA : Sage, 2007. – P. 177– 202.
14. Bauer J. J. Personal growth in adults’ stories of life transitions / J. J. Bauer, D. P. McAdams // Journal of Personality. – 2004. – № 72. – 573–602.
15. Habermas T. The development of global coherence in life narratives across adolescence : Temporal, causal, and thematic aspects / T. Habermas, C. de Silveira // Developmental Psychology. – 2008. – № 44. – Р. 707– 721.
16. Hammack P. L. Narrative and the cultural psychology of identity / P. L. Hammack // Personality and Social Psychology Review. – 2008. – № 12. – Р. 222– 247.
17. Lee M. Who Am I? Self-development in Organisations / M. Lee // Individual Differences and Development in Organisations / Michael Pearn M. (ed.). – NY : John Wiley & Sons Ltd, 2002. – P. 17–34.
18. McAdams D. P. Personal narratives and the life story / D. P. McAdams // Handbook of personality : Theory and research (3rd ed.) / In O. John, R. Robins, L. Pervin (Eds.). – NY : Guilford Press, 2008. – Р. 242– 262.
19. McLean K. C. Selves creating stories creating selves : A process model of self-development / K. C. McLean, M. Pasupathi, J. L. Pals // Personality and Social Psychology Review. – 2007. – № 11. – Р. 262– 278.
20. Pals J. L. Authoring a second chance in life : Emotion and transformational processing within narrative identity / J. L. Pals // Research in Human Development. – 2006. – № 3. – Р. 101–120.
21. Sarbin T. R. The narrative as a root metaphor for psychology / T. R. Sarbin // Narrative psychology : The storied nature of human conduct / In T. R. Sarbin (Ed.). – NY : Praeger, 1986. – Р. 3–21.
22. Vassilieva J. Narrative psychology : identity, transformation and ethics / J. Vassilieva. – London : Palgrave Macmillan, 2016. – 200 р.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.